Betalingsbetingelser
Fra : Palle

Dato : 04-03-02 11:03

En samarbejdspartner er et par gange stødt på firmaer der hævder, at de er
nødt til at have mindst 2-3 uger til rådighed for at kunne betale en
faktura.
Hvor almindeligt er dette og hvad i alverden kan bevirke at det skal tage så
lang tid? (udover renteindtægterne)?
Den pågældende kører konsekvent med betalingsbetingelsen Kontant.

Wizion

Fra : John Vedsegaard

Dato : 04-03-02 11:13

Jeg er stødt på firmaer der "udtog sig 60 dages kredit", de bliver straks
sendt til retslig inkasso!!
Medmindre en aftale om betaling foreligger.
Som maler kan jeg ikke give såå lang kredit.

Malermester John Vedsegaard

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Per H

Dato : 04-03-02 20:19

On Mon, 4 Mar 2002 11:12:56 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
skrev:

Jeg fik engang af vide at det er fis og humbug.

der findes netto kontant, eller 30 dage kredit.
Og det var vist noget med om det var privat/ offentlig.

Alt det endet er noget de selv finder på. men hvis man vil beholde
arbejdet såååe må man nok vente.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Zacho

Dato : 04-03-02 22:23

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
> On Mon, 4 Mar 2002 11:12:56 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
> Jeg fik engang af vide at det er fis og humbug.
>
> der findes netto kontant, eller 30 dage kredit.

Hvem siger det...??

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-03-02 22:25

"Zacho" <no@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem siger det...??

Vel ikke en revisor...?????...

Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 04-03-02 22:52

On Mon, 4 Mar 2002 22:25:05 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev:

>"Zacho" <no@email.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Vel ikke en revisor...?????...

ne sikkert ikke. men manden havde hørt noget om en sag hvor det
blev afgjort. nå men der er sikkert ikke noget i det.
Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-03-02 22:53

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ne sikkert ikke. men manden havde hørt noget om en sag hvor det
> blev afgjort. nå men der er sikkert ikke noget i det.

Nej - Der er aftalefrihed virksomheder imellem også når det gælder
betalingsbetingelser...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 05-03-02 07:38

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vel ikke en revisor...?????...

Fnis

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per H

Dato : 04-03-02 22:49

On Mon, 4 Mar 2002 22:23:23 +0100, "Zacho" <no@email.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

>Hvem siger det...??

fik det bare af vide af en mester for nogle år siden. jeg aner ikke om
det er korekt.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Peter G C

Dato : 05-03-02 07:39

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> fik det bare af vide af en mester for nogle år siden. jeg aner ikke om
> det er korekt.

Det er helt sikkert forkert. De to parter kan jo i enighed aftale, hvad de
vil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kjeldgaard

Dato : 04-03-02 19:35

Hej Palle,
jeg har arbejdet i en virksomhed, hvor der også var behov for 2-3 uger. Det
skyldtes bl.a at hovedafdelingen med økonomiafdelingen lå på Sjælland -
"min" virksomhed lå på Fyn. Når en faktura gik ind, skulle den konteres,
signeres - evt. godkendes af den daglige leder (som ikke altid var på sin
pind) - bundtes med 2-3 dages andre fakturaer m.v. og sendes til Sjælland.
Alt efter transporttiden, blev det så økonomiafdelingens tur til at kigge på
bilagen/fakturaerne og sende dem til betaling. Da virksomheden havde
forskellige divisioner, koncentrerede økonomiafdelingen sig oftes om en
division af gangen ........ og sådan gik ugerne!

et var en forholdsvis stor virksomhed - hvad andres grunde er? Tjah kan det
handle om kassekreditter og udeståender evt.
kjeldgaard

Fra : Palle B

Dato : 05-03-02 01:26

"Kjeldgaard" <kjeldgaard4@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> forskellige divisioner, koncentrerede økonomiafdelingen sig oftes om en
> division af gangen ........ og sådan gik ugerne!

Tja, det er der nu ikke tale om i disse tilfælde. Godt nok har firmaerne en
vis størrelse, men det hele liger samlet.

> et var en forholdsvis stor virksomhed - hvad andres grunde er? Tjah kan
det
> handle om kassekreditter og udeståender evt.

Det er måske så svaret

Fra : alexbo

Dato : 04-03-02 22:14

> [...]

> faktura.
> Hvor almindeligt er dette og hvad i alverden kan bevirke at det skal tage

Løbende måned + 20 dage er det jeg har og giver, det giver mulighed for at
samle måned for måned.
Jeg betaler regninger en gang om måneden, og ville ikke handle et sted der
forventede skæve betalingsdage.
Så den kredit jeg har og giver, svinger mellem 20-50 dage.
Men det står jo enhver frit for, at bestemme de betingelser man vil sælge
på.

mvh
Alex Christensen

Fra : knud@berggreen.inval~

Dato : 04-03-02 23:29

at 2002-03-04 11:03:00, "Palle" <bruselius@email.dk> said:

> [...]
>så lang tid? (udover renteindtægterne)?
>Den pågældende kører konsekvent med betalingsbetingelsen Kontant.

I forbindelse med salg har jeg ofte stødt på virksomheder der siger "Vi
har den regel at vi skal have 30 dage". Det er som regel større
virksomheder, og jeg ved ikke hvad de egentlig bilder sig ind.

Nå, men hvsi det er en stor ordre og jeg iøvrigt kan få en aftale med min
egen leverandør som matcher dette, så kan de få det men ellers så kører
jeg kun mod forudbetaling - eller max 8 dage.

PS!
Det er som regel også større virksomheder der er sværest at få til at
overholde betalingsaftalen.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og de andre sider på sitet er også ganske tankevækkende