Hjælp! min søn vil ikke lære cykle
Fra : -=temka=-

Dato : 03-03-02 21:40

Min søn på snart 6 år, har haft egen cykel med støttehjul som han er meget
glad for, men den er solgt pga den er for lille til ham nu(14") Han skal jo
have en 18". Vi har snakket med ham at han skal have ny cykel uden
støttehjul, men han ville ikke have ny cykel og ikke uden støttehjule, Han
er sur på os

Vi har været ovre til cykelhandler, Toy "r" us, og Bilka, men han stadig vil
ikke have en cykel.. Han ændrer sig , og synes cykler er dumme, han vil
hellere gå og køre i bus og køre i bil.. Vi forstår ikke hvorfor han er
sådan.. Er det måske fordi han er ikke parat til.. Selvom skole som han skal
gå i børnehaveklasse til august ligger 300 meter hjemmefra, så kan han gå...
Men vi tænker på hvis vi en dag skal cykle tur, så skal han jo være sammen
med os.. Hvorddan kan vi forklare ham bedre?? han er jo for stort til at
sidde i barnestolen

Det er på tide at han skal lære at cykle inden skole..
Skal vi tvinge ham, eller bare købe en cykel og lade den stå??
Eller skal vi lade ham være og ikke købe cykel før han har lyst til??

Hvad mener I selv??

Vores anden datter på 4 år skal have ny cykel med støttehjul, måske prøver
vi uden, Synes I hun skal endnu have støttehjule eller skal hun forsøge
uden?? Skal den komme an på om hun er parat til??

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-03-02 08:09

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
> have en 18". Vi har snakket med ham at han skal have ny cykel uden
> støttehjul, men han ville ikke have ny cykel og ikke uden støttehjule, Han

jamen har i prøvet at spørge ham om hvorfor han ikke kan lide det??
det kunne jo være at konceptet omkring at cykle uden støttehjul er for
voldsomt for ham endnu....
har i husket at forklare ham hvordan i har tænkt jer han skal lære at cykle
på dette nye monstrum......??

> [...]
> med os.. Hvorddan kan vi forklare ham bedre?? han er jo for stort til at

hvis alt andet glipper så må i jo sætte støttehjul på den nye cykel indtil
han vænner sig til den...... når han så har vænnet sig til den og i føler
han er parart så tag dem af _i samråd med ham_ sæt en pind fast bagpå og lær
ham at cykle uden støtte i hans eget tempo......
det er IMO synd at focere den slags..... det er jo tydeligt at han ikke selv
føler sig klar til det og når han oven i købet reagerer ved at blive sur så
er der noget der siger mig at i måske pressser ham en smule mere end han kan
klare..... ( det kan man jo også sagtens selvom man gør det positivt)

i kan jo feks sætte jer ned og forklare ham blidt at sæfølig skal han først
lære at cykle på den inden han får lov til at køre selv og det skal i nok
hjælpe ham med..... fortæl ham om hvordan i vil sætte pinden fast på cyklen
og pointer at i holder fast i den lige så længe han synes.... og at i IKKE
slipper hvis han ikke synes det er i orden....
det handler om at gøre ham tryg ved en ubehagelig situation.....

> Det er på tide at han skal lære at cykle inden skole..

hvem er det på tide for?? jer eller ham??

> Skal vi tvinge ham, eller bare købe en cykel og lade den stå??

i skal IKKE tvinge ham...... det er magtmisbrug hvis i spørger mig...... i
kan motivere og prøve at gøre det til en positiv ting.... fortæl ham at hvis
han ikke kan finde ud af det efter i har prøvet det 3 gange så skal han nok
få de støttehjul... men at han lige skal prøve.....

> Eller skal vi lade ham være og ikke købe cykel før han har lyst til??

jeg synes sådan set godt i kan købe cyklen.... men pas på med at presse ham
til det.... i ender med at han slet ikke vil vide af det og det er sku da
synd.....

> Hvad mener I selv??

det var lige min mening....

> Vores anden datter på 4 år skal have ny cykel med støttehjul, måske prøver
> vi uden, Synes I hun skal endnu have støttehjule eller skal hun forsøge
> uden?? Skal den komme an på om hun er parat til??

hvis hun ahr mod på at prøve uden så lad hende prøve..... men lad for guds
skyld være med at sammenligne hende med storebror..... der er ingen grund
til at give ham mindreværdskomplekser over det....

men helt ærligt.... hvorfor ikke bare købe de forbandede støttehjul med?? de
er jo nemme at pille af og sætte på igen.... og hvis det gør ungerne mere
trygge er det så ikke det værd?

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Anja

Dato : 04-03-02 10:08

Hej
Jeg tror at i skal se lidt på den verden som foregår omkring jeres søn.
Han oplever nok at hans verden rykker sig. Det kan være svært at overskue
det at skulle starte skole, og sige farvel til børnehaven. Vi som forældre
har det med at sige at nu bliver han jo stor også skal han..... Det kan godt
være svært at overskue og jeg tror bare at i skal give ham tid. Han skal nok
lære det og indtil han er klar så sæt støttehjul på.
Anja

Fra : -=temka=-

Dato : 04-03-02 12:53

Ja jeg tror også vi sætter støttehjulene på først omgang inden vi tages dem
af når vi kan se han er parat til.. ang lillesøster, lader vi hende
beholde den lidt endnu længere til hun siger selv hun er klar...

Karina

Fra : cloe

Dato : 04-03-02 16:03

Hvad angår det at lære at cykle så tror jeg nu man ikke skal tænke så meget
over det, for jeg gik også og var meget ked af datteren ikke kunne finde ud
af det med at cykle det så helt forkert ud og som om det aldrig ville
lykkes, hverken med støttehjul eller senere kosteskaft.

Da jeg så en dag hentede hende i skolefritidsordningen cyklede hun bare
derud af uden støttehjul og fuld fart på, så havde hun lært sig selv og
vennerne ganske pludseligt, den mindste som er 5 virker ikke interesseret og
jeg gider ikke pace, hun må som storesøster lære sig selv det og faktisk har
jeg hørt at det er bedre de bare får cyklen i hånden uden der er støttehjul
eller andet og så selv prøver sig frem, men jeg ved ikke..................

Fra : vagn torup

Dato : 04-03-02 10:40

Hej
Skal man absolut kunne cykle???
Min på 5½ kan kun cykle på 3 hjulet og jeg skal da indrømme, at jeg er
bedøvende ligeglad med om han nogensinde får det lært. Jeg kan ikke selv
cykle og har klaret mig udemærket alligevel.
MVH Rikke
-=temka=- <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8289ca$0$56600$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...