Varekøb Polen
Fra : TWC

Dato : 03-03-02 18:36

Hej

Mit firma ønsker at købe nogle varer fra Polen, hvor meget skal der lægges
til de varer jeg køber(told, moms, andet ??).

Er der andet jeg skal tage forbehold for??

Mvh

Tommy Christensen

Fra : Sune Ravn

Dato : 04-03-02 09:44

"TWC" <twc@pc.dk> wrote in message

> [...]
> til de varer jeg køber(told, moms, andet ??).
>
> Er der andet jeg skal tage forbehold for??

Hej Tommy!

Det første du skal gøre er at blive importør registreret hos Told og
Skat (kræver SE/CVR nr.) registringsblanketten kan fås på toldcentrene.
Adressen kan ses på http://www.toldskat.dk - se under adresser. Når
denne er godkendt er du klar til at importere.

Men det er vigtigt at du sætter dig ind i hvilke toldtariffer
(toldsatser) der er gældende for de pågældende varer. For at kunne dette
skal du kende toldpositions nummeret for varerne.

Dette nummer kan du finde hos Danmarks Statistik http://www.dst.dk - her
vælger du "Vejviser i Statistik", så "Nomenklatur" så "Den kombinerede
Nomenklatur" her kan du så finde varens nummer.

Med dette nummer kan du så søge på
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/da/home.htm Her får du så
toldtariffen oplyst.Men husk at denne oplysning ikke er bindende, ønsker
du en bindende oplysning, skal du henvende dig til Toldcenteret og få
lavet en blanket til en BTO (bindende told oplysning) dette vil som
regel kræve en vareprøve.

Iøvrigt er det vigtigt at du er opmærksom på at der kan være en dansk
punktafgift på varen, disse administrers af den lokale Told &
Skateregion.

Udover dette kan der naturligvis være andre regler fx. mærkning,
brugsanvisninger, godkendelser, jeg går ud fra at evt. regler kan
oplyses hos Erhvervsfremmestyrelsens Hotline.
http://www.efs.dk/forside/guide.html

Mvh

Sune Ravn Hansen