enkelmandsfirme og firmatøj
Fra : Per H

Dato : 03-03-02 16:16

Kan man ikke frætrække arbejdestøj hvis det er et enkeltsmandsfirma.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : alexbo

Dato : 03-03-02 20:00

Per H <phbyg@privat.dk> skrev

> Kan man ikke frætrække arbejdestøj hvis det er et enkeltsmandsfirma.

Nej.
Told/Skat har ført et par sager og fået medhold i at arbejdstøj ikke
kan fratrækkes, begrundelsen er at man sparer sit normale tøj.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per H

Dato : 03-03-02 20:27

On Sun, 3 Mar 2002 20:00:04 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

>Per H <phbyg@privat.dk> skrev

>Nej.
>Told/Skat har ført et par sager og fået medhold i at arbejdstøj ikke
>kan fratrækkes, begrundelsen er at man sparer sit normale tøj.

Hvad så hvis man har ansatte, eller en lærling.

er der regler hvor meget de kan modtage.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : alexbo

Dato : 03-03-02 22:31

Per H <phbyg@privat.dk> skrev

> Hvad så hvis man har ansatte, eller en lærling.
>
> er der regler hvor meget de kan modtage.

Fra Told/Skat hjemmeside

Arbejdsgivere, som stiller arbejdstøj til rådighed for de ansatte, skal ikke
trække AM-bidrag, SP-bidrag eller A-skat af værdien, hvis der er tale om
arbejdstøj, der er passende for det pågældende arbejde. Det kan f.eks. være
kitler, sikkerhedsbeklædning og tøj til arbejde, der medfører tilsmudsning.

Værdien af arbejdstøj, der stilles til rådighed af arbejdsgiveren, skal ikke
indberettes på oplysningssedlen.

Der skal heller ikke trækkes AM-bidrag, SP-bidrag eller A-skat af værdien af
almindeligt tøj, som arbejdsgiveren stiller til rådighed, men den ansatte
skal selvangive og vil blive beskattet af værdien af tøjet. Værdien er et
beløb, der svarer til arbejdsgiverens købspris.

Får den ansatte i stedet for arbejdstøj udbetalt en godtgørelse eller et
tilskud, skal der trækkes AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat. Godtgørelsen skal
indberettes i rubrik 13 på oplysningssedlen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-03-02 11:41

alexbo wrote:

> ... hvis der er tale om arbejdstøj, der er passende for det pågældende
> arbejde. Det kan f.eks. være kitler, sikkerhedsbeklædning og tøj til arbejde,
> der medfører tilsmudsning.

Er der eksempler på, at selvstændige ikke kan fratrække udgifter til tøj, der
falder under ovenstående definition?

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : alexbo

Dato : 04-03-02 21:35

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev

> Er der eksempler på, at selvstændige ikke kan fratrække udgifter til
tøj, der
> falder under ovenstående definition?

Jeg har modtaget følgende, fra Told/skat

"Fradrag for arbejdsbeklædning kan ikke godkendes fremover, idet der ikke er
tale om en merudgift i forhold til almindelig arbejdsbeklædning".
Og en henvisning til en landsskatteretafgørelse, vedlagt i kopi.

På Told/skat hjemmeside kan man se forskellige afgørelser om det spørgsmål.

Det afgørende punkt er om arbejdstøjet er væsenligt anderledes, og absolut
nødvendigt for arbejdssituationen.
Jeg har i 28 år fradraget det arbejdstøj jeg bruger i mit autoværksted, men
nu mener Told/skat at jeg bare kan bruge min aflagte smoking.
Det er muligt jeg kan overbevise dem om, at jeg ikke har nogle aflagte
dansesko, jeg kan bruge som sikkerhedssko.
Det er ikke et spørgsmål jeg vil bruge tid på at klage over.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-03-02 04:19

alexbo wrote:

> Det afgørende punkt er om arbejdstøjet er væsenligt anderledes, og absolut
> nødvendigt for arbejdssituationen.

Har du overvejet at få reklametryk på arbejdstøjet ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Per H

Dato : 05-03-02 06:19

On Tue, 05 Mar 2002 04:18:44 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> skrev:

> [...]

Hvad med tommestoklomme?

>Har du overvejet at få reklametryk på arbejdstøjet ?

er det nok til at det kan trækkes fra?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 07-03-02 22:10

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Per H <phbyg@privat.dk> skrev

> Nej.
> Told/Skat har ført et par sager og fået medhold i at arbejdstøj ikke
> kan fratrækkes, begrundelsen er at man sparer sit normale tøj.

Det var dog den dummeste begrundelse for noget, jeg længe har hørt.
kan man så heller ikke fratrække sine kontor møbler?
For så lange man bruger dem kan man jo ikke også slide på dem der hjemme.

Toldvæsenet er sgu specielle.

--
Mvh,
Bjarne Østergård

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-03-02 01:42

> [...]
> kan man så heller ikke fratrække sine kontor møbler?
> For så lange man bruger dem kan man jo ikke også slide på dem der hjemme.

Det er nu heller ikke korrekt, for hvis tøjet er specielt - f.eks. til at
have værktøj i med mange lommer, gives der fradrag jf. netop afsagt dom.
Men et par alm. kontorbukser eller cowboybukser giver ikke fradrag.

Mvh. JørgenE