Forældreengagement
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-03-02 18:48

Hej Gruppe

Jeg sidder forældrebestyrelsen i vores børnehave. Vores problem er at
der er en udtalt mangel på interesse fra næsten hele forældregruppen.
Dette kan man naturligvis tolke som værende positivt udfra devisen: hvis
der ikke er nogle tilbagemeldinger så er folk nok tilfredse. Vi i
bestyrelsen synes dog ikke at det er det rette at gøre. Der er alt for
få reaktioner på undersøgelser, forespørgsler osv. Nu kommer så
spørgsmålet: Hvad gør I i jeres institutioner for at få et godt
forældresamarbejde og en givtig dialog, forældre og institution imellem.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : vagn torup

Dato : 04-03-02 16:06

Hej Marianne
I vores børnehave er vi en stor familie. Vi kender alle hinanden rigtig godt
og mødes på x og tværs i mange sammenhænge. Og det er på trods af at vi er
en hel del forskellige nationaliteter, 8 vist nok, men det kører perfekt
Børnehaven laver den 1. fredag i mdr. forældrekaffe, som går ud på, at
børnehaven laver en spand kaffe og the og køber nogle småkager. Vi forældre
tager så hjemmebagt kage og eller mad med og vi hygger os alle en times tid.
Fremmødet er enormt oftest er det kun en enkelt forældre eller 2 der ikke
kommer og der er altid lækker mad og kage i laaaaange baner.
Desuden holder vi en julefest, hvor børnehaven køber ind til at lave
juledekorationer og vi sidder så alle sammen og hygger os med det. Da vi har
rigtig mange muslimske børn i børnehaven fejrer vi også deres nytår eller
hvad de nu kalder det.
Sidst men ikke mindst har vi en fællestur til en bondegård en søndag i
august, hvor børnehaven lejer en bus og så tager vi alle derop med søskende.
Superhyggeligt.
Ellers tror jeg, at det har meget at sige, at vores pædagoger er supergode
til hele tiden at spørge os om alt muligt. Eksempelvis idag blev vi bedt om
at tage en kartoffel, et løg, lidt persille eller andet spiseligt med i
morgen, fordi de har temauge om mad. Noget alle straks var med på. Seddel op
i gangen, hvor vi kan x af og så kører det bare.
Lederen af vores børnehaven har drevet den i 30 år og hun har formået at
skabe en stemning, der gør, at stedet føles som vores familie. Der er altid
masser af tid til at snakke, ingen der råber og skriger (af de voksne i
hvert fald), læssevis af kys og kram til alle ungerne og altid et hav af
aktiviteter ude såvel som inde. Alt sammen noget som binder os sammen, fordi
vi jo gerne vil vide, hvad vores børn har lavet den dag.
Nu har jeg jo 3 børn i børnehaven, så det bliver hurtigt til en lille times
tid, hvis jeg lige skal høre, hvad hver enkelt har lavet, og så lærer man jo
efterhånden hinanden rigtig godt at kende med alt det positive, det fører
med sig.
Der er selvfølgelig også forældremøde en gang om året, men det er vist mest
for hyggens skyld for alle parter, for vi taler alle så meget sammen til
hverdag, at de strengt taget ikke er nødvendige, men Dorte (den ene af
pædagogerne) laver altså en pokkers god æblekage - og den vil vi jo ikke
undvære.
Håber du kan bruge det til noget.
MVH Rikke

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C7FBED0.8080006@feddersen.dk...

Fra : Camilla Larsen

Dato : 21-05-02 22:15

Hej Marianne

Jeg er idag kommet ind i forældrebestyrelsen i mit barns børnehave pga
lige samme problem som i din børnehave. Der er smuttet et par stykker
fra bestyrelsen og desuden var der slet ingen suppleanter.

Nu er det noget tid siden du har skrevet indlægget...så jeg vil høre
om du har nogen gode tips????

Med venlig hilsen
Camilla

--