Netværk med 3 computere
Fra : Kjeldsen

Dato : 01-03-02 14:38

Jeg roder med et netværk med 3 computere, c1 og c2 er der ikke nogen
problemer med, de kan se og pinges fra hinanden(twistet pair kabel), c3 er
forbundet med c1 via coax kabel, her kan jeg godt ping c1 fra c3, og gå på
nettet gennem proxy server på c1, men jeg kan ikke pinge c3 fra c1, dog kan
jeg godt se den under netværkssteder, nogen som har en ide om hvorfor jeg
ikk kan pinge c1 fra c3.

Info om de 3 maskiner.
c1
Win ME
3 netkort
kort1 til internet forbindelse
kort 2 til twistet pair ip 90.0.0.1
kort 3 til coax ip 90.0.0.5

c2 Win Me
1 netkort twistet pair
ip 90.0.0.2

c3 Win98
1 netkort coax
ip 90.0.0.3

undernetmaske på alle er sat 255.255.255.0

Fra : Franz Christensen

Dato : 01-03-02 15:16

Der er flere problemer med den konfiguration som du beskriver.
For det første benyttes 90.x.x.x netværket, et eller andet sted på internet.
Derfor er det en meget dårlig idé at bruge det på dit lokal-net. Brug
istedet det der bliver betegnet som 'private' net ... eks. 192.168.x.x
eller 10.x.x.x.
Endvidere har du kablet dit netværk, så c1 skal fungere som router, hvis c2
og c3 skal kunne se hinanden.
Jeg ved ikke om WinME supporterer routing... men jeg tvivler. Hvis du vil
bibeholde din kabling skal du have fat i WinNT eller Win2K, for at kunne
route. Dertil kommer at det ikke er nogen god idé at give maskinerne på de
to netværk, adresser fra det samme adresserum. Brug et adresserum på det ene
netværk og et andet adresserum på det andet netværk.
Tricket med c1 er at den mener at dens primære adgang til 90.0.0.0/24
netværket, er det kort hvor c2 sidder på. Når du derimod vil have fat i c3
fra c1, sender den derfor pakker ud på det forkerte netkort. De vil aldrig
komme ud til c3. Omvendt kan c1 godt svare på forespørgsler der kommer ind
på netkortet hvor c3 sidder.. C1 modtager nemlig pakker fra c3 på det
netkort, som den så også sender svar ud på.. derfor kan du faktisk pinge c1
fra c3..
Mit råd er derfor som beskrevet.. få ryddet op i ip-adresserne og få opdelt
de to netværks-segmenter med forskellige adresserum.. Læg derefter noget
routning på c1, hvis c2 og c3 skal kunne se hinanden.. så spiller det..
Det nemmeste vil dog være at skaffe en hub og koble alle maskiner op på
den.. men det er en anden og lidt dyrere historie.

Mvh Franz.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-03-02 16:13

On 1 Mar 2002 15:16:00 +0100, "Franz Christensen"
<franzc@aloc.dk> wrote:

> For det første benyttes 90.x.x.x netværket, et eller andet sted på internet.

Faktisk er 90/8 pt. 'reserved' af IANA, så nej.

> Derfor er det en meget dårlig idé at bruge det på dit lokal-net.

Jeg er dog enig i, at det er en skidt idé at bruge de adresser på
et lokalt netværk. RFC1918 address space er en langt bedre idé.
Faktisk er det jo det, de er beregnet til.

> Endvidere har du kablet dit netværk, så c1 skal fungere som router, hvis c2
> og c3 skal kunne se hinanden.

Faktisk skal den bridge, da der benyttes samme netværk på begge
sider, og det kan WinME ikke uden yderligere software.

> Mit råd er derfor som beskrevet.. få ryddet op i ip-adresserne og få opdelt
> de to netværks-segmenter med forskellige adresserum.. Læg derefter noget
> routning på c1, hvis c2 og c3 skal kunne se hinanden..

Enig. Og man skal huske, at C2 og C3 skal bruge C1s adresse på de
respektive net som default gateway.

-A