Navision Concorde C5 og XAL - Freelancer ~
Fra : Jørgen Storgaard

Dato : 01-03-02 11:44

Har 10 års erfaring i programmering i C5 og XAL.
Tilbud i denne periode: 350 kr/time ex. moms.

Egen hjemmeside under opbygning: http://www27.brinkster.com/danaxa

storgaard54@hotmail.com

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 01-03-02 17:38

On Fri, 1 Mar 2002 11:43:57 +0100, Jørgen Storgaard wrote in dk.erhverv
<3c7f5b7e$0$39857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Har 10 års erfaring i programmering i C5 og XAL.

dk.erhverv standardsvar sendt
http://www.isa.dknet.dk/~sej/erhverv.html

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-03-02 08:04

"Jørgen Storgaard" <storgaard@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har 10 års erfaring i programmering i C5 og XAL.
> Tilbud i denne periode: 350 kr/time ex. moms.
>
> Egen hjemmeside under opbygning: http://www27.brinkster.com/danaxa

Lige en kommentar

Inden Du kommer for godt igang, har Navision netop erklæret alle uddannelser
over et vis antal måneder for udløbet.

Det er sket som resultatet af en periode med knap så gode tal på bundlinie
hos deres forhandlere, hvilket igen var resultatet af for høj løn til nogle
af forhandlernes medarbejdere, samt det faktum at timepriserne for
tilretninger i ovennævnte produkter bare er for høje, så virksomhederne
holder igen med at igangsætte nye opgaver.

Der var behov for at minske antallet af personer med den viden, som Du også
besidder. De eksisterende medarbejder ved nu, at de eller deres
arbejdergiver skal købe eksamnerne igen. Arbejdsgiverne kan istedet for de
ansatte begynde at uddanne nye folk parallet og så skille sig af med de
eksisterende dyre folk. Det ved de ansatte også, så de er nok villige til at
gå ned i løn for at komme ind i varmen igen. De har det handicap i forhold
til nye folk, at de skal have mere i løn, mens de sidder oppe hos
producenten og spiser frokost, samtidig med at de ikke kan fakturere.

Såfremt at man ikke havde lavet dette tiltag, ville udbuddet nok begynde at
matche efterspørgsel ved at priserne ville falde. Så ville man på et
tidspunkt have ramt det prisniveau, som Du tilbyder Dig til, hvilket nok
svarer til den reelle markedspris, hvis man ikke havde de
konkurrencebegrænsene regler for forhandlerne, som man har idag.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-03-02 17:59

Carsten Overgaard wrote:

> "Jørgen Storgaard" <storgaard@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Inden Du kommer for godt igang, har Navision netop erklæret alle uddannelser
> over et vis antal måneder for udløbet.

Og det har undret mig.
Hvordan tror Navision, at man kan "glemme" på kommando ?

Det er vel fortsat bruger, der køber licens, så hvordan man udnytter
denne licens til at genere rapporter med videre, herunder køb af
ekstern bistand, kan vel ikke rammes, eller ?

NB. Jeg bruger fortsat 3.xx af samme grund.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 05-03-02 09:11

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstern bistand, kan vel ikke rammes, eller ?
>
> NB. Jeg bruger fortsat 3.xx af samme grund.

Det er ihvertfald et problem for os, som står over for at skulle beslutte
hvad vi skal køre med fremover de næste mange år. Efter at have kørt på XAL
2.6 siden 1997, havde vi egentligt besluttet os for at lave en ny tilretning
i 3.x.

Vi har fravalgt Axapta primært fordi antallet af forhandlere er meget lille,
hvilket gør konsulenttimerne meget dyre. Det er faktisk kun staten, som har
råd til at lade være med at se på efterfølgende vedligeholdelse, som en
faktor for programvalg.

Desuden er der stort set ikke ledig kapacitet af konsulenter, hvilket også
presser prisen op, fordi de også hele tiden skal gen-købe sig til deres
autorisationer. Desuden fik Axapta en kunstig prisforhøjelse på op til 20%,
fordi de ikke kunne få produktsortimentet til at gå op i en højere enhed
efter fusionen. Det koster jo både i anskaffelsen og i den årlige afgift.
(Det er faktisk ikke så mange år siden af et program til 250 brugere kostede
under 10.000 i vedligeholdelsesafgift, hvilket måske var lidt i overkanten.)

Financial kan ikke noget som XAL ikke kan. Det er rent politisk af produktet
koster mere end XAL. Det skulle jo nok helst ikke se ud som af Navision
reelt fusionerede sig til den nye teknologi (Axapta), som de ikke selv var i
stand til at udvikle. De var jo påfaldende dårlige til at læse deres
salgstal da de var nye på børsen. Det kom de med i KFX på, hvilket ikke
lykkedes for Damgaard, da de var for gode til at forudse at det ville gå
galt.

Så er der XAL, som i 3.x har fået fjernet nogle af de uhensigsmæssigheder,
som 2.x bød på. Så tilbydes det endda til Linux, hvilket også er et plus,
selvom Navision har gjort alt for at holde denne afvikler hemmelig, for at
undgå at markedet ville tvinge dem udvikle Linux-afviklere til de øvrige
programmer. Men hvis vores konsulenter som vi kender pludselig skal op og
spise frokost i 14 dage istedet for at kode ude hos os(Vi accepterer
generelt ikke udvikling hjemme hos leverandørerne, hvor vi ikke kan måle
tiden.), kan det være ligemeget.

Så pynter vi på vores 2.6 og holder ellers vores øjne og øre åbne efter
alternativer.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard