Mosegaad-debatten
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-03-02 03:23

Hej i gruppen.

Jeg er ked at jeg i dèn grad er hylet ud af den med Søren
Mosegaard-debatten.

Jeg er jo ikke selv "en rigtig kristen", idet jeg har haft svært ved at tro
på en konkret Satan, en "modstander (af Gud)"
Selv om det nærmest er dèn rolle, jeg også selv til tider har spillet i
Gruppen.

Jeg oplever for første gang i lang tid, at jeg virkelig hader en person. Og
at jeg i al min pseudokristne naivitet kan identificere denne person med
noget decideret "anti-kristent".

Jeg har - som mange tidligere gange nævnt - selv været ude i en psykose,
hvor jeg det ene øjeblik identificerede mig med Jesus Kristus og i det andet
øjeblik med Adolf Hitler, fordi jeg så den samme fascisme eller
"fører"-skikkelse i både Kristendom og Nazisme.

Mennesket spænder - åndeligt - meget vidt.

Jeg har kæmpet for at være et tolerant, demokratisk og pacifistisk menneske,
også selvom I andre måske kan grine af det, men alle mine mest primitive
fighterinstinkter dukker op, når jeg støder på en fyr som Søren Mosegaard,
som jeg føler, træder mig for nær. Måske fordi jeg stadig i det mindste
identificerer mig selv som kristen.

Manden synes mig entydigt destruktiv. Og jeg er virkeligt rasende over hans
forsøg på at splitte kristne.

Jeg har selv prøvet at vende mine værste og mest uhyggelige
vrangforestillinger til noget positivt og altid prøvet at respektere (grin
bare) andre, som jeg måske ikke altid har været helt enige med.

Men jeg føler i Mosegaards tilfælde et utroligt og ubegribeligt had vælde op
i mig, og jeg bliver derfor bange. Bange for at jeg kan føle et så intensivt
og ukristeligt had til en anden person.

Det burde jeg ikke gøre, det burde ingen, der kalder sig kristen.

Og dèt er mit værste nederlag i mit trosliv hidtil. Og dèr giver jeg ham en
sejr, han ikke fortjener.

"...Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere"

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 01-03-02 07:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tro
> på en konkret Satan, en "modstander (af Gud)"

Hmm, Hvem er Jesus i dine øjne?

Hvis du tager udgangspunkt i det spørgsmål.. og dropper alle tanker om Satan
ind til videre og koncentrerer dig om de ene, tror jeg tingene falder på
plads.

> Selv om det nærmest er dèn rolle, jeg også selv til tider har spillet i
> Gruppen.

vi ka' li' dig alligevel

> Jeg oplever for første gang i lang tid, at jeg virkelig hader en person.
Og
> at jeg i al min pseudokristne naivitet kan identificere denne person med
> noget decideret "anti-kristent".

Hmm.. klarsyn er ikke at foragte..

had er dog et stærkt ord..

> [...]
> som jeg føler, træder mig for nær. Måske fordi jeg stadig i det mindste

Bare rolig, vi har før mødt forskellige typer her, og en dag har vi fået
nok, og så sætter jagten ind, og de bliver smidt ud..

> "...Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere"

Det vigtige her, er at tilgive dem der forbryder sig mod os.

Niels

Fra : Kirsten

Dato : 01-03-02 16:24

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message news:<KZFf8.18$Iz5.546@news.get2net.dk>...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> vi ka' li' dig alligevel

Ja, du skal vide, at vi elsker dig!! (Nogle af os mere end andre;-})

> Og
>
> Hmm.. klarsyn er ikke at foragte..

> Bare rolig, vi har før mødt forskellige typer her, og en dag har vi fået
> nok, og så sætter jagten ind, og de bliver smidt ud..

Amen, Broder: "...hvis nogen ikke bliver i mig, kastes han ud som en
gren og vsiner; man samler dem og kaster dem i ilden, og de brændes",
John. 15,6.

I Kristus
Kirsten
romanfigurer.kirsten@horrorcomix.com

-- "Enhver, der har forsøgt at konstruere et personligt Gudssyn i
konflikt med Kirkens dogmer, skal brændes uden nåde", Pave Innocent
III --
-- "Har du accepteret Jesus som din personlige Frelser?" Son of Sam --

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-03-02 14:47

Somme tider kan det blive nødvendigt at tie
en samtale ihjel.

Den mand har det jo åbenbart rigtigt dårligt.

Lad ham hvile i fred.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kirsten

Dato : 01-03-02 16:06

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message news:<3c7ee610$0$46173$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg er ked at jeg i dèn grad er hylet ud af den med Søren
> Mosegaard-debatten.

jeg så den samme fascisme eller
> "fører"-skikkelse i både Kristendom og Nazisme.

Åh, min egen, ingen skuer klarere end du!

> Men jeg føler i Mosegaards tilfælde et utroligt og ubegribeligt had vælde op
> i mig, og jeg bliver derfor bange. Bange for at jeg kan føle et så intensivt
> og ukristeligt had til en anden person.

Jeg har sagt det før, min elskede: du er alt for god til denne verden!
Men uden dit had fandtes vor tro ikke i dag, og vi må aldrig, aldrig
glemme Jesu ord, som vi læser dem hos Lukas 22,36: "Den, der ikke har
et sværd, skal sælge sin kappe og købe sig et", samt Hans bud i Luk.
19,27: "Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem
herhen og hug dem ned for mine øjne". Og vi ved vist alle, hvem disse
fjender er!!

Din i Kristus
Kirsten
romanfigurer.kirsten@horrorcomix.com

-- "Nazisme er en kristen reaktion mod ånden fra 1789", Franz von
Papen --
-- "Adolf Hitler er Guds sendebud", Fader Juric, Kroatien --

Fra : Dennis

Dato : 03-03-02 19:41

> 19,27: "Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til
konge, før dem
> herhen og hug dem ned for mine øjne". Og vi ved vist
alle, hvem disse
> fjender er!!

Nej hvem mener du?????

Jeg må også indrømme at jeg blev lidt paf da jeg læste om
ham, men
omvendt må man også indrømme at han har ret i noget af de
ting han
kommer med. Luthers jødesyn var på hans sidste dage ikke
særlig pænt,
for at sige det mildt, men selvføldig kan man ikke anklage
hele
kristendommen for hvad en eller anden præst har sagt/gjort
af gale ting.

At formanden for de danske præster åbenbart kommer med
sådan nogle
udtalelser må stå for hans egne regning og ikke Guds.

Jeusu lærer os at vi skal elske vores fjender, selvom det
kan være svært.

Dennis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-03-02 00:59

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> writes:

> Luthers jødesyn var på hans sidste dage ikke særlig pænt,

Nej. Det er en kendt sag.

Hvorfor er det relevant?

Det bliver igen og igen hevet frem som et klart argument mod noget
eller endda som en stor afsløring.

Jeg kan bare ikke se relevansen.

Luther var et menneske, han havde sine fejl. Ingen har sagt, at han
var fejlfri.

Hvad handler kritikken egentlig om?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"