Mangler navn på bygningsskum til hj baggru~
Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 26-01-01 18:20

Hej.

Er der nogen her i gruppen der kan
fortælle mig hvilken type Bygnings skum fabrikant/navn
man kan/må bruge til at lave en baggrund til montering inde i et
ferskvand akvarium.
Jeg vil nemlig igang med at bygge en sådan i skum istedet for
i "flamingo" også belægge den med Normal alfix.
Skal bruges i en 720 L balje der kun mangler et ordentlig baggrund
istedet for karton og 3d billeder har prøvet dette og syntes det er for
kedeligt.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-01-01 18:58

Frank Bojsen Nielsen <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> skrev i en
> [...]
> Skal bruges i en 720 L balje der kun mangler et ordentlig baggrund
> istedet for karton og 3d billeder har prøvet dette og syntes det er for

Hvad det egentlig hedder skal jeg lade være usagt, men det er
monteringsskum, og fåes i alle
byggemarkeder. Findes også i flere mærker.

Carsten

Fra : Dag Deberitz

Dato : 27-01-01 17:06

> [...]
> Skal bruges i en 720 L balje der kun mangler et ordentlig baggrund
> istedet for karton og 3d billeder har prøvet dette og syntes det er for

Hej Frank!
Spør efter POLYURETHANE-skum. Snækkere bruger det bl. andet til montering av
dør-rammer i vægger. Det finnes son andre nævner et utal mærker i handelen.
Væsken på boksen utvider seg til skum i kontakt med luft.
Og kan formes i nogle sekunder inden det størkner.

--
_ _ _
mvh

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 28-01-01 16:44

Tak for det, nu har jeg noget at gå efter

--

meddelelse news:Ckic6.65046$W81.794684@twister.sunsite.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-01-01 19:57

"Frank Bojsen Nielsen" <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> wrote in message
> Tak for det, nu har jeg noget at gå efter

Du kan jo lige så godt få lidt erfaringer med:

Jeg fik på et tidspunkt den geniale ide at støbe baggrunden i akvariet
direkte i 3 små 40l. akvarier, der skulle bruges til nogle
dværgtanganyikaer.
Jeg smed akvariet på ryggen, beklædte det med "Vita-Wrap" og gik så i gang
med at støbe.
Dagen efter var jeg himmelhenrykt og helt sikker pån at have fundet den helt
store fidus.
Nu gider jeg ikke stå og bøvle med Al-fix, hvis jeg kan undgå det, så jeg
gik fluks i gang med plastikmalingen, og det endte med en meget flot (synes
jeg da selv) baggrund, der nærmest lignede noget størknet lava.
Når jeg maler baggrunde, er det min erfaring, at de har bedst at at tørre
godt - mindst et døgn, og derefter skal de vandes nogenlunde godt ud (der er
nogle midler til fjernelse af overfladespænding i vand i malingen, og de
skal skylles af).
Ofte smider jeg baggrunden udenfor i et døgns regnvejr (det er jo ikke så
sjældent) men nu var det jo så let, da jeg havde de tre akvarier tomme, blot
at bruge dem.
Men oh skræk oh rædsel: PU-skummet skrumper, når det kommer i vand. Så jeg
stod med 3 baggrunde, der var skrumpet mellem 5 og 10 %.
Så selv om ideen var god, måtte den desværre kasseres.

Dog syntes jeg så godt om PU-skummet, der er så finporet, at det ser meget
sandstensagtigt ud, når det bliver malet, og jeg siden har brugt det til at
lave "klipper" af, klipper som jeg så senere vha. polurethanlim limer på en
10 mm. flamingo.

Sidst tog jeg en 10 mm flamingoplade og trak nogle tynde streger PU-skum ud
på denne. Disse tynde streger svulmer op og ligner en trærod ret meget.
Flamingopladen blev så malet med en gråsort akrylmaling og "rødderne" med en
rødbrun, der blev gjort snavset med en ganske lillebitte smule sort. Den del
af flamingopladen, der ikke var "rødder" på blev dagen efter lakeret med en
vandbaseret gulvlak (Junckers) og derefter drysset over med tørt grus.
Virkningen var som tilsigtet - en sandbrink med rødder.

mvh
Jan