ALSA på linux 2.4 ?
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-02-02 07:36

Jeg er igang med min halvårlige kamp med mit TV kort (ATI All In Wonder).
Jeg plejer at tabe

Denne gang er det dog lykkedes mit at få et billede frem, men uden lyd.
Gatos drengene har nemlig i al deres visdom besluttet sig for at bruge
det nyeste og mest elendigt dokumenterede audio interface på linux: ALSA.

Er der nogen, der har prøvet at installere ALSA på en RedHat 7.x maskine
(med success forstås) ?

-Claus

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-02-02 17:12

On Thu, 28 Feb 2002 07:36:02 +0100, Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> [...]
> Gatos drengene har nemlig i al deres visdom besluttet sig for at bruge
> det nyeste og mest elendigt dokumenterede audio interface på linux: ALSA.

Det er fremtiden for lyd i linux. Så vidt jeg ved er det ved at blive
lagt ind i kernen, så du slipper nok ikke for det i fremtiden
Hvad angår dokumentation, så kender jeg ikke selv meget til ALSA, men
Suse 7.2 bruger ALSA som default (og jeg har faktisk prøvet at skifte
til driveren i kernen, men det er også svært). Så det kan altså
fungerer.

Mvh
Martin Ehmsen
--
Jeg har det med min rumlige frihed som jeg har lagt mærke til at mænd
har det med deres testikler.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 01-03-02 00:54

Martin Ehmsen wrote:

> Det er fremtiden for lyd i linux. Så vidt jeg ved er det ved at blive
> lagt ind i kernen, så du slipper nok ikke for det i fremtiden

Det er også bare dokumentationen der er elendig.

Der findes fx et (ser det ud til) glimrende musokprogram
http://muse.seh.de/ som kun virker ordentligt med ALSA, men jeg har aldrig
kunnet teste det med lyd på fordi jeg ikke har kunnet få ALSA ind på min
Rødhætte.
Der ville være dejligt hvis det kom ind i kernen.
Hvor ved du fra at de arbejder på det? Og hvordan er tidshorisonten?

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 02-03-02 10:57

Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> writes:

> [...]
> kunnet teste det med lyd på fordi jeg ikke har kunnet få ALSA ind på min

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe, men Gentoo har en guide til at installere
ALSA, den vikrkede for mig, men jeg bruger også gentoo:

http://www.gentoo.org/doc/desktop.html#doc_chap3

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-03-02 11:05

Lasse Munck Rasmussen wrote:

> Jeg ved ikke om dette kan hjælpe, men Gentoo har en guide til at
> installere ALSA, den vikrkede for mig, men jeg bruger også gentoo:
>
> http://www.gentoo.org/doc/desktop.html#doc_chap3

Det prøver jeg. Tak for hjælpen.

-Claus

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 01-03-02 03:03

On Fri, 01 Mar 2002 00:53:58 +0100
Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote:

> Der ville være dejligt hvis det kom ind i kernen.

fra http://www.alsa-project.org :

2002-02-13
ALSA has been integrated to the official Linux 2.5 tree!
The initial merge is in patch-2.5.5-pre1.

Det skal lige nævnes at Linux 2.5 er "udviklingstræet", og absolut ikke er
anbefalesesværdigt til normalt brug.

> Og hvordan er tidshorisonten?

Til der kommer en stabil kerne med ALSA?

Tjah, jeg ved ikke hvor lang tid de har tænkt sig at fortsætte i 2.5, og
hvor lang tid der går før 2.6 kan betragtes som stabil.

Men det kan være at der er nogle andre der har et fornuftigt bud (som de
kan komme med på et mere fornuftigt tidspunkt... ;)

--
mvh Andreas Kleist Svendsen