CPU temperatur
Fra : Thomas

Dato : 27-02-02 23:43

I bestræbelserne på at mindske støjen i min PC, har jeg slukket for blæseren
til min CPU køler (PIII 700 med noget der ligner en orb køler på).
Temperaturen er steget fra 42 grader til 63 grader ifølge hardware monitoren
i bios (dette med åbent kabinet). Jeg har endnu ikke prøvet at lukke
kabinettet og se hvad temperaturen så bliver.

Mit spørgsmål går så på om der er en grænse for tilrådelig temperatur, eller
jeg bare skal se om den vil køre eller ej? Indtil nu virker den fint ved 63
grader uden nogle problemer.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : albert

Dato : 28-02-02 07:18

Og den stiger ikke yderligere ved belastning ?

Det lyder som en meget dum ting, eftersom en cpu varmer temmeligt meget. Få
evt. en pabst køler og kør den på 5v, den siger næsten ingenting, men giver
i det mindst en køling.

Havde du haft en AMD cpu var den død nu :-/

mvh Albert

Fra : Thomas

Dato : 28-02-02 09:04

"albert" <albert@DONT.SPAM.ME> skrev i en meddelelse
> Og den stiger ikke yderligere ved belastning ?

Det er ved afspilning af en film i Mediaplayer.

> Det lyder som en meget dum ting, eftersom en cpu varmer temmeligt meget.

> evt. en pabst køler og kør den på 5v, den siger næsten ingenting, men
giver
> i det mindst en køling.

Ved godt det måske ikke er det mest smarte at gøre, men jeg ville bare lige
forsøge mig med det.

> Havde du haft en AMD cpu var den død nu :-/

Det er derfor jeg har Intel Jeg har også set videon med testen af AMD og
Intel CPU'er. Jeg har dog stadig køleelementet på, det er kun blæseren der
er stoppet.

Fra : Seth

Dato : 28-02-02 09:08

> [...]
og
> Intel CPU'er. Jeg har dog stadig køleelementet på, det er kun blæseren der

Hvis du stadigvæk har køleelementet på, så bliver den meget varm! Varmen
bliver jo hængende i profilen og den vil bare blive varmere og varmere,
indtil maskinen lukker ned af sig selv (Når din bios grænse)

Seth

Fra : Thomas

Dato : 28-02-02 11:49

"Seth" <crow_104@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du stadigvæk har køleelementet på, så bliver den meget varm! Varmen
> bliver jo hængende i profilen og den vil bare blive varmere og varmere,
> indtil maskinen lukker ned af sig selv (Når din bios grænse)

Den overlever fint 24 timer med afspilning af fullscreen film i mediaplayer
uden blæseren i CPU køleren tændt. Den har endnu ikke lukket ned af sig
selv, bliver spændende at se om den er død, når jeg kommer hjem senere i dag

Fra : Esben

Dato : 28-02-02 15:50

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden blæseren i CPU køleren tændt. Den har endnu ikke lukket ned af sig
> selv, bliver spændende at se om den er død, når jeg kommer hjem senere i

Levetiden for din cpu er nok væsentligt forkortet når der ikke er aktiv
køling og temperaturen er steget så meget. Jeg har selv eksperimenteret med
en lignende løsning på en p75@100. Køleren er en golden orb, hvor blæseren
er skruet af - istedet er der så bare monteret en 80mm blæser som blæser
luft direkte ned i hullet på profilen. Blæseren kører ved 7volt og siger
ikke en lyd.

--
Esben

Fra : Seth

Dato : 28-02-02 08:59

> [...]
eller
> jeg bare skal se om den vil køre eller ej? Indtil nu virker den fint ved

Jeg ville nok også så småt begynde at tænke på at montere en papst (12db er
en god model), hvis det er din idle temperatur så bliver det sjovt, når du
belaster cpu'en og så skal den nok nå over de 80 grader....varmen bliver jo
ikke bragt væk af en blæser, så jeg kunne forestille mig at den kunne blive
endnu varmere.
Den bliver hvert fald varmere, hvis du lukker kabinettet...

Overvej en lydløs papst, den skulle nemt kunne klare jobbet.

Seth

Fra : Thomas

Dato : 28-02-02 11:51

> Den bliver hvert fald varmere, hvis du lukker kabinettet...

Det er jeg klar over.

> Overvej en lydløs papst, den skulle nemt kunne klare jobbet.

Jeg kan ikke skifte blæseren i køleren til CPU'en, da det er en blæser som
sidder nede i køleprofilen. Jeg tænker i stedet på at montere en Pabst mere
i kabinettet for at lave lidt gennemstrømning og håbe det er nok.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-02-02 15:43

> Jeg kan ikke skifte blæseren i køleren til CPU'en, da det er en blæser som
> sidder nede i køleprofilen.

Du kan da montere papsten på toppen af køleren evt. med en
hjemmelavet fanduct eller lign.
Hvis det er muligt kan du jo fjerne den originale blæser inden du
sætter den anden ovenpå.

> Jeg tænker i stedet på at montere en Pabst mere
> i kabinettet for at lave lidt gennemstrømning og håbe det er nok.

Det er jo også en mulighed. Hvis du kan placere den så den
blæser direkte hen på cpuen, vil det nok give en hel del.

/Jakob