Norton Firewall, 3 PC'er og Winroute.
Fra : Morten Larsen

Dato : 27-02-02 11:29

Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg har 3 maskiner der deler en ADSL
forbindelse. Den en PC kører, som server, med Winroute og de andre som
workstations. Nu vil jeg gerne vide om jeg skal installer Norton
Firewall på alle pc'er eller er det nok kun og gøre det på serveren?

Mvh. Morten.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-02-02 13:46

> [...]
> workstations. Nu vil jeg gerne vide om jeg skal installer Norton
> Firewall på alle pc'er eller er det nok kun og gøre det på serveren?

WinRoute er jo i sig selv en firewall, så der skulle ikke være nogen grund
til også at køre firewalls på klienmaskinerne, med mindre du ønsker at
beskytte den enkelte klient mod de andre maskiner på dit LAN.

--
Mvh. Jesper

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-02-02 16:05

Hvad med Trojaner???. Jeg har hørt noget om at de godt kan gå gennem
Winroute, men ikke Norton Firewall?

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-02-02 16:49

Er der nogen der kan forklarer hvordan man sætter Winroute op til at
være en firewall? Det er noget med "Packet Filters" at gøre har jeg læst
i manualen, men hvordan og hvormeget skal man aktiverer?

Mvh. Morten.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-02-02 18:26

> Er der nogen der kan forklarer hvordan man sætter Winroute op til at
> være en firewall? Det er noget med "Packet Filters" at gøre har jeg læst
> i manualen, men hvordan og hvormeget skal man aktiverer?

I administrationen vælges Settings > Advanced > Packet Filter. Her kan du
sætte de forskellige packet filters op.

--
Mvh. Jesper

PS: Kan jeg forresten få dig til at kigge på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>?

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-02-02 19:10

Okay. Hvilke skal man sætte op? Har ikke den store erfaring med sådan noget!

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-02-02 22:49

> Okay. Hvilke skal man sætte op? Har ikke den store erfaring med sådan
noget!

Som udgangspunkt er det altid en god idé at lukke af for portene 135-139.
Du skal så lave følgende 3 pakkefiltre på det interface, der vender ud mod
Internet (netkort, modem, etc.)

Filter 1:
Protocol: UDP
Source: Any addr.
Source port: Between (in) 1-65535
Destination: Any addr.
Destination port: Between (in) 135-139
Action: Drop
Evt. logging (en god idé)

Filter 2:
[...]

Filter 3:
Protocol: IP
Source: Any addr.
Destination: Any addr.
Action: Permit
Ingen logging

Husk, at filter 3 skal være det nederste filter i listen.

--
Mvh. Jesper
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-02-02 04:14

[snip filtre]

Der var sørme sneget sig en fejl ind i det førnævnte indlæg...
Ændr filter 1' eller 2's protokol til TCP istedet for UDP.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-02-02 18:22

> Hvad med Trojaner???. Jeg har hørt noget om at de godt kan gå gennem
> Winroute, men ikke Norton Firewall?

Det har jeg ikke hørt noget om - det kommer jo også an på, hvilke porte du
sætter den op til at slippe igennem.

--
Mvh. Jesper