Et ikke uvæsentligt parameter for, at lykkes ved opstart og drift af næsten
enhver virksomhed, er evnen til, at kunne planlægge det logistiske forløb.
Dette uanset om man vil producere, handle eller sælge serviceydelser.
Mange tænker ikke på vigtigheden af f.eks.
Hjemtagelsesomkostninger - hvornår, hvor store mængder
Likviditet ved indkøbet
Transport fra producent - råvare som handelsvare
Kapitalbinding i lager - lagerminimering
Lagerindretning - outsourcing eller leje/eje
Lagerudstyr - pakkematerialer
Lønomkostninger
Distributionskanaler
Distributionsaftaler
Eksportkorridorer og form
Eksportaftaler
Der findes naturligvis gode bøger om emnerne, eller mange venlige mennesker
som vil råde og vejlede i en opstartsfase, men stort set alle områder kan
reelt outsources, og de fleste til logistikfirmaer med stor erfaring og
netværk.
Står du med logistiske problemer deler jeg gerne erfaring og et par tips til
videre fremfærd.
mvh
Carsten Moberg
|