Router, switch og hub i netværk???
Fra : Rasmus Bang Mikkelse~

Dato : 26-02-02 19:23

Hej allesammen!!

Jeg kunne godt tænke mig hvad forskellen helt nøjagtigt er påå en router,
switch og hub er, alle i forbindelse med Tele Danmark ADSL-forbindelse. Hvad
er så det bedste at vælge når man skal have et lille netværk på tre
computere...?

VH Rasmus Bang Mikkelsen

Fra : Astrup

Dato : 26-02-02 20:49

Haløjsa Rasmus!

Ruteren er bare en "dims" istedet for dit modem. Ruteren er bare hele tiden
i forbindelse med internettet men ved et modem der skal du fra computerens
side ringe op til en central. Så til et netværk med 3 "putere" ville det
være bedst hvis du havde en ruter! Jeg har lige fået sat en ruter til mit
modem på min tele danmark forbindelse sådan at det virker som en ruter. Og
tele danmark kører med et system så det er mere brugervenligt at gå ind og
"pille" ved deres ruter end en normal ruter! Det er bare for dyrt men eller
er det godt nok! :)
Ergo du kan ikke forbinde dine 3 putere med 1 ruter.

Så står valget mellem en switch eller en hub.

Du skal lige vide om du har 10 mb/bit eller 100 mb/bit netkort i dine
putere.
Hvis du har blandet skal du huske og købe en 10/100 mb/bit hub eller switch
(Dette vil jeg dog anbefale.)

Forskellen på en hub og en switch er at hub'en får datagen ind og sender det
ud til alle der sidder på hub'en. Mens en switch kun sender til den person
som du havde tænkt dig og sende til. På den måde kan man også godt sige at
der på en hub er 10 eller 100 mb/bit til deling og på switchen er der det
til hver.

Jeg ville nok anbefale at du køber en 10/100 mb/bit switch. De er ikke vidt
dyre. Jeg har lige købt en 5 ports switch til 520 kr.

Du kan se priser under www.edbpriser.dk siger ikke det er det billiste du
kan få men man skal sku heller ik altid bare købe det billigeste.

Til sidst vil jeg dog godt lige sige at hvis du vil sætte lortet sammen til
en router så skal den i uplink porten og så er der også en port mere som
sidder sammen med uplink porten hvor du så ikke må sætte et kabet til.

Til sidst vil jeg lige sige at det er de kabler der hedder parellel kabler
du skal bruge til din hub eller switch!!!

Håber du blev det klogere! (Kunne bruge det) (Så spred din viden ud til
andre!)

Ses hygge Aske

Fra : Rasmus Bang Mikkelse~

Dato : 26-02-02 22:49

Mange tak det hjalp... nu ser vi hvad det bliver...

VH Rasmus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-02 21:40

On Tue, 26 Feb 2002 19:23:00 +0100, "Rasmus Bang Mikkelsen"
<rasmus_dk@yahoo.com> wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig hvad forskellen helt nøjagtigt er påå en router,
> switch og hub er, alle i forbindelse med Tele Danmark ADSL-forbindelse.

Net-Faq er din ven.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=router

> Hvad er så det bedste at vælge når man skal have et lille netværk på tre
> computere...?

En switch og en router.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 26-02-02 22:48

A dude from the usenet called Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>
wrote:

>En switch og en router.

Hmm.. Mange synes at tale for en switch, selv ved mindre netværk. Er
der nogle performance forskelle, eller andet som man skal lægge mærke
til? Jeg har læst net-faq'ene, men kan ikke umiddelbart se hvad der
skulle være forskellen på en hub og en swith i størrelsesordenen 2
pc're på nettet?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle Hans Jensen

"I took the initiative in creating the internet" - Al Gore

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-02 23:29

On Tue, 26 Feb 2002 22:48:06 +0100, Palle Hans Jensen
<diesel@lazy.dk> wrote:

> Jeg har læst net-faq'ene, men kan ikke umiddelbart se hvad der
> skulle være forskellen på en hub og en swith i størrelsesordenen
> 2 pc're på nettet?

Med 2 pc'er kan man lige så godt bruge et krydset kabel. Faktisk
vil det (teoretisk) være hurtigere. Med fx. 2 pc'er og en router,
vil eneste umiddelbare fordel ift. en hub være, at man kan køre
fuld duplex.

Prisen for en hub og en switch er stort set det samme, og så er
der ingen idé i at købe en hub.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-02 00:02

wrote:

> [...]
>til? Jeg har læst net-faq'ene, men kan ikke umiddelbart se hvad der
>skulle være forskellen på en hub og en swith i størrelsesordenen 2

Når folk anbefaler switch fremfor hub er det formetlig fordi:
- prisforskellen er efterhånden meget lille
- der kan på et tidspunkt komme flere end de 2-3 pc'ere, og så er
switchen at foretrække.
Og skulle der pludselig komme en bærbar forbi med en anden hastighed
(10/100), så er switchen også at foretrække.

Men ellers har du ret: Hvis man skulle betale væsentligt mere for en
switch, var der ingen mening med det.

Mvh. Jørn