300 meters trådløst netværk??
Fra : Astrup

Dato : 26-02-02 23:06

Jeg bor 200-300 meter fra min fars ejendom hvor der er en 2 mb/bit til
forbindelse på et lokalt netværk. Så synes vi det er dumt at betale 400 kr
om måneden for en skide 256/128 forbindelse. Når den 2 mb langt fra bliver
overbelastet. Har tænkt på at trække en ledning men det er pænt svært når
den skal over nogle veje! :) Og en normalt Access Point kan ikke række så
langt! Er der nogle der har hørt eller ved hvad man kan gøre???

Håber der er!!! :) Ses hygge Aske

Fra : Michael

Dato : 26-02-02 16:20

> [...]
> den skal over nogle veje! :) Og en normalt Access Point kan ikke række så
> langt! Er der nogle der har hørt eller ved hvad man kan gøre???

Det er jo "blot" at købe to trådløse netkort der kan tilsluttes ekstern
antenne og så købe to eksterne antenner også. Dette er selvfølgelig en
forholdsvis dyr løsning (aner faktisk ikke hvad det er, men vil skyde på en
4-6000 kr) men det skal jo så holdes lidt op på at man spare en
internetlinie samt har man et hurtigt (ca. 11Mbit = noget under det, når det
krypteres) netværk til din far og omvendt. Men ring da til en tilfældig PC
pusher og hør hvad de skal have for sådan en løsning?

Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-02-02 17:13

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> den skal over nogle veje! :) Og en normalt Access Point kan ikke række så
> langt! Er der nogle der har hørt eller ved hvad man kan gøre???

Nu kommer det meget an på, hvordan og hvorledes... Altså om der er
forhindringer med videre i vejn for datasignalet...

Me nu kommer nok ikke uden om, at have en udendørs retnings bestemt antenne,
mindst i den ene ende.

Nu ved jeg ikke om der er Router på din fars opkobling,,? Men det smarteste
er nok at anskaffe sig et access point, og sætte den nær udendørsantennen..
Kablet er nemlig meget dyrt.. og så trække et kabel til router/switch til
access pointet. Desuden behøver der ikke at stå en computer tændt. Det skal
der i Michaels forslag.

Her ved din fars hus/lejlighed? ville jeg så sætte den udendørs antenne...

Nu ved jeg ikke hvordan du bor? Kan du se over til din far, fra dit
computer? For så er det sikkert nok, uden udendørs antenne.

Prøv at se lidt på http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w De har vist
danmarks største udvalg.

Jeg ville jo så købe:

Linksys WAP11 Wireless Access Point og Bridge

- 2300,-

Linksys WMP11 Wireless Integrated PCI Card

- 1300,-

ORiNOCO 14dBi Directional Yagi antenna

- 1700,-

3Com 6-Foot Antenna Cable, 1.8 meter, 3 dBi

- 435,-

alt i alt ca. 6000 kroner. hvis du så skal have udedørs antenne til dig
også.. Hvis signalet er for dårlig, og båndbredden er for lav... Så har det
netkort, nemlig den fordel at der kan sættet udendørs antenne på.. Har ikke
set andre, der kan det. Den antenne der sidder på, er vist også en del
kraftigere end en indbygget antenne.

Fra : Astrup

Dato : 26-02-02 17:12

Mange tak for det meget detalieret forslag. :) Dejligt med sådanne
mennesker. :)

Der ligge et hus i vejen! Og met værelse med computeren befinder ik i den
sidde som en antenne skulle placeres. Og det samme med det rum hvor ruteren
står.
Men vi havde overvejet og stille et access point forklæt som fuglehus nede i
den anden ende af haven der er nogen lunde go luftlinie. Kan et antenne
kabel række så langt? Der er vel 25 meter?

ses hygge Aske

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-02-02 19:40

> Mange tak for det meget detalieret forslag. :) Dejligt med sådanne
> mennesker. :)

Hmm,, takker for de pæne ord

> Der ligge et hus i vejen! Og met værelse med computeren befinder ik i den
> sidde som en antenne skulle placeres. Og det samme med det rum hvor
ruteren
> står.

Så er det nok et must at have en udendørs antenne i begge ender!

> Men vi havde overvejet og stille et access point forklæt som fuglehus nede
> den anden ende af haven der er nogen lunde go luftlinie. Kan et antenne
> kabel række så langt? Der er vel 25 meter?

Hehe, okay...

Men hvis du siger du vil have access pointet udendørs, forkædt som
fuglehus... Skal kablet jo kun nå op til antennen! Du skal dog have et
netværkskabel til Routeren. Men det kan uden problemer gøres med 100 meter
kabel. Men så kommer det næste problem.. Udendørs kabling!

Jeg ville nu sætte en 4 meters antenne op i gavlen af huset... Såfrem der er
fri udsigt derfra..... Eller måske en ide´ at støbe en 6-10 meters
antennemast ned i jorden.. Hvis den kan sættet på gavlen,, så access point,
ind på loftet.... Hvis det bliver ude på græsplænen,, skal der nøje tænkes
lidt på vejrforholdet...

Men der skal nøjes findes netop det sted, som har bedst udsigt.... højden
har også noget at sige...

Prøv evt at læs lidt her:

http://www.proconsult.dk/documents/pdf/oaig_c.pdf

hvis du ser på den antenne som proconsult har,, "ORiNOCO 14dBi Directional
Yagi antenna" så kan du se den faktisk har ca. 40 graderes effektiv
rækkevidde i bredden.... Hvis der så er et hus der skygger for dette område.
Kan du jo sige dig selv, hvad der sker... Måske den der´ 24 dbi antenne er
noget.... den er noget så retningsbestemt,,, fx har de opsat en eksempel på
en løsning med 2 af disse antenner hvor der er hele 25 Km imellem! Men som
du også kan se,, skal man medtage afstanden til forhindringer...

Men sådan en ORiNOCO 14dBi Directional Yagi antenna, er da vist ikke helt
hen i vejret.

Der er kommet noget 72 Mbit wireless Lan i USA.. Prøv evt at forhøre
proconsult, om det er noget der kommer her til landet.

Men det hele løber jo op i kroner og øre.... det bliver jo meget hurtigt
6000 kroner som du kan regne dig frem til..

Fra : Astrup

Dato : 26-02-02 20:31

Jeg sige igen mange tak! Og er blevet meget klogere!

Men jeg har fundet 3 nye spørgsmål.

Kan jeg så bare købe en antenne og et kabel til
Linksys WAP11 Wireless Access Point og Bridge?

Det der dBi hvad er det? Og hvis jeg har en antenne på
3Com 6-Foot Antenna Cable, 1.8 meter, 3 dBi og en pc kort på
ORiNOCO 14dBi Directional Yagi antenna (14 dBi)
Så ville mit system have 17 dBi forringelse eller 11 dBi sende kraft eller
hvordan skal det forståes?

Hvis jeg så køber alt hardwaren og såtter kortet og access pointet til og
så render rundt med antennen så skal jeg prøve at finde det sted hvor den
har den laveste ping eller?

Kan det så blive sådan at jeg ikke kan gå på nettet hvis det bliver dårligt
vejr eller har det næsten ingen indflydelse?

Ses hygge Aske! :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-02-02 20:50

> Jeg sige igen mange tak! Og er blevet meget klogere!

godt, men prøv at citere på de korrekte måde

> Men jeg har fundet 3 nye spørgsmål.
>
> Kan jeg så bare købe en antenne og et kabel til
> Linksys WAP11 Wireless Access Point og Bridge?

ja det kan du sagtens Men prøv at forhøre dig lidt inden,, Jeg har
aldrig rodet med wireless,, har kun læst lidt hist og her, samt normal
logisk teknisk tænkning.

Du skal også have et PCI kort i din egen pc!

> [...]
> ORiNOCO 14dBi Directional Yagi antenna (14 dBi)
> Så ville mit system have 17 dBi forringelse eller 11 dBi sende kraft eller

Det mp forstås at antennen forstærker signalet 14 dbi, og kables dæmpning er
3 dbi.

> Hvis jeg så køber alt hardwaren og såtter kortet og access pointet til og
> så render rundt med antennen så skal jeg prøve at finde det sted hvor den
> har den laveste ping eller?

Hvordan rende rundt? Du kan vel kravte rundt inden købet. Udforske lidt,
hvor der er bedst udsyn...

Men til hardwaren, følger software med,, Hvor der er link-status.. Og
signalstyrke... Højeste hastighed er 11 mbit. Jo dårligere signal, jo lavere
hastighed.. Den nedjustere vist båndbredden såleden:

11 Mbit
5,5 Mbit
2 Mbit og
1 Mbit

Pingtiderne, skulle vist ikke blive påvirket sindsygt meget.

> Kan det så blive sådan at jeg ikke kan gå på nettet hvis det bliver
dårligt
> vejr eller har det næsten ingen indflydelse?

Hvis ellers signalstyrken er god, og antennens plasering er stabil. Så
skulle det vist ikke være det problem. Dog skulle man dog tro, at
signalstyrken ville blive svagere ved regn, sne og slud.

Men prøv at tage en snak med nogle forhandlere,,, proconsult er vidt meget
behjælplige....

Fra : Arne Keller

Dato : 27-02-02 13:54

On Tue, 26 Feb 2002 17:12:40 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote in message

snip

> [...]
>set andre, der kan det. Den antenne der sidder på, er vist også en del

Du vil med meget stor sansynlighed overtræde reglerne og muligvis
forstyrre andre brugere i området hvis du gør som beskrevet.

Netkortene og antennerne er ikke godkendt til denne type anvendelser.

Du skal i stedet købe et low power kort og bruge det sammen med
antennerne så du overholde3r reglerne omkring udstråling.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Astrup

Dato : 26-02-02 23:55

Vil dette fungere??? Og hvad koster det og hvor kan man købe sådanne kort??
Kan du ikke forklare en del mere?

Er det sundhedsskadeligt at gå i den udstråling?

Fra : Arne Keller

Dato : 28-02-02 14:43

On Tue, 26 Feb 2002 23:54:38 +0100, "Astrup" <mr_bean007@ofir.dk>
wrote:

>Vil dette fungere??? Og hvad koster det og hvor kan man købe sådanne kort??
>Kan du ikke forklare en del mere?

Det ville fungere, men som jeg skrev er det en overtrædelse af
reglerne og kan forstyrre andre som anvender samme frekvensområde i
nærheden, derfor er det ikke en god ide.

Jeg kan ikke finde et kort lige nu, jeg ved faktisk ikke om man idag
ændrer output i software. Men jeg skal prøve at finde ud af det.

Du kan læse lidt mere om udendørs systemer her:
http://www1.avaya.com/enterprise/who/docs/outdoorrouting/fullprodinfo.html
Nederst på siden findes tabeller over antenner og rækkevidde. Som du
kan se er afstandene kortere i ETSI lande (Europa) på grund af den
lavere tilladte effekt.

Det er ikke så svært, men som med så meget andet skal men kende
reglerne inden man installerer ting, for ikke at få problemer senere.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 27-02-02 19:46

A dude from the usenet called arne@kellernet.org (Arne Keller) wrote:

>Du vil med meget stor sansynlighed overtræde reglerne og muligvis
>forstyrre andre brugere i området hvis du gør som beskrevet.

Og er det iøvrigt ikke forbudt at dele en ADSL forbindelse imellem 2
hustande?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle Hans Jensen

"I took the initiative in creating the internet" - Al Gore

Fra : Jens

Dato : 28-02-02 00:00

"Palle Hans Jensen" <diesel@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Og er det iøvrigt ikke forbudt at dele en ADSL forbindelse imellem 2
> hustande?

Forbudt ? Sådan at man kan komme i fængsel ?

Det er ikke forbudt hos Tiscali / WOL. Mht. til de andre selskaber er det
vel ikke mere slemt end at forbindelsen bliver afbrudt, såfrem og hvis og
hvornår de finder ud af det.

Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-02-02 16:14

> [...]

> Du vil med meget stor sansynlighed overtræde reglerne og muligvis
> forstyrre andre brugere i området hvis du gør som beskrevet.

Kan du prøve at forklare det lidt nærmere. Der står da ikke på proconsult,
at det er ulovligt..

Har du forresten set Intercitynet´s opkobling????

Her bruger de da sådanne udstyr, og rækker ca. 1-2 KM

> Netkortene og antennerne er ikke godkendt til denne type anvendelser.

hvilke typer så? Gateway´en kan da tilsluttes ektern antenne

> Du skal i stedet købe et low power kort og bruge det sammen med
> antennerne så du overholde3r reglerne omkring udstråling.

Hvis man buger low power kort.. Er det vel til ingen nytte at ofre en masse
penge.. Da hastigheden vel bliver meget dårligere,, således at det ryger ned
på 1 Mbit...

Fra : Arne Keller

Dato : 03-03-02 12:21

On Thu, 28 Feb 2002 16:13:59 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>Kan du prøve at forklare det lidt nærmere. Der står da ikke på proconsult,
>at det er ulovligt..

Der er regler for hvor meget du må udstråle fra antennen, nogle bruger
forskellige kort andre bruger justerbare kort.
Det er specifikt fra produkt til produkt, de fleste produkter er alene
beregnet til indendørs brug, og kan derfor sende kraftigere.

>Har du forresten set Intercitynet´s opkobling????
>
>Her bruger de da sådanne udstyr, og rækker ca. 1-2 KM

Ja, det er uden tvivl med low power kort.

>hvilke typer så? Gateway´en kan da tilsluttes ektern antenne

Der findes indendørs antenner som udvidder rækkeviden indendørs.
Så vidt jeg husker kan man også bruge rundstrålende antennet med det
normale kort.

>Hvis man buger low power kort.. Er det vel til ingen nytte at ofre en masse
>penge.. Da hastigheden vel bliver meget dårligere,, således at det ryger ned
>på 1 Mbit...

Nej, du kan få ganske lang rækkevidde med low power kort, se den link
jeg sendte.

Fra : Jonas Hoffmann

Dato : 28-02-02 09:05

Hvis det kun er 25-30 m det drejere sig om, hvorfor så ikke grave et
netkabel ned en mørk aften?

mvh Jonas
www.jedb.dk