/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
ADSL, Firewall og 2 PC'er.
Fra : Morten Larsen


Dato : 26-02-02 00:19

Hejsa.

Jeg har et lille problem.
Mit netværk består af 2 pc'er med Norton Firewall 2002 og en TDC
adsl-forbindelse. De 2 pc'er har 2 dynamiske ip-adresser og det kører
også udemærket. Mit problem er nu at de 2 PC'er ikke længerer kan se
hinanden og derfor kan man ikke f.eks. spiller på lokaltnetværk. Hvad
kan jeg gøre får at få firewall'en til at "truste" den anden pc'er????

Mvh. Morten.


 
 
Christian Mygind (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 26-02-02 10:00


"Morten Larsen" <mortennl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3C7AC652.1070709@adslhome.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har et lille problem.
> Mit netværk består af 2 pc'er med Norton Firewall 2002 og en TDC
> adsl-forbindelse. De 2 pc'er har 2 dynamiske ip-adresser og det kører
> også udemærket. Mit problem er nu at de 2 PC'er ikke længerer kan se
> hinanden og derfor kan man ikke f.eks. spiller på lokaltnetværk. Hvad
> kan jeg gøre får at få firewall'en til at "truste" den anden pc'er????

Er du sikker på at de 2 maskiner tildeles ip-adresser i samme subnet?
Gør de det, må det være et spørgsmål om at konfigurere firewallen rigtigt.

/Chr



Thyge Larsen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Thyge Larsen


Dato : 26-02-02 10:35

Nej, det gør de vist ikke. Den ene hedder: 255.255.252.0 og den anden:
255.255.254.0.
Hvorfor skal de hedde det samme, og hvordan får jeg dem til det?

Christian Mygind wrote:

> "Morten Larsen" <mortennl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:3C7AC652.1070709@adslhome.dk...
>
>>Hejsa.
>>
>>Jeg har et lille problem.
>>Mit netværk består af 2 pc'er med Norton Firewall 2002 og en TDC
>>adsl-forbindelse. De 2 pc'er har 2 dynamiske ip-adresser og det kører
>>også udemærket. Mit problem er nu at de 2 PC'er ikke længerer kan se
>>hinanden og derfor kan man ikke f.eks. spiller på lokaltnetværk. Hvad
>>kan jeg gøre får at få firewall'en til at "truste" den anden pc'er????
>>
>
> Er du sikker på at de 2 maskiner tildeles ip-adresser i samme subnet?
> Gør de det, må det være et spørgsmål om at konfigurere firewallen rigtigt.
>
> /Chr
>
>
>


Christian Mygind (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 26-02-02 10:57


"Thyge Larsen" <thyge@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3C7B56A7.40406@larsen.mail.dk...
> Nej, det gør de vist ikke. Den ene hedder: 255.255.252.0 og den anden:
> 255.255.254.0.
> Hvorfor skal de hedde det samme, og hvordan får jeg dem til det?
>
> Christian Mygind wrote:

Det angivne lyder som undernetmasker og ikke som selve ipadresserne - det
står "ovenover".
De skal (for de 3 første tals vedkommende, f.eks 111.111.111.1 &
111.111.111.2) hedde det samme, for at være i samme subnet, igen for at
kunne se hinanden. Det har du desværre ikke selv indflydelse over, siden
disse værdi tildeles af din udbyders DHCP-server.
Hvis de ikke er i samme subnet kan problemet (for nogle spils vedkommende)
løses ved at du installerer IPX-protokollen udover TCP/IP.
Netbeui-protokollen kan også bruges, hvis du bare vil have adgang mellem
maskinerne med f.eks. fil- og udskriftsdeling.
Endeligt kan du smide yderligere et netkort i hver maskine og give disse
faste ip-adresser, hvis dine spilproblemer ikke løses med ekstra
protokoller.

/Chr



Thyge Larsen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Thyge Larsen


Dato : 26-02-02 11:10

Jeg har en gammel maskine til at stå. Kan man putte 2 netkort i den og
så lave en proxy server på den. Så der er faste ip-adresser på PC 1 og
2, og så en fast og "internet" ip-adresse på den gamle?


Christian Mygind wrote:

> "Thyge Larsen" <thyge@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3C7B56A7.40406@larsen.mail.dk...
>
>>Nej, det gør de vist ikke. Den ene hedder: 255.255.252.0 og den anden:
>>255.255.254.0.
>>Hvorfor skal de hedde det samme, og hvordan får jeg dem til det?
>>
>>Christian Mygind wrote:
>>
>
> Det angivne lyder som undernetmasker og ikke som selve ipadresserne - det
> står "ovenover".
> De skal (for de 3 første tals vedkommende, f.eks 111.111.111.1 &
> 111.111.111.2) hedde det samme, for at være i samme subnet, igen for at
> kunne se hinanden. Det har du desværre ikke selv indflydelse over, siden
> disse værdi tildeles af din udbyders DHCP-server.
> Hvis de ikke er i samme subnet kan problemet (for nogle spils vedkommende)
> løses ved at du installerer IPX-protokollen udover TCP/IP.
> Netbeui-protokollen kan også bruges, hvis du bare vil have adgang mellem
> maskinerne med f.eks. fil- og udskriftsdeling.
> Endeligt kan du smide yderligere et netkort i hver maskine og give disse
> faste ip-adresser, hvis dine spilproblemer ikke løses med ekstra
> protokoller.
>
> /Chr
>
>
>


Christian Mygind (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 26-02-02 12:02


"Thyge Larsen" <thyge@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3C7B5F0E.2050601@larsen.mail.dk...
> Jeg har en gammel maskine til at stå. Kan man putte 2 netkort i den og
> så lave en proxy server på den. Så der er faste ip-adresser på PC 1 og
> 2, og så en fast og "internet" ip-adresse på den gamle?

Lige præcis, og det er netop hvad mange gør, for at løse problemet.
Siden du nævner spil skal du måske overveje en softwarerouterløsning istedet
for en proxy, særligt hvis du vil hoste/serve spil. Mange onlinespil kræver
adgang til porte i tcp-protokollen og de kan NAT'es igennem en router men
dør i en proxy.

/Chr



Thyge Larsen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Thyge Larsen


Dato : 26-02-02 12:13

Kender du en god softwarerouterløsning?



Christian Mygind wrote:

> "Thyge Larsen" <thyge@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3C7B5F0E.2050601@larsen.mail.dk...
>
>>Jeg har en gammel maskine til at stå. Kan man putte 2 netkort i den og
>>så lave en proxy server på den. Så der er faste ip-adresser på PC 1 og
>>2, og så en fast og "internet" ip-adresse på den gamle?
>>
>
> Lige præcis, og det er netop hvad mange gør, for at løse problemet.
> Siden du nævner spil skal du måske overveje en softwarerouterløsning istedet
> for en proxy, særligt hvis du vil hoste/serve spil. Mange onlinespil kræver
> adgang til porte i tcp-protokollen og de kan NAT'es igennem en router men
> dør i en proxy.
>
> /Chr
>
>
>


Christian Mygind (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 26-02-02 12:12


"Thyge Larsen" <thyge@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3C7B6DBF.5050902@larsen.mail.dk...
> Kender du en god softwarerouterløsning?

Sure:
http://www.winroute.de/download/files/wrp40en.exe

/Chr



Asbjorn Hojmark (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 26-02-02 11:36

On Tue, 26 Feb 2002 10:56:59 +0100, "Christian Mygind"
<mygindFJERN@c.dk> wrote:

> De skal (for de 3 første tals vedkommende, f.eks 111.111.111.1 &
> 111.111.111.2) hedde det samme, for at være i samme subnet, igen
> for at kunne se hinanden.

Det er alt for generel en udtalelse, for det afhænger af subnet-
masken.

Adresserne 111.111.111.1 og 111.111.111.5 kan fx. ikke snakke
sammen (direkte), hvis man benytter masken 255.255.255.252.

-A

Christian Mygind (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian Mygind


Dato : 26-02-02 11:54


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:g2pm7usi0jjmu5p5fv8j7qsh1j7v7kv5a8@news.sunsite.dk...

> Det er alt for generel en udtalelse, for det afhænger af subnet-
> masken.
>
> Adresserne 111.111.111.1 og 111.111.111.5 kan fx. ikke snakke
> sammen (direkte), hvis man benytter masken 255.255.255.252.

Sandt.
Jeg indskrænker min udtalelse til alene at påstå, at den er gældende i det
foreliggende eksempel.

/Chr



Asbjorn Hojmark (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 26-02-02 12:44

On Tue, 26 Feb 2002 11:53:54 +0100, "Christian Mygind"
<mygindFJERN@c.dk> wrote:

>> Adresserne 111.111.111.1 og 111.111.111.5 kan fx. ikke snakke
>> sammen (direkte), hvis man benytter masken 255.255.255.252.

> Jeg indskrænker min udtalelse til alene at påstå, at den er
> gældende i det foreliggende eksempel.

Ikke engang det, for i det foreliggende eksempel var maskerne jo
/22 og /23, og med /22 vil fx. 111.111.108.11 og 111.111.111.11
være i samme subnet, selvom adresserne er forskellige på tredje
oktet.

Det er dog korrekt, at når maskerne er forskellige på de to
maskiner, så er adresserne ikke i samme subnet (eller også er
masken fejlkonfigureret).

-A

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408947
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste