Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7a958d$0$56582$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
> news:3c7a702d$0$202$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > Jeg tror du må omformulere dit spørgsmål. Så det bliver lidt mere klart,
> > hvad det er du vil vide eller er intreseret i. Indtil nu kan man jo kun
> > svare dig - Ja vi skal prøve ånderne og ja, modtager vi en forkert ånd
> skal
> > vi skille os af med den.
>
> "men enhver se til hvordan han hører",
>
> Jeg er ude efter skriftsteder som belyser, at det ikke er så meget det der
> bliver sagt, der er det vigtigste, det er personen der siger de ord det
> gælder.
Begge dele er vigtige, men det kommer an på situationen, hvilken del der
betones mest i Guds ord.
Centralt er dog dette skriftsted :
Enten er et træ godt, og så er også dets frugt god, eller et træ er dårligt,
og så er også dets frugt dårlig; thi træet kendes på frugten. Matt.12,33.
> Not whats taught, but what is cought, det er det jeg vil have fat i.
Det her kommer an på den der høre.
> Sig mig hvem du omgåes, og jeg skal sige dig hvem du er, det er et gammelt
> ordsprog.
Ja, omgåes du kristne så er du også kristen ?? Jeg tror man skal passe på
med at benytte sådanne ordsprog som regelsæt for en eller anden betragtning.
> Det jeg er ude efter, er skriftsteder som belyser det aspekt, at hvad vi
> fylder os med, eller det at vi bliver mere sammenfilterede, om du vil, med
> dem man kommer meget sammen med, og man kan påtage sig andres værdier etc.
> ved meget at høre de samme ting, eller det kan være en måde at være på,
hvis
> det kun går ud på i en menighed at være den som bestemmer over andre, vil
> det jo være i den persons egen interesse, at gøre opmærksom på ens egen
> meninger, for der ved at få andres værdier til at være som de værdier man
> selv står for.
Hm, se evt Matt 23. Jeg tror et studie af og udfra det kapittel, kan belyse
emnet.
Ps.
Om at bedømme ånder :
http://www.dci.dk/da/dnd/dnd84/Vovatteste.htm
Apostlen Johannes opfordrer os til ikke at tro enhver ånd, men til modigt at
teste ånderne, om de er fra Gud (1. Johannesbrev 4,1-6). For mange falske
profeter er draget ud i verden. Men hvilket testkriterium skal vi bruge? Den
evangeliske tradition lærer os at teste ånderne i relation til Skriften.
Johannes skriver: "Vi er af Gud. Den, som kender Gud, hører os" (1.
Johannesbrev 4,6). Nu kunne nogen måske forledes til at tro, at Johannes med
"vi" referer til hvilken som helst troende. Men kan hvilken som helst
troende gøre sig selv til en målestok for Herrens lære. Umuligt! Troende
begynder hver fra sin egen baggrund som fødte vranglærere. Johannes
refererer snarere til sig selv, Peter og de andre apostle. Det rette
testkriterium er apostlenes lære, hvilket er det samme som den hellige
Skrifts kanoniske bøger, specielt Det Nye Testamente.
Men Johannes nævner faktisk et andet testkriterium som primært. Det er
vigtigt, hvad ånderne siger om Kristus (1. Johannesbrev 4,3). Her må vi
begynde med at slå fast, at Johannes i sit brev som helhed refererer til
Kristus som Guds Søn. Hvad indebærer det? For det første er den salvede
konge altid blevet benævnt Guds Søn. Men åndeligt set refererer den titel
snarere til Kristi guddommelighed. Så ifølge Johannes kendes Guds Ånd ved
bekendelsen, at Kristus er kommet som menneske (i kød). Det er derfor
vigtigt at bekræfte overensstemmelsen med den ortodokse lære om Kristus - at
Jesus Kristus er fuldt Gud og fuldt menneske, udelt, ublandet og uden synd.
Det er naturligvis nødvendigt at bekende sig til Jesu Navn for at blive
frelst, men tro alene er ikke nok til at bekræfte en sådan bekendelses
sandfærdighed. Hvad der siges om Jesus Kristus er afgørende. Men at bekræfte
Jesus af Nazaret som Herre er det samme som accept af den ortodokse lære om
Kristus. For det græske ord "KYRIOS" (= HERRE) gør ham ikke bare til Mester
og Herre. I den græske oversættelse af Det Gamle Testamente (Septuaginta)
referer ordet "KYRIOS" til Gud selv. Så derfor er det i de fleste tilfælde
ikke så vanskeligt at afvise en falsk lære. Men når det gælder troslæren, er
det lidt vanskeligere. Lad os her blot notere os apostlen Johannes' to
testkriterier: (1) Er hvad der siges om Jesus Kristus i harmoni med den
ortodokse lære om Kristus? (2) Er læren i overensstemmelse med den hellige
Skrift?
--
E.Dalgas