sugemalle / algeæder ???
Fra : jan martin

Dato : 24-02-02 19:45

Er her et klogt hoved som kan hjælpe?

Min "papsøn" har et akvarie med en sugemalle af en slags ... men
hvilken? På: http://community.webshots.com/user/jan_mp i mappen
"fritid.akvarie" har jeg anbragt et rimeligt håbløst foto, som jeg
håber kan hjælpe i identificeringen.

Ved hjælp af Akvariehåndbogen af Ulrich Schliewen er vi nået frem til
at det kan være en Siamesisk Algeæder ... men er det dét??

På forhånd tak for al evt. hjælp,
Jan Martin

Fra : Niels Thrane

Dato : 24-02-02 20:40

> Ved hjælp af Akvariehåndbogen af Ulrich Schliewen er vi nået frem til
> at det kan være en Siamesisk Algeæder ... men er det dét??

Nej, jeg vil nærmere mene at det er en kinesisk algeæder (Gyrinocheilus
aymonieri).

Den siamesiske algeæder hedder Crossocheilus siamensis (for den "ægte"
variant).

Bemærk dog at ingen af dem er maller, selvom de oftes sælges som sugemaller
og lignende.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : jan martin

Dato : 25-02-02 19:28

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message news:<a5bfd1$fl4$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> variant).
>
> Bemærk dog at ingen af dem er maller, selvom de oftes sælges som sugemaller

Hej Niels,

Jeg er ked af det *S*, men Gyrinocheilus
aymonieri er netop i flg. "AkvarieHåndbogen" en Siamesisk Algeæder. -
Hvem skal jeg nu tro på?

Jeg har lagt et par nye - og forhåbentlig lidt bedre - billeder på
http://community.webshots.com/user/jan_mp . Stadig i mappen
fritid.akvarie.

Mvh,
Jan

Fra : Niels Thrane

Dato : 25-02-02 22:56

> Jeg er ked af det *S*, men Gyrinocheilus
> aymonieri er netop i flg. "AkvarieHåndbogen" en Siamesisk Algeæder. -
> Hvem skal jeg nu tro på?

Mig!

Jeg er opmærksom på at der er en del forvirring omkring det danske navn af
de to fisk, hvilket blot er et argument for at man altid bruger det
videnskabelige navn. Under alle omstændigheder blev vi nemlig enige om at
det er en Gyrinocheilus som i øvrigt også findes i handelen i en gul
variant. Som sagt er det ikke en malle, selvom den ofte kaldes for det.
--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-02-02 23:06

> Hej Niels,
>
> Jeg er ked af det *S*, men Gyrinocheilus
> aymonieri er netop i flg. "AkvarieHåndbogen" en Siamesisk Algeæder. -
> Hvem skal jeg nu tro på?

Hej,

Gyrinocheilus aymonieri er en Kinesisk Algeæder, så Niels har nu ret i den
påstand - og Akvariehåndbogen tager fejl. Og ja, jeg er enig i, at det er
den der er tale om - især ud fra det første af de nye billeder

Striben på en Siamesisk Algeæder går helt ud gennen halefinnen og er meget
mere regelmæssig/lige.

Mvh. Kim Jensen

Fra : jan martin

Dato : 26-02-02 19:45

"Kim Jensen" <kgj@post.1klik.dk> wrote in message news:<a5eces$1gre$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> den der er tale om - især ud fra det første af de nye billeder
>
> Striben på en Siamesisk Algeæder går helt ud gennen halefinnen og er meget

Hej,

Jamen så bøjer jeg mig for den "rigtige" sagkundskab! Jeg har før
oplevet, at den såkaldte faglitteratur har taget fejl / opgivet
fejlagtige oplysninger. - Så vi lever videre med vores Algeæder!

mvh,
Jan