Linux - valg af program
Fra : Mogens Jakobsen

Dato : 24-02-02 19:27

Redhat - Corel - SuSe - Debion - Mandrake eller hvad?

Jeg har fulgt debatten her i nyhedsgruppen et stykke tid fordi jeg gerne vil
prøve at installerer linux som styresystem.
Men hvilket system skal man vælge. Redhat, Corel, SUSE, Debion Mandrake
eller et helt andet.Der er givet mange der mener at deres valg er det
bedste, men er der nogen der kan henvise til nogle hjemmesider hvor fordele
og ulemper behandles grundigt og seriøst, og er der nogle der kort kan
forklare forskellen mellem systemerne.
Hilsen Ole

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 24-02-02 19:49

"Mogens Jakobsen" <taaruplund@ofir.dk> wrote in

> [...]
> hjemmesider hvor fordele og ulemper behandles grundigt og seriøst, og
> er der nogle der kort kan forklare forskellen mellem systemerne.

Væg den, som flest af dine linux-venner kender. Så kan du letter få start-
hjælp.
Sidenhen kan du så experimentere med flere (multiboot / VMWare)
Selv holder jeg af redhat, fordi den _for mig_ er nem at administrere. Det
er faktisk det jeg lever af.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 24-02-02 20:04

Mogens Jakobsen wrote:

> Redhat - Corel - SuSe - Debion - Mandrake eller hvad?
>
> Jeg har fulgt debatten her i nyhedsgruppen et stykke tid fordi jeg gerne vil
> prøve at installerer linux som styresystem.

Jeg valgte at købe suse7.3 fordi det er "ligeså let at instalere som
windows". Tilmed er der en meget omfattende programpakke med der så også
bliver instaleret samtidigt. Det gør at man kan begynde at bruge linux
med det samme ( indenfor en time efter instalationsstart).

www.suse.de

Jeg kender intet til de øvrige linux. Når jeg er blevet skrap vil jeg
kikke på de andre...

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-02 21:10

Den Sun, 24 Feb 2002 20:04:09 +0100 skrev Claus Christian Larsen:

>Jeg valgte at købe suse7.3 fordi det er "ligeså let at instalere som
>windows".

Det er virkelig gået tilbage for SuSE. Da jeg installerede SuSE 6.3 var
da meget nemmere at installere, end windows.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 13:22

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Det er virkelig gået tilbage for SuSE. Da jeg installerede SuSE 6.3
> var da meget nemmere at installere, end windows.

Mener du at det er vanskeligere at installere SuSe 7.x end 6.x?

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-02 17:12

Den 25 Feb 2002 13:22:16 +0100 skrev Janus Sandsgaard:

>Mener du at det er vanskeligere at installere SuSe 7.x end 6.x?

Det har jeg ikke påstået. Jeg siger bare at 6.3 var meget nemmere end
windows, så hvis 7.x er lige så svær som windows, så er det gået
tilbage for dem.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 17:27

> Det har jeg ikke påstået. Jeg siger bare at 6.3 var meget nemmere end
> windows, så hvis 7.x er lige så svær som windows, så er det gået
> tilbage for dem.

OK. Sådan kan man så formulere det.

Jeg kender SuSE 7.3 PPC og det er super-nemt at installere. Tog en
support-telefonsamtales tid, og så var jeg køremde.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 25-02-02 15:53

Kent Friis wrote:

> Det er virkelig gået tilbage for SuSE. Da jeg installerede SuSE 6.3 var
> da meget nemmere at installere, end windows.

:0)

For en nybegynder i linux er det godt ikke at skulle have besvær med
instalationen. Det giver ro til at finde ud at det nye programmiljø. Og
til at kaste sig over friheden til at vælge serien...

Hilsen Claus.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-02-02 19:19

Kent Friis wrote:

> Det er virkelig gået tilbage for SuSE. Da jeg installerede SuSE 6.3 var
> da meget nemmere at installere, end windows.

*LOL*

Det gamle slogan passer stadig bedst

Er hardwaren understøttet - er SuSE lettere at have med at gøre end
MS-Windows .... simpelthen pga P'n'P motoren - Windows tror, Linux ved.
Med et enkelt klik kan man vælge imellem en
håndfuld forskellige opsætninger, hvis det ikke er nok er man ikke aflukket
fra manuelt at kunne udvælge pakker.

Hmmmm, fandt denne, har ikke læst den igennem :

http://www.extremetech.com/article/0,3396,apn%253D8%2526s%253D1027%2526a%
253D19955%2526app%253D6%2526ap%253D7,00.asp

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of TeamOS/2 DK

Fra : Esben Laursen

Dato : 25-02-02 00:39

> [...]
fordele
> og ulemper behandles grundigt og seriøst, og er der nogle der kort kan

Jeg valgte rødhætten (som jeg gerne kalder den) fordi der er masser af gode
docs derude til den...
RPM pakkerne er måske ikke lykken når man skal kende et program, men de gør
det noget nemmere at komme igang, da de er pisse nemme at installere..

Esben

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 25-02-02 00:50

http://fr.rpmfind.net er din ven

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 13:27

"Mogens Jakobsen" <taaruplund@ofir.dk> writes:

> Redhat - Corel - SuSe - Debion - Mandrake eller hvad?

Jeg vil mene at du skal holde dig fra Corel (fordi den ikke længer
vedligeholdes) og Debian (fordi den nok er en den mindst tilgængelige
distribution af dem du nævner).

SuSE, Mandrake og Red Hat er ganaske udbredte og trods indbyrdes
forskelligheder forholdsvis lette at håndtere. Vælg den som dine
venner har. Min egen yndlig for tiden er SuSE, og skulle jeg kaste mig
i lag med en ny distribution vil jeg kigge på Mandrake.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Mogge

Dato : 25-02-02 21:12

Tak for svarene, jeg har fået indkredset valgmulighederne.