Hvordan virker trådløs LAN?
Fra : Martin T.

Dato : 24-02-02 15:56

Hejsa alle

Baggrund:

Jeg er ansat som IT-Administrator på handelshøjskolen. Da jeg sidder på et
institut, der har med IT-forskning at gøre, er der nogle forskere, der
eksperimentere med det mobile internet. Heribland Bluetooth og Wireless LAN.

Vi er ca. 40-50 personer i vores afdeling. Det er primært Win2000 maskiner,
der kører op mod en Dell PowerEdge 4400 og en ældre HP NetServer LCII
server.
Serverne står i kælderen og klientcomputerne står på henholdsvis 2-4. sal.

Vi kører 100mbit intranet og 36mbit internet.

Kan jeg sætte en Access-point op på serveren og indkøbe trådløse netkort,
hvad er rækkevidden og hastighed???

Kan man blande alm. "ledningsLAN" og trådløs LAN sammmen?

Mvh. Martin T.

Fra : Troels Nielsen

Dato : 24-02-02 23:13

Prøv at kontakte www.Proconsult.dk - de rådgav mig omkring wireless LAN, dog
lidt anderledes end de krav du har. De virker ret kompetente.

Mvh Troels

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-02-02 23:54

On Sun, 24 Feb 2002 15:56:21 +0100, "Martin T." <mt.inf@cbs.dk>
wrote:

> Kan jeg sætte en Access-point op på serveren og indkøbe trådløse netkort,

Man sætter en eller flere access-points på nettet (til switchene)
og får dermed adgang til nettet fra bærbare med trådløse netkort.

> hvad er rækkevidden og hastighed???

Rækkevidden afhænger af bygningerne, placering af access-points
etc. Hvis man er seriøs om sagen, så laver man et site survey,
der kan fortælle jer, hvor mange access-points der skal op, og
hvor de skal placeres for at give fornuftig dækning og perfor-
mance.

Hastigheden er nominelt 11 Mbps, men reelt snarere 4-5 Mbps, og
det er værd at bemærke, at det er delt båndbredde, ikke ulig hvis
man havde siddet på en hub.

> Kan man blande alm. "ledningsLAN" og trådløs LAN sammmen?

Ja, man kan lade de trådløse optræde i samme net som de andre
pc'er, eller man kan vælge at placere dem i separate VLAN, fx.
aht. sikkerhed.

Sikkerheden bør i øvrigt ikke overses, og der er ganske stor
forskel på, hvor meget de forskellige producenter kan tilbyde på
det område.

Jeg vil foreslå, at I snakker med jeres foretrukne netværkspusher
om sagen.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/