Linux på ældre IBM bærbar
Fra : Lars Kræmmer

Dato : 24-02-02 13:52

Hej

Jeg har en gammel bærbar - IBM 486/75mhz/16MB RAM/500MB HD - den vil jeg
gerne installere linux på.

Problemet er bare at jeg er helt novice hvad linux angår.

Mine spørgsmål er:

Hvilken version vil være bedst?
Hvor kan jeg finde den?
Der er intet CD-ROM drev i den bærbare, der er dog netværks adgang. Hvordan
skal det så installeres?

Håber I kan hjælpe...

Mvh

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 13:59

Lars Kræmmer wrote:

> Hej
>
> Jeg har en gammel bærbar - IBM 486/75mhz/16MB RAM/500MB HD - den vil jeg
> gerne installere linux på.

Hvad skal du bruge linux til?

Hvorfor vil du installerer det?

Hvad er dit behov?

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-02-02 14:06

Lars Kræmmer wrote:
> Jeg har en gammel bærbar - IBM 486/75mhz/16MB RAM/500MB HD - den vil jeg
> gerne installere linux på.

Det var ikke meget diskplads, og ikke voldsomt meget ram. Du må nok holde
dig fra fx. Mandrake og Redhat, de smider om sig med ram-forbrug og
hd-plads. I hvert fald sidst jeg legede med dem.

> Problemet er bare at jeg er helt novice hvad linux angår.

De distributioner *jeg* kender, som passer til din maskine (med lidt ram,
hd og intet cd-drev), er ikke så flinke ved newbies.

> Der er intet CD-ROM drev i den bærbare, der er dog netværks adgang.
> Hvordan skal det så installeres?

Det kommer helt an på hvilken distribution du vælger. Jeg vil tro de fleste
distributioner er uafhængige af CD'er.

Min favorit er Debian. Men jeg har heller ikke noget imod at skulle sætte
mig godt ind i tingene, for at få det til at køre.
Der kan du hente en lille stak disketter, og bruge dem til at starte
installationen med. Når så det aller mest grundlæggende er installeret, så
downloader den selv resten over internettet. (Eller fra en anden maskine på
dit lokalnet, som har en CD, der er mange muligheder.)

--
Mvh.

Niels Andersen