Windows 98 sikkerhed
Fra : Harald

Dato : 23-02-02 17:52

Hej

Jeg har en Windows 98 maskine stående som alle og enhver kan komme til, dvs.
folk kan komme gående ind fra gaden og bruge den. Det eneste som folk må
kunne fra denne maskine er at benytte IE og sende mail med OE. De må ikke
kunne downloade filer via. IE kun se på hjemmesider. Enhver adgang til
opsætning at windows og til C drevet skal også spærres. Der er ingen
diskdrev eller CD i maskinen.

Findes der et program der kan spærre windows 98 på denne måde?

Mvh
HK

Fra : Alex Holst

Dato : 23-02-02 17:59

Harald <swobu@kroning.dk> wrote:
> [...]
> diskdrev eller CD i maskinen.
>
> Findes der et program der kan spærre windows 98 på denne måde?

Nej. Windows 98 har ingen sikkerhedsmodel. Der findes masser af
programmer som kan give brugeren det indtryk, at Windows 98 er
beskyttet, men de kan alle let omgaas. Laes mere her:

   http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#benytter

Fra : JGK

Dato : 23-02-02 18:19

Folder Guard kan..

--
M.v.h.

JGK@Post.Cybercity.dk

Jan K.

Fra : Alex Holst

Dato : 23-02-02 19:25

JGK <JGK@post.cybercity.dk> wrote:
> Folder Guard kan..

Hvad kan den? (Hint: laer at citere indlaeg korrekt).

Jeg spurgte Google og fandt dette:

   Folder Guard[tm] is a comprehensive security solution for
   personal or publicly accessible computers running the Windows
   XP/2000/NT/Me/9x operating system. It is a program that ensures
   that only authorized people can access sensitive information on
   your computer. Folder Guard makes files and folders invisible
   or read-only, controls access to system files, restricts access
   to the Control Panel, and prevents unauthorized use of your
   stand-alone or networked computer.

   (http://www.winability.com/folderguard/)

Folder Guard er altsaa et program. Det er ikke en udvidelse af Windows
98 kernen, og det er heller ikke en total omskrivning af kernen som
inkluderer en staerkere sikkerhedsmodel. Med andre ord kan Folder Guard
ikke beskytte noget som helst paa en Windows 98 maskine.

Det kan den muligvis paa NT, 2000 og XP, men hvorfor nogen skulle have
lyst til at bruge Folder Guard naar den indbyggede sikkerhedsmodel i
disse udgaver af Windows er tilstraekkelig forstaar jeg slet ikke.

Fra : Harald

Dato : 24-02-02 11:22

> [...]
> programmer som kan give brugeren det indtryk, at Windows 98 er
> beskyttet, men de kan alle let omgaas. Laes mere her:

Så dropper jeg Win98 sætter noget mere RAM i maskinen og install. Win2k.
Mht. Win2k kan jeg se at selv om man loger ind som Gæst som burde være den
der har mindst rettigheder, så kan man stadig komme ind under
Computeradministration og kikke, man kan dog ikke rette i noget. Men kan man
forhindre at man som Gæst overhovedet kan komme ind og kikke i
Computeradministration?

Mvh
HK

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-02-02 18:33

"Harald" wrote

> Win2k. kan man forhindre at man som Gæst overhovedet kan komme ind og
> kikke i Computeradministration?

Start | Kør | gpedit.msc | F1

Pas på at du ikke låser dig selv ude, opret en bruger til at lege med.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Ronnie Machstad Beng~

Dato : 06-03-02 14:13

> [...]
> programmer som kan give brugeren det indtryk, at Windows 98 er
> beskyttet, men de kan alle let omgaas. Laes mere her:

hvad med poledit? der skal man til at starte et program op for at slå
ændringerne fra, og hvis han fjerner floppy og cd-drev, er der så ret
meget mere at gøre?

Fra : Alex Holst

Dato : 06-03-02 14:22

Citer venligt attributionslinierne saaledes man kan se hvem der skrev
hvad i den tidligere diskussion.

Ronnie Machstad Bengtsen <haplo@sojourn.dk> wrote:

> hvad med poledit? der skal man til at starte et program op for at slå
> ændringerne fra, og hvis han fjerner floppy og cd-drev, er der så ret
> meget mere at gøre?

Angriberen kan aabne maskinen og enten koble sit eget medbragte drev
til, eller saette harddisken i en anden maskine. Alt dette skal ses i
lyset af hvad der skal beskyttes og fra hvem. Det originale indlaeg
beskrev ikke om der ville vaere overvaagning eller om brugere af
systemet ville have fred i saa lang tid af gangen at de kan goere hvad
de vil.

Fra : Brian K

Dato : 04-03-02 21:04