Kokospalme "manual" søges.
Fra : Henning Lund

Dato : 23-02-02 16:58

Min kone investerede i sådan en palme idag, det var ingen manual med
til palmen, er der en her i gruppen der ved hvordan sådan en fætter
plejes bedst, med vanding, lys/skygge mm?
Den er ca 1,5 mtr nu.
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-02-02 17:49

On Sat, 23 Feb 2002 16:57:37 +0100, Henning Lund <FJERNhla@tdcspace.dk>
wrote:

>Min kone investerede i sådan en palme idag, det var ingen manual med
>til palmen, er der en her i gruppen der ved hvordan sådan en fætter
>plejes bedst, med vanding, lys/skygge mm?

Sådan bare for at spille smart og fordi jeg lige har fulgt en god del
indlæg i dk.edb.internet.webhotel (eller deromkring) hvor følgende
kommentar er ret udbredt:

Hvad sagde de i butikken da hun spurgte?

(Eller: Endnu en grund til at handle i en planteskole

>Den er ca 1,5 mtr nu.

Kan du komme navnet nærmere end 'kokospalme' så skal jeg se om jeg kan
finde noget frem til dig...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 23-02-02 19:18

Mads Lie Jensen skrev:

>Sådan bare for at spille smart og fordi jeg lige har fulgt en god del
>indlæg i dk.edb.internet.webhotel (eller deromkring) hvor følgende
>kommentar er ret udbredt:
>
>Hvad sagde de i butikken da hun spurgte?

Det var en lærlingdims som ikke vidste meget om emnet.

>(Eller: Endnu en grund til at handle i en planteskole

Det var det sørme også (der fik du mig alligevel ikke) hehe

>Kan du komme navnet nærmere end 'kokospalme' så skal jeg se om jeg kan
>finde noget frem til dig...

Nej det nægter den at udtale sig om, men det er en gammel sur kokosnød
med en lang grøn dims groende op af, der plejer at være sådan en
plastikfidus hvor det latinske navn står på, men den er osse væk, godt
planten ikke kostede en formue, det er garanteret katten i sækken hun
har købt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-02-02 20:50

On Sat, 23 Feb 2002 19:18:11 +0100, Henning Lund <FJERNhla@tdcspace.dk>
wrote:

>Det var en lærlingdims som ikke vidste meget om emnet.

Nåja, så kan man jo bare håbe han/hun/den/det har gået ind og slået det
op i en bog i førstkommende ledige stund. Det lærer man meget af.

>Det var det sørme også (der fik du mig alligevel ikke) hehe

Men det var et godt forsøg, ikke?
(Og så fik jeg lige chancen for at fyre den der gode sætning af, det har
jeg ventet mange år på

>Nej det nægter den at udtale sig om, men det er en gammel sur kokosnød
>med en lang grøn dims groende op af, der plejer at være sådan en
>plastikfidus hvor det latinske navn står på, men den er osse væk, godt

Jeg sidder med en skummel anelse om at det slet ikke er en
kokospalme.... Men har heller ingen anelse om hvad det kan være.

Om en kokospalme står der at den kræver varme, ikke under 16 grader, lys
og en høj luftfugtighed. Og passes den godt bliver den hurtigt for stor
til stuen.
Er det en rigtig kokosnød, så er spiren kommet ud gennem det ene af de 3
'øjne' som sidder i spidsen af sådan et bæst.

De skulle forøvrigt være særdeles velegnede til hustømmer da
kokospalmetræ ikke angribes af termitter.

>planten ikke kostede en formue, det er garanteret katten i sækken hun
>har købt.

Så havde hun vel næppe købt den?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 23-02-02 22:25

Mads Lie Jensen skrev:

>Nåja, så kan man jo bare håbe han/hun/den/det har gået ind og slået det
>op i en bog i førstkommende ledige stund. Det lærer man meget af.

ja det håber jeg også, "det" var alene i forretningen så derfor fik vi
ikke meget at vide.

>Men det var et godt forsøg, ikke?
>(Og så fik jeg lige chancen for at fyre den der gode sætning af, det har
>jeg ventet mange år på

Hehe som vand på en gås

>Er det en rigtig kokosnød, så er spiren kommet ud gennem det ene af de 3
>'øjne' som sidder i spidsen af sådan et bæst.

Ja det skulle ikke forbavse mig om det er en af de små "skævøjede" der
kar siddet på knæ med en håndboremaskine og boret et hul i nøden, og
så stoppet en eller anden mærkelig plante i den.
Hvis vi tager og kigger der hvor bæstet har siddet fast på træet, så
er det ca rundtregnet der at den grønne gevækst på samme højde som min
kone rager op, bladene på gevæksten er rillede og spidse, ca 80 cm
lange, der er 5 blade og hvert blad lige som skiller ad de sidste
20-25 CM, leder det dig nærmere?

>De skulle forøvrigt være særdeles velegnede til hustømmer da
>kokospalmetræ ikke angribes af termitter.

Det må vist vente et par år eller tre.

>Så havde hun vel næppe købt den?

Man ved sq aldrig.

Fra : Henning Lund

Dato : 23-02-02 22:29

Mads Lie Jensen skrev:

og jeg slettede, Mads kan du henvise til et billede af bæstet, så kan
vi da sammenligne?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-02 09:06

On Sat, 23 Feb 2002 22:29:26 +0100, Henning Lund <FJERNhla@tdcspace.dk>
wrote:

>og jeg slettede, Mads kan du henvise til et billede af bæstet, så kan
>vi da sammenligne?

Rent tilfældigt kan jeg da lige komme med:
http://www.plantapalm.com/vpe/photos/Species/cocos_nucifera.htm
og
http://www.csdl.tamu.edu/FLORA/cgi/gallery_query?q=Cocos+nucifera

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 24-02-02 12:34

Mads Lie Jensen skrev:

>Rent tilfældigt kan jeg da lige komme med:
>http://www.plantapalm.com/vpe/photos/Species/cocos_nucifera.htm
>og
>http://www.csdl.tamu.edu/FLORA/cgi/gallery_query?q=Cocos+nucifera

Mads det er jo voksenbilleder, det er børnebilleder af palmen vi skal
have fat i, jeg har ikke selv haft held til at finde nogle, men det
skulle ikke undre mig at de var i et eller andet opslagsværk, du må
hen i bogstakken og kigge, vi skal dælme have fundet ud af hvad det er
for en klon.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-02 13:51

On Sun, 24 Feb 2002 12:34:01 +0100, Henning Lund <FJERNhla@tdcspace.dk>
wrote:

>Mads det er jo voksenbilleder, det er børnebilleder af palmen vi skal
>have fat i, jeg har ikke selv haft held til at finde nogle, men det

Se på bladene. Ligner de dem på din plante?

>skulle ikke undre mig at de var i et eller andet opslagsværk, du må
>hen i bogstakken og kigge, vi skal dælme have fundet ud af hvad det er
>for en klon.

Jeg har eet billede i en bog af en kokospalme, det billede er også af en
voksen plante. Så du må enten:

1. Vente til din plante bliver voksen.
2. Købe en kokosnød og så den for at se om den spirende plante ligner
din (kones).
3. På biblioteket

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 24-02-02 15:36

Mads Lie Jensen skrev:

>Se på bladene. Ligner de dem på din plante?

Ikke helt, men jeg funderede over om bladene ændrer sig som voksen

> [...]
>voksen plante. Så du må enten:
>
>1. Vente til din plante bliver voksen.
>2. Købe en kokosnød og så den for at se om den spirende plante ligner

Så den, jow hvordan pokker gør man det, skal man bare begrave dyret i
noget jord/sand og så hælde vand på i tide og utide?

>3. På biblioteket

Lemvig biblotek har ingen kokuspalmer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-02 16:20

On Sun, 24 Feb 2002 15:36:13 +0100, Henning Lund <FJERNhla@tdcspace.dk>
wrote:

>Ikke helt, men jeg funderede over om bladene ændrer sig som voksen

Det kan jeg ikke tro... Det er yderst få planter som gør det. (Udover
kimbladene, altså det første sæt blade som kommer fra et frø).

>Så den, jow hvordan pokker gør man det, skal man bare begrave dyret i
>noget jord/sand og så hælde vand på i tide og utide?

Den skal vist sættes halvt ned i noget jord så spidsen med øjnene vender
op. Og så holdes jævnt fugtig.
Om dem fra butikkerne overhovedet kan spire og hvor lang tid de i så
fald ville være om det aner jeg dog ikke.
Men det fortæller du jo nok hvis du forsøger

>Lemvig biblotek har ingen kokuspalmer

Det kan de vel få
...hvis de gør, og de tilmed bliver for store, så skal mig og min nye
Stihl nok rykke ud

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 24-02-02 17:29

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
>fald ville være om det aner jeg dog ikke.
>Men det fortæller du jo nok hvis du forsøger

Ok det må jeg så prøve, den vi har nu, er plantet/sået på samme måde.

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 20:51

On Sun, 24 Feb 2002 16:20:17 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>..hvis de gør, og de tilmed bliver for store, så skal mig og min nye
>Stihl nok rykke ud

Arrrgghhhh..... Du er lige så slem som Mark. Vi har længe ventet på
den kommende familieforøgelse og så viser det sig at den allerede er
kommet uden at du hat fortalt os om det.

Genbrug fra Message-ID: <ocmn7ugmktl3lqt3dep5fm9ve2fgtllpk0@4ax.com> :

"Hov, hov, der er vist noget du har glemt at fortælle os. Vi vidste at
den var på vej, men ikke at den allerede var kommet. Hvem, hvad, hvor,
hvornår, hvor meget, osv, vi mangler et afsnit af "Livet på
Fruegården" ^H^H^H^H^H^H^H^Mads' jord.

Også stort tillykke herfra."

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-02 21:32

On Tue, 26 Feb 2002 20:50:55 +0100, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

>Arrrgghhhh..... Du er lige så slem som Mark. Vi har længe ventet på
>den kommende familieforøgelse og så viser det sig at den allerede er
>kommet uden at du hat fortalt os om det.

Det har jeg da lige hentydet

> [...]
>den var på vej, men ikke at den allerede var kommet. Hvem, hvad, hvor,
>hvornår, hvor meget, osv, vi mangler et afsnit af "Livet på

Hmm.. jaja, økologi og genbrug er jo så godt.

>Også stort tillykke herfra."

Tak
Og hvorfor kommer der ikke en rask lille trævæltende storm når man
mangler en?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-02-02 21:57

On Tue, 26 Feb 2002 21:31:47 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Og hvorfor kommer der ikke en rask lille trævæltende storm når man
>mangler en?

At dømme efter "pustene" udenfor, så bør du drage til Bornholm
imorgen. Stormen er så småt begyndt at hidse sig lidt op nu.

Men jeg håber, at "barnet" (og tillykke med det) tåler vand jvf.
http://www.bornholmdirekte.dk/default3.asp?grpid=4&katid=49&subkatid=65&id=49
er her en anelse fugtigt i Stenseby ;o(

Hjerteligst
Dorte med sokker, der nu hænger og drypper

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 26-02-02 23:03

On Tue, 26 Feb 2002 21:57:09 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>At dømme efter "pustene" udenfor, så bør du drage til Bornholm
>imorgen. Stormen er så småt begyndt at hidse sig lidt op nu.

Jeps så er den hjemme. Hermed de første væltede træer på Solskinsøen
;o(
http://www.bornholmdirekte.dk/default2.asp?hent_nyhed=4148

Mon også drivhuset klarer ærterne denne gang....

Godnat herfra til alle
Dorte