glibc uheld :-(
Fra : Martin Ehmsen

Dato : 23-02-02 16:52

Hej...

Jeg har en Suse 7.2 box med glibc 2.2.2, jeg ville så prøve den nye pan,
men den krævede glibc 2.2.3+, så jeg tænkte at jeg måske kunne bruge
Suse 7.3's glibc. Den hentede jeg så og installerede med rpm -Uvh ...
Men nu virker min rpm ikke mere. Hvis jeg prøver at installere pan, så
får jeg følgende:
#rpm -Uvh pan-0.11.2-1.i386.rpm
rpm: loadlocale.c:221: _nl_load_locale: Assertion `idx % __alignof__
(u_int32_t) == 0' failed.
Aborted

Og det ser jo unægteligt lidt slemt ud.
Jeg vil nu gerne have rette op på det, men jeg kan ikke installere min
gamle glibc fra en rpm-pakke, da rpm ikke virker.
Er der nogen som kan hjælpe mig her..., enten med at få glibc 2.2.2 ind
igen eller få rpm til at virke.

På forhånd tak
Martin Ehmsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-02-02 17:45

Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> får jeg følgende:
> #rpm -Uvh pan-0.11.2-1.i386.rpm
> rpm: loadlocale.c:221: _nl_load_locale: Assertion `idx % __alignof__

He, he... Morsomt Din rpm virker ikke, fordi den bruger den glibc,
der ikke dur'. Du skal have fat i en statisk linket rpm. Der ligger
sikkert en på din installations CD.

-Claus

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 23-02-02 18:46

Claus Rasmussen wrote:

> He, he... Morsomt

Undskyld men jeg griner altså ikke her...
Hvad er det man siger: Af skade skal man lærer...

> Din rpm virker ikke, fordi den bruger den glibc,
> der ikke dur'. Du skal have fat i en statisk linket rpm. Der ligger
> sikkert en på din installations CD.

Jeg kigger lige efter, tak for hintet.
Jeg har også overvejet at compile enten glibc 2.2.2 eller en rpm fra
sourcen og så benytte det til at få en fungerende maskine.
(Det er på dette punkt man spørger sig selv, hvad skulle jeg egentligt
med pan...)

Er der forresten nogen som kender en god news reader til konsolen??
Jeg bruger pine til at læse post med, men jeg synes deres news reader
er lidt underlig. Jeg ville gerne kunne folde tråde ind og ud, ligesom
man kan i det fleste grafiske news readere.

Martin

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-02-02 18:56

Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> sourcen og så benytte det til at få en fungerende maskine.
> (Det er på dette punkt man spørger sig selv, hvad skulle jeg egentligt

Jeg synes stadig, det er morsomt

Jeg kom for i øvrigt til at tænke på, at når man installerer en ny
version af glibc, så plejer den gamle at blive liggende (ellers ville
hele maskinen jo nærmest falde fra hinanden). Det kan være, at du bare
skal pille lidt i /etc/ld.so.conf .

> Er der forresten nogen som kender en god news reader til konsolen??

Jeg har engang brugt nn . Den bruges stadig (af nogle evighedsstuderende
på datalogi i Århus) men jeg ved ikke hvor nem den er at installere på
linux.

-Claus

Fra : frank damgaard

Dato : 23-02-02 22:39

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> wrote:

> [...]
> er lidt underlig. Jeg ville gerne kunne folde tråde ind og ud, ligesom
> man kan i det fleste grafiske news readere.

slrn er en ok tekstmode newsreader, og mere avanceret end nnn.
nn findes/fandtes til debian/linux som pakke, så den har kunnet
oversættes til linux.

--
no signature :)

Fra : Steen Suder

Dato : 24-02-02 01:59

Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> gamle glibc fra en rpm-pakke, da rpm ikke virker.
> Er der nogen som kan hjælpe mig her..., enten med at få glibc 2.2.2 ind

Hvis andre af dine programmer virker kunne du f.eks. gå ind og kopiere
libc ud med mc, rpm2cpio el. lignende og få rpm til at køre på den.
Herefter rpm'er du den rigtige libc tilbage.

Har du evt. en anden maskine med Linux på? Så kan du lave et lignende
nummer der og så boote på en diskette, hvorefter dine libs lægges ud
hvor de skal være.

Kan du forresten ikke selv kompilere Pan?

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running