Fjerne ^m fra en fil.
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-02-02 10:24

Hviiis nu det utænkelige sker at man ændrer i en conf fil på en Windows
maskine, sker det uheldige at når den kommer tilbage i sin BSD box så er der
tilføjet ^m i slutningen af hver linje (jeg formoder det indikerer et
linjeskift på windows'k?)
Hvorn får jeg nemmest fjernet ^m udover manuelt at fjerne dem fra hver
enkelt linje?! (jeg tænker på et lille fancy shell script eller andet fiks
lille program?)

/Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-02-02 11:33

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> tilføjet ^m i slutningen af hver linje (jeg formoder det indikerer et

Jo.

Unix bruger "NL" til linjeskift, Windows bruge "CR NL". I nogle tilfælle
bilver "CR" vist som "^M".

> Hvorn får jeg nemmest fjernet ^m udover manuelt at fjerne dem fra hver
> enkelt linje?! (jeg tænker på et lille fancy shell script eller andet fiks
> lille program?)

Jeg plejer at bruge unix2dos. Læs gerne man-siden om den, der er nogle
dejlige parametre.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-02-02 11:07

> Hvorn får jeg nemmest fjernet ^m udover manuelt at fjerne dem fra hver
> enkelt linje?! (jeg tænker på et lille fancy shell script eller andet fiks
> lille program?)

Åbn din fil i din favoriteditor (vi).

Tast

:%s/ //g

Læg mærke til at ikke er ^M, men 'ctrl+v ctrl+m'.

Vh,

Ole

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-02-02 23:14

Ole Michaelsen wrote:

> Åbn din fil i din favoriteditor (vi).
>
> Tast
>
> :%s/^M//g

Og for at komme "The Most Frequently Asked Question About Vi" i
forkøbet, så kommer du ud af 'vi' igen ved at taste ':x'

-Claus

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-02-02 15:30

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> Hvorn får jeg nemmest fjernet ^m udover manuelt at fjerne dem fra hver
> enkelt linje?! (jeg tænker på et lille fancy shell script eller andet fiks

man sed

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-02-02 18:28

Jacob Gaarde skrev:

> man sed

Eller tr(1). Jeg ville nok bruge "tr -d '\r'".

// Klaus

Fra : enrique

Dato : 22-02-02 22:17

On Fri, 22 Feb 2002 15:30:23 +0100, Jacob Gaarde wrote:

> [...]

dos2unix

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >