Skærme
Fijala 3554
Død pixel på alm. skærm
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-02-02 20:32

Hejsa!

Jeg købte for nogle måneder siden en "almindelig" (CRT) skærm:
Viewsonic P95f

Jeg har netop opdaget en død pixel på skærmen Troede egentlig ikke
det kunne lade sig gøre - troede det var en TFT-begreb.

Hvordan skal jeg forholde mig? Det er jo ikke en helt billig skærm...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-02 01:22

Hej!

Lasse Hedegaard wrote:

> Jeg har netop opdaget en død pixel på skærmen Troede egentlig ikke
> det kunne lade sig gøre - troede det var en TFT-begreb.

Kan også lade sig gøre i billedrør. Har set det på en Sony monitor.

> Hvordan skal jeg forholde mig? Det er jo ikke en helt billig skærm...

Få det lavet på garantien. Døde "pixels" kan ikke tolereres på en CRT monitor,
så du skal simpelthen have det udbedret. Det er op til forhandleren om de vil
skifte billedrøret eller give dig en ny monitor.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

dk.fritid.bil - One group to rule them all.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-02-02 01:57

Kim Voss Schrader skrev:

>Kan også lade sig gøre i billedrør. Har set det på en Sony monitor.

OK - jeg har aldrig set det før, og her til aften ser jeg pludselig en
sort prik midt på skærmen :-/

>Få det lavet på garantien. Døde "pixels" kan ikke tolereres på en CRT monitor,

Der har sikkert været snak om det før, men hvordan kan det være, at
det kan 'tolereres' på TFT-skærm? Bare fordi en fejl forekommer ofte
betyder det vel ikke man bare skal finde sig i det?

>så du skal simpelthen have det udbedret. Det er op til forhandleren om de vil
>skifte billedrøret eller give dig en ny monitor.

Jeg vil prøve at kontakte dem. Hvordan er det når man har købt den via
nettet? Skal forhandleren betale for forsendelsen begge veje? Den
vejer jo immervæk 25 kg!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-02 02:04

Hej!

Lasse Hedegaard wrote:

> Der har sikkert været snak om det før, men hvordan kan det være, at
> det kan 'tolereres' på TFT-skærm? Bare fordi en fejl forekommer ofte
> betyder det vel ikke man bare skal finde sig i det?

TFT skærme er meget sværere at fremstille og derfor har producenterne vedtaget
at mindre fejl tolereres. CRT billedrør er nemmere og pixel-fejl har aldrig
været et reelt problem.

> Jeg vil prøve at kontakte dem. Hvordan er det når man har købt den via
> nettet? Skal forhandleren betale for forsendelsen begge veje? Den
> vejer jo immervæk 25 kg!

Tja, du kan da høre dem. Personligt betaler jeg altid selv returporto, hvis jeg
sender noget defekt tilbage. Det er min lille "gestus" idet returvarer er
besværlige for firmaet. De har ihvertfald ikke sendt dig en skærm med pixelfejl
med vilje!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-02-02 02:23

Kim Voss Schrader skrev:

>TFT skærme er meget sværere at fremstille og derfor har producenterne vedtaget
>at mindre fejl tolereres. CRT billedrør er nemmere og pixel-fejl har aldrig
>været et reelt problem.

Det ved jeg godt, men det er vel ikke producenterne der skal bestemme
at det er 'tilladt' at sælge varer med fejl. Forestil dig en
bilproducent der siger, at fordi de laver en masse biler hvor
bremserne ikke virker ordentligt - så er det OK at de sælger dem, og
de kan desværre ikke rette fejlen - for den er jo forholdsvis
almindelig.

Jeg betaler for et produkt (har selv TFT-skærm på den bærbare,
heldigvis uden døde pixels), og så forventer jeg det er helt i orden.

Når man ikke før købet bliver gjort opmærksom på, at produktet kan
indeholde fejl (og man accepterer det), så mener jeg ikke
producenten/butikken bagefter kan sige: "Den fejl forekommer ofte, det
dækker garantien ikke".

>Tja, du kan da høre dem.

Det er absolut ikke alle forretninger der overholder alle de regler
omkring den slags.

> [...]
>besværlige for firmaet. De har ihvertfald ikke sendt dig en skærm med pixelfejl

Absolut ikke, men hvis jeg har ret til at sende den retur på deres
regning, så har jeg også i sinde at gøre det.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-02 02:32

Hej!

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> bremserne ikke virker ordentligt - så er det OK at de sælger dem, og
> de kan desværre ikke rette fejlen - for den er jo forholdsvis

Desværre, tingene hænger sammen som jeg beskriver dem. Og ja, det kan lyde lidt
ufedt, men ikke desto mindre...

> [...]
> indeholde fejl (og man accepterer det), så mener jeg ikke
> producenten/butikken bagefter kan sige: "Den fejl forekommer ofte, det

Dunno, jeg kender ikke den måde de gør tingene på eller lovgivningen omhandlende
dette. Men jeg ved at du løber panden mod en mur hvis du finder en pixelfejl og
vil have (LCD-) skærmen byttet. IBM har f.eks. en regel som siger at de først
ombytter ved (dette er frit efter hukommelsen) ca. 20 pixelfejl (jævnt fordelt)
eller 3 pixelfejl klods op af hinanden. Rart ikke? :-/

> Det er absolut ikke alle forretninger der overholder alle de regler
> omkring den slags.

Nope, det er "går den, så går den". Dog er der stadig forretninger der er fair
overfor deres kunder. Personligt har jeg dårlige erfaringer med Data Centrum på
Falkoner (den er vist iøvrigt lukket) som behandlede mig svinsk i '94. Jeg
glemmer ikke så let

> Absolut ikke, men hvis jeg har ret til at sende den retur på deres
> regning, så har jeg også i sinde at gøre det.

Ok, skal ikke blande mig i dine pengesager :) Det kommer iøvrigt også til at
koste mesterslanten at sende kræet tilbage (25kg er vel rundt regnet 180,- hos
PostDanmark og så er det uden "forsigtig"-klistermærker).

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-02-02 02:37

Kim Voss Schrader skrev:

>Desværre, tingene hænger sammen som jeg beskriver dem.

Jeg ved det er den udmelding forhandlerne kommer med.

>Og ja, det kan lyde lidt
>ufedt, men ikke desto mindre...

Jeg har en kammerat som jeg hjalp med at finde en bærbar - da han
endelig fik kræet hjem (bestilt over nettet) var der en død (well,
ikke sort, men rød) pixel. Både forhandleren og importøren sagde "Surt
Kurt". Så fik jeg dog den idé, at han skulle kontakte forhandleren og
sige, at hvis de ikke ville give ham en ny, så ville han i stedet blot
annullere købet (man har 14 dage) - så fik han sat en ny skærm på...

> [...]
>ombytter ved (dette er frit efter hukommelsen) ca. 20 pixelfejl (jævnt fordelt)
>eller 3 pixelfejl klods op af hinanden. Rart ikke? :-/

Jeg kan LOVE dig, at jeg ikke ville give let op (hvis jeg ikke på
forhånd havde fået at vide, at døde pixels kunne forekomme - og havde
accepteret det)

>Nope, det er "går den, så går den".

Der er også forretninger som bare ikke kender reglerne.

>Dog er der stadig forretninger der er fair overfor deres kunder.

Absolut - men jeg er faktisk overbevist om at de fleste forhandlere på
nogle punkter ikke rigtig ved hvordan tingene hører sammen mht. porto
- jeg hører lige i dk.forbruger om hvordan det nu er det er.

>Ok, skal ikke blande mig i dine pengesager :) Det kommer iøvrigt også til at
>koste mesterslanten at sende kræet tilbage (25kg er vel rundt regnet 180,- hos
>PostDanmark og så er det uden "forsigtig"-klistermærker).

Netop!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 02:12

> Jeg vil prøve at kontakte dem. Hvordan er det når man har købt den via
> nettet? Skal forhandleren betale for forsendelsen begge veje? Den
> vejer jo immervæk 25 kg!!

Har din skærmproducent ikke en ONsite garanti eller ligende? Hvor de kommer
og ombytter skærmen hjemme hos dig?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-02-02 02:26

Bjarke Hansen skrev:

>Har din skærmproducent ikke en ONsite garanti eller ligende? Hvor de kommer
>og ombytter skærmen hjemme hos dig?

Uha, det ved jeg ikke - det ville da være lækkert.

Det er denne skærm:
http://www.viewsonic.com/products/crt_p95f.cfm

Og der står blot:
>Three year limited warranty
>24/ 7 free technical and customer support.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-02 02:35

Hej!

Lasse Hedegaard wrote:

> Uha, det ved jeg ikke - det ville da være lækkert.
>
> Det er denne skærm:
> http://www.viewsonic.com/products/crt_p95f.cfm

Det lyder jo rigtig godt. Viewsonic har nemlig Onsite garanti i Danmark. Den
kommer ud til ICL Sorbus på Klausdalsbrovej og bliver lavet. Dog afleverede jeg
selv min Viewsonic til dem i sin tid (jeg bor lige i nærheden) da jeg ikke gad
det renderi

De er iøvrigt meget professionelle og de virker fornuftige i deres måde at
tackle tingene på.

Det lykkedes iøvrigt min ViewSonic GS771 at gå istykker 2 gange på 2 år.
Garantien er udløbet, så nu må den gerne holde fremover :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 09:27

> Og der står blot:

og?

48 hour Express Exchange ® service option available.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-02-02 10:43

Bjarke Hansen skrev:

>48 hour Express Exchange ® service option available.

En 'option' - det lyder som noget der ikke som standard er
inkluderet...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-02-02 09:22

> Kim Voss Schrader skrev:
[snip]
> Jeg vil prøve at kontakte dem. Hvordan er det når man har købt den via
> nettet? Skal forhandleren betale for forsendelsen begge veje? Den
> vejer jo immervæk 25 kg!

Prøv at bladre lidt op og ned på denne side.
http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

- Lars

Fra : Sebastian

Dato : 22-02-02 21:13

> [...]
> det kunne lade sig gøre - troede det var en TFT-begreb.
>
> Hvordan skal jeg forholde mig? Det er jo ikke en helt billig skærm...

Du skal ikke forholde dig.

Du skal leve med det.
Og sådan er det. Der er en grænse på normalt 3 pixels på CRT-skærme før de
kan kaldes mangelfulde, og det er en risiko man må leve med.

Hvis du netop har opdaget den, er det jo ikke en særlig grov fejl - den
slags "kommer" ikke lige pludsigt.

/ Sebastian

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-02-02 11:26

Sebastian skrev:

>Du skal ikke forholde dig.
>
>Du skal leve med det.

Er det ikke to modsætninger?

>Og sådan er det. Der er en grænse på normalt 3 pixels på CRT-skærme før de
>kan kaldes mangelfulde, og det er en risiko man må leve med.

Tja, der er flere folk her i gruppen der er uenige, og jeg har heller
ikke tænkt mig ingenting at gøre - har skrevet til Viewsonic og
afventer svar.

>Hvis du netop har opdaget den, er det jo ikke en særlig grov fejl - den
>slags "kommer" ikke lige pludsigt.

Det er så alligevel sket her, den pixel sidder lige i synsfeltet. Jeg
har også set døde pixels på TFT-skærme dukke op løbende.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-02-02 13:04

Sebastian skrev:

>Du skal leve med det.

Har lige fået en mail fra dem der skulle reparere min skærm:

> [...]
|altid når de bliver produceret,derfor opdager kunderne det med det
|normalt med det samme og kan i henhold til købeloven returnere denne.
|
|Næsten alle producenter af billedrør, har en politik angående pixelfejl der
|siger, 1-2 pixels tillades at være defekte, dette er for ikke at gøre produktet alt for dyrt.
|
|Du anmelder monitoren på vores Web-side, når du har gjort dette vil du
|modtage en anden monitor, som du skal beholde, og en forudbetalt
|returseddel.
|Således kommer du ikke til at undvære en skærm på noget tidspunkt.

Det lyder jo godt! Jeg mener godt nok ikke at de kan have en politik
der siger at 1-2 døde pixels er OK, hvis kunden ikke bliver gjort
opmærksom på det inden handlen. "Ja, vi har altså den politik, at
selvom produktet går i stykker inden for de første 2 år, så laver vi
den ikke uden beregning".

Men dejligt de ombytter den...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk:80/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 25-02-02 13:33

Lasse Hedegaard skrev:
> [...]
> opmærksom på det inden handlen. "Ja, vi har altså den politik, at
> selvom produktet går i stykker inden for de første 2 år, så laver vi

Rart at se at der stadig er lykkelige historie på nettet, vi får jo
næsten dagligt smidt negative historier i hovedet, af folk som ikke kan
få byttet det ene og det det andet

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags