hvordan er det nu det er?
Fra : MB

Dato : 21-02-02 20:15

Hej
Jeg har et ældre bundkort der kan køre forskellige hastigheder på bussen
helt op til 75 og 83 Mhz og det er jo fint hvis man vil have noget fart over
cpu'en, men hvordan er det nu med pci bussen hvor mange herz kan den tåle
(grafikkort og lydkort og netkort)?
det samme med harddiske hvad med den, kan den tåle 75 og 83 Mhz på bussen?

mvh
Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-02-02 21:46

"MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev....

> [...]
> vil have noget fart over cpu'en, men hvordan er det nu med pci
> bussen hvor mange herz kan den tåle (grafikkort og lydkort og

Ved både 75 og 83 Mhz kører PCI bussen med halv hastighed, altså
~37Mhz og ~41Mhz. Jeg vil bestemt fraråde at køre med 41Mhz på PCI
bussen. Dels vil mange netkort få problemer, men primært kan du på
sigt risikere at din harddisk controller fejler og/eller dine
harddiske står af.

75Mhz har jeg aldrig oplevet problemer med ved længere tids brug.
Selvfølgelig kan du opleve ustabilitet eller bootproblemer med
særligt følsomme netkort eller andre PC enheder, men problemerne vil
vise sig umiddelbart og du kan sænke hastigheden igen uden at gøre
varig skade på hardwaren.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm