to ip'er på samme netkort
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-02 17:37

Hvordan gøres subj. ? - jeg har kigget på man ifconfig og i yast, kan
ikke finde ud af det, bruger SuSE 7.0

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : J N

Dato : 21-02-02 18:06

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan gøres subj. ? - jeg har kigget på man ifconfig og i yast, kan
> ikke finde ud af det, bruger SuSE 7.0

og tildel IP addresse.Definer en device i YaST. Hvis dit netkort
hedder eth0 så definer eth0:0 Kan derefter konfigureres i YaST2.

Eller tilføj den i /etc/devices (tror jeg den hedder, find dit nuværende
netkort).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-02 20:10

J N <nospam-jnp@no-spam-anneli.dk> wrote in

> og tildel IP addresse.Definer en device i YaST. Hvis dit
> netkort hedder eth0 så definer eth0:0 Kan derefter konfigureres i
> YaST2.

Mangler der ikke noget her ?
Jeg kan få det hele til at stemme i yast, men i praksis virker det
ikke... (og jeg har ikke yast2, jeg har nemlig ingen tragisk
brugerflade)

> Eller tilføj den i /etc/devices (tror jeg den hedder, find dit
> nuværende netkort).

den fil har jeg ikke...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : J N

Dato : 21-02-02 22:18

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Jeg kan få det hele til at stemme i yast, men i praksis virker det
> ikke... (og jeg har ikke yast2, jeg har nemlig ingen tragisk

Øh, hvad betyder at det stemmer og ikke virker?

Hvad står der i IFCONFIG? linjerne, se nedenfor?

> den fil har jeg ikke...

OK, filen er /etc/rc.conf og linjerne vil se ud som:

NETDEV_0="eth0"
NETDEV_1="eth0:0"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-02 23:32

J N <nospam-jnp@no-spam-anneli.dk> wrote in news:3C7563ED.9000704@no-
spam-anneli.dk:

> Øh, hvad betyder at det stemmer og ikke virker?

at alt det der med at oprette tingene passer fint og der er intet der
ligner en fejl, det virker bare ikke hvis jeg skriver ping <nyip>

> Hvad står der i IFCONFIG? linjerne, se nedenfor?

> OK, filen er /etc/rc.conf og linjerne vil se ud som:
>
> NETDEV_0="eth0"
> NETDEV_1="eth0:0"

der står lidt af hvert:

NETCONFIG="_0 _1"

IPADDR_0="192.168.1.100"
IPADDR_1="192.168.1.50"

NETDEV_0="eth0"
NETDEV_1="eth0:0"

IFCONFIG_0="192.168.1.100 broadcast 192.168.1.255 netmask
255.255.255.0 up"
IFCONFIG_1="192.168.1.50 broadcast 192.168.1.255 netmask
255.255.255.0 up"

hvis jeg kører ifconfig gi'r det det her:

susie:/etc # ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:24:36:F8:75
inet addr:192.168.1.100 Bcast:192.168.1.255
Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::2a0:24ff:fe36:f875/10 Scope:Link
inet6 addr: fe80::a0:2436:f875/10 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:14789996 errors:454 dropped:0 overruns:513
frame:454
collisions:614683 txqueuelen:100
Interrupt:10 Base address:0x300

susie:/etc # ifconfig eth0:0
eth0:0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:24:36:F8:75

Fra : JN

Dato : 22-02-02 09:19

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>>

> at alt det der med at oprette tingene passer fint og der er intet der
> ligner en fejl, det virker bare ikke hvis jeg skriver ping <nyip>

Har du prøvet at genstarte?

Hvis du har så tjek logfilerne for fejl.