vrøvl med cellebredden i tabeler..
Fra : T M

Dato : 20-02-02 23:54

Har en side, der er bygget op med en række tabeller (eksempel
på : http://www.oz8jyl.dk/klubinfo/udvalg.php) Problemet her er
at den tilsyneladende ikke kan finde ud af at lave en fastdefineret
kollonebredde på de celler der står OZxxx i.

eksempel på html koden er herunder :

Står for udbredelse af kendskabet til vores forening, samt vedligeholdelse
af hjemmesiden
Koch

klinfo er defineret i stylesheet således :

td.klinfo {
width : 100;
}

den første kollone (opgave/medlemmer) honorerer godt nok denne style, mens
den næste ikke gør.. ??

Nogen der har en forklaring/løsning? (ville se bedre ud af alle tabellerne
var nogenlunde ens ned af siden)

Mvh
Thomas Mørch

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-02 00:26

"T M" <t@nowhere.net> skrev

> td.klinfo {
> width : 100;
> }

Du nævner ikke noget om hvilke browsere du har problemet.

Prøv at skrive:

..klinfo {
width:100px;
}

i stedet - her er det px der gør forskellen i de browsere der ikke kan
forstå andet, blandt andet NN4.

--
Allan

Fra : T M

Dato : 21-02-02 11:57

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message news:<3dWc8.251$if3.6556@news.get2net.dk>...
> "T M" <t@nowhere.net> skrev

> Du nævner ikke noget om hvilke browsere du har problemet.

Testet i IE5.5 og Opera 5.01 Begge kaster rundt med cellebredden.

> [...]
> width:100px;
> }
>
> i stedet - her er det px der gør forskellen i de browsere der ikke kan

Hov, det var en forglemmelse fra min side, men problemet er der stadig
efter at jeg har defineret enheden..

/ Thomas

Fra : Rune Glerup

Dato : 21-02-02 00:32

T M skrev:

> klinfo er defineret i stylesheet således :
>
> td.klinfo {
> width : 100;
> }

Du mangler en enhed. En bredde på 100 er en bredde på 10000% (!).

td.klinfo { width:100px; }

Her er bredden angivet til at være på 100 pixler.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-02 01:15

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev

Du mangler en enhed. En bredde på 100 er en bredde på 10000% (!)

IE vil opfatte 100 som 100px i

..klinfo {
width:100;
}

mens NN4 og andre browsere slet ikke vil forstå det.

--
Allan

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-02-02 21:38

Hej Thomas

T M wrote:
> [...]
> at den tilsyneladende ikke kan finde ud af at lave en fastdefineret
> kollonebredde på de celler der står OZxxx i.

For mig at se er der noget rod i din tabel-definition, og jeg forstår
godt browserne bliver forvirret. Jeg gør i hvert fald

En række med tre kolonner (én celle udspænder de tre kolonner). Du bør
nok afslutte med </td></tr>.

> Står for udbredelse af kendskabet til vores forening, samt vedligeholdelse
> af hjemmesiden

Igen en række med tre kolonner. Første celle er klasse klinfo og er én
kolonne bred. Hermed er 1. kolonne i hele tabellen defineret 100px bred!
Sidste celle udspænder de to sidste kolonner. Du bør igen afslutte dine
celler med </td> og hele rækken med </tr>.

> Koch

Hov her udspænder første celle 4 kolonner i en tabel hvor de forrige
rækker kun har indeholdt tre kolonner. Desuden har cellen klasse klinfo
som definerer en bredde på 100px. Dette er inkonsistent og i konflikt
merd tidligere definitioner. Og så putter du endda yderligere to celler
på rækken som kommer op på ialt 6 kolonner (og den ene med klasse
klinfo) ! Igen bør du indsætte </td> og </tr> tags.

De sidste rækker har så pludselig kun to kolonner ! Igen inkonsistent og
i konflikt med tidligere definitioner i tabellen.

Ja jeg er ked af det, men jeg kan faktisk heller ikke selv regne ud
hvordan tabellen skal se ud. Husk kolonner har samme bredde hele vejen
ned i en tabel, men du kan så evt. lade en celle spænde over flere kolonner.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : T M

Dato : 22-02-02 12:01

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote in message news:<3C755AA5.9090108@REMOVE-THISrockland.dk>...

> En række med tre kolonner (én celle udspænder de tre kolonner). Du bør
> nok afslutte med </td></tr>.

Ifølge HTML 4.01, er </td></tr> optional! Og siden validerer som html
4.01..
Men ellers var det vist bare for at prøve det, at jeg udelod de
afsluttende tags

> [...]
>
> Hov her udspænder første celle 4 kolonner i en tabel hvor de forrige
> rækker kun har indeholdt tre kolonner. Desuden har cellen klasse klinfo

Hvis du nærlæser, så står der ROWSPAN, og ikke COLSPAN! , altså det
er de næste 4 RÆKKER, at denne celle skal spænde over! Hvilket også
vil give følgende mening, da der således kun er nødvendigt at definere
2 celler i hver række i de efterfølgende 3 (1. celle er jo defineret)

> De sidste rækker har så pludselig kun to kolonner ! Igen inkonsistent og
> i konflikt med tidligere definitioner i tabellen.

Problemet opstår da der er lavet en tabel til hvert udvalg, hvor
kollone 2 under medlemmer, ikke har samme bredde, i alle tabellerne..
(Siden kommer til at se rodet ud). I øjeblikket er det løst ved at
lave 1 stor tabel, og så indsætte "space" rækker, med en colspan på 3,
hvor style er :

..spacer { border : 0 none;}

Så umiddelbart ser det ud til at der er X antal seperate tabeller..
Men stadigvæk, er kollone 2 (under medlemmer) for bred, efter min
mening. OGSÅ selvom jeg har sat class til klinfo.

/ Thomas

Fra : Stig Nygaard

Dato : 23-02-02 14:54

Hej Thomas

T M wrote:
> Ifølge HTML 4.01, er </td></tr> optional! Og siden validerer som html
> 4.01..

Hmm overrasker mig. Men jeg må da straks indrømme at jeg ikke har
nærstuderet specifikationen. Det er dog min klare erfaring at det er
vigtigt at afslutte alle tags når du blander CSS ind i det (og endnu
mere vigtig hvis du blander DOM-manipulering / DHTML ind i det)

> Hvis du nærlæser, så står der ROWSPAN, og ikke COLSPAN!

God damn ! Sorry, der har jeg vist sovet lidt