rengørring af Akvarieglas
Fra : Pia Nyholm

Dato : 20-02-02 11:50

Hejsa
Jeg har købt et 85 L gammelt meget beskidt akvarie til mine ørkenrotter .
Efter jeg har rengjort det så godt som nu var muligt, kan jeg se der stadig
er en del kalkrande på det.
Jeg har prøvet med en almindelig kalkfjerner - ingen virkning.
Jeg har prøvet med eddikesyre på klude der hang på glasset i ca 12 timer -
ingen virkning.
Jeg har prøvet med saltsyre - ingen virkning.

Er der en eller anden der har et godt råd om hvordan jeg får randerne af -
eller er der kun en udsmidning tilbage ?
Hilsen Pia

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-02-02 13:15

Pia Nyholm <pi@nyholm.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a4vv0o$77k$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Er der en eller anden der har et godt råd om hvordan jeg får randerne af -
> eller er der kun en udsmidning tilbage ?

Da du tilsyneladende har gjort hvad der normalt er muligt, vil jeg tro at
dit glas lider
af glaspest, og det er der desværre ingen kur for, andet end at skifte
glasset.

Carsten

Fra : Henrik

Dato : 20-02-02 19:01

"Pia Nyholm" <pi@nyholm.as> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en eller anden der har et godt råd om hvordan jeg får randerne af -
> eller er der kun en udsmidning tilbage ?

Prøv at afrense glasset med en BASE først, derefter skal du prøve med
Kalkfjerner eller anden SYRE.
Det kan ofte være svært at fjerne kalk med SYRE hvis der ligger en fedtet
lag oven på kalken. Det fjerner hverken Kalkfjerner eller syre.

Mvh
Henrik

Fra : tommy & laila

Dato : 20-02-02 23:42

uha nejda du må ikke give op prøv en af de der svampe der bruges til at gøre
rent med de er somregl gule eller blå/lysserrøde med en grøn lidt mere kras
side og hæld lidt glas keramisk rens på
og prøv så.
Brug nu ikke vold Så risser det elders ikke.
bagefter når det er rent og du har skøllet det stik så lige hovedet ned i
akvariet og tag en indånding (en lille en) Kan du lugte noget tage du en ny
svamp (vigtigt) og tørrer akvariet en gang til med denne og lunkent vand og
så fremdeles
held og lykke.
MVH. Tommy.
> [...]
>
> Er der en eller anden der har et godt råd om hvordan jeg får randerne af -
> eller er der kun en udsmidning tilbage ?

---

Fra : Pia Nyholm

Dato : 21-02-02 16:23

Tak for alle de gode råd men intet synes at virke.
Kalkranderne er der stadig i flere højder som vandet nu har stået i.
Det eneste der er HELT rene er efterhånden mine fingre - av av.
Mvh
Pia

Fra : Jeppe Møller

Dato : 23-02-02 18:23

Man skulle kunne rense kalkrender af med groft salt og en anelse vand. Gnide
saltet godt mod glasset.

mvh Jeppe