tanganyika
Fra : Brian Søgaard

Dato : 19-02-02 19:57

Er ved at skille mig af med mine malawier fordi jeg gerne vil have
tanganyikaer igen
Har planer om enten alm Zebra cichlider og måske nogen sommerfugl
cichlider. Kan de egentlig sættes sammen? har 60L at give af. så hvad
foreslår i?
Brian

Fra : Martin Heller

Dato : 19-02-02 20:35

"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har planer om enten alm Zebra cichlider og måske nogen sommerfugl
> cichlider. Kan de egentlig sættes sammen? har 60L at give af. så hvad

Nu er jeg ikke lige klar over om vi tænker på de samme fisk når du skriver
sommerfuglcichlide og zebracichlide, men hvis det er dem, som jeg tror det
er, så drejer det sig om Microgeophagus ramirezi og Cichlasoma
nigrofasciatum.
Ingen af dem er tanganyikaer. De er begge amerikanske cichlider. M. ramirezi
kan du godt holde i et 60 L akvarium, men zebracichliderne er nok lige store
og voldsomme nok til så lille et akvarium.

Hvis du holder fast i tanken om tanganyikaer kunne du f.eks have et par
Julidochromis
og nogle sneglehuslegende.

Fra : Brian Søgaard

Dato : 19-02-02 21:34

> [...]
> sommerfuglcichlide og zebracichlide, men hvis det er dem, som jeg tror det
> er, så drejer det sig om Microgeophagus ramirezi og Cichlasoma
Det er de samme vi snakker om kan jeg se når jeg slår de latinske navne op.
For dem kan jeg ikke lige i hovedet. Kan faktisk dårligt udtale dem selvom
jeg klapper mig igennem stavelserne Men så holder jeg mig nok til
sommerfugle cichliderne...
Evt prøv og nævn nogen exemplarer på sneglehuslegende arter. Og
Julidochromis
har jeg prøvet at finde på nettet og de billeder jeg har kunnet finde af den
ligner den en karpe eller noget så den er vel lige voldsom nok?
Brian

Fra : Martin Heller

Dato : 19-02-02 23:21

> Evt prøv og nævn nogen exemplarer på sneglehuslegende arter.

Dem som forekommer hyppigst i handlen, og dem som jeg har prøvet
at holde er Neolamprologus meleagris, Neolamprologus brevis, Neolamprologus
multifasciatus og Lamprologus ocellatus. Men der er flere andre.

Jeg er ikke helt sikker på. at "Neo" skal med alle de steder, hvor jeg har
skrevet det, for jeg synes at der er en del forvirring mht til
navngivningen.
Findes der en god side på nettet om emnet, og gerne en, som opdateres
jævnligt?

> Og Julidochromis

J. ornatus og J. regani forekommer ofte i handlen. Det undrer mig lidt at du
synes at Julidochromis er meget aggressive. Det er slet ikke min erfaring.
Hvis akvariet er indrettet med lidt huler og gemmesteder burde det ikke give
anledning til problemer.

Fra : Brian Søgaard

Dato : 20-02-02 00:05

> [...]
Neolamprologus
> multifasciatus og Lamprologus ocellatus. Men der er flere andre.

Har kigget på billeder og er måske ikke så sikker på at jeg skal have de
"sommerfugl cichlider"

> Jeg er ikke helt sikker på. at "Neo" skal med alle de steder, hvor jeg har
> skrevet det, for jeg synes at der er en del forvirring mht til
> navngivningen.

Tja jeg lavede "cut & paste" på de navne du skrev og jeg fik bid hver gang
så det er vist rigtigt nok.

> Findes der en god side på nettet om emnet, og gerne en, som opdateres
> jævnligt?

Aner det ikke.

> [...]
> Hvis akvariet er indrettet med lidt huler og gemmesteder burde det ikke

Tja skal da ikke kunne sige at det var precis den som du skriver der men de
ligner MEGET dem. Jeg havde tror jeg 6 sneglehuse i akvariet til ca. 3 par
så der burde ikke have været problemer. Det var bare den erfaring jeg havde
med dem. Men indtil videre rigtig mange gange tak for hjælpen og ikke mindst
inspirationen.
Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-02-02 11:44

Brian Søgaard <brian@gronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ESAc8.795$Rz2.28683@news010.worldonline.dk...

> [...]
havde
> med dem. Men indtil videre rigtig mange gange tak for hjælpen og ikke

Det er klart at der er dømt problemmer, hvis du har givet Julidochromis
sneglehuse at opholde sig i!
Hvor har du dog fået den ide fra??
Julidochromis holder til i huler i og under sten.
Div. sneglehus arter så som Neolamprologus mellis, ocelatus, brevis
multifaciatus, osv.. samt Leipidolamprologus boulengeri
skal have store sneglehuse for at trives, og der kan aldrig være for
mange sneglehuse, da de meget ofte bytter hus.

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 20-02-02 18:36

"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> Evt prøv og nævn nogen exemplarer på sneglehuslegende arter.

Der er for øvrigt en meget god artikel om sneglehuslegende cichlider
fra Tanganyika her:

Der er også en del andre artikler om Tanganyikaer, så prøv at kigge lidt
rundt.

Fra : Brian Søgaard

Dato : 19-02-02 21:35

update.
Fandt nogen billeder af Julidochromis og dem har jeg faktisk haft før. De
var MEGET agressive så dem synes jeg ikke så meget om
Brian

--
Seat 1.6 med 75 ponyer der alle er på græs

Fra : Brian Søgaard

Dato : 20-02-02 00:19

Forresten Kan du anbefale et sted i kbh området hvor de har disse arter?

Fra : Martin Heller

Dato : 20-02-02 00:45

Fra : Martin Heller

Dato : 20-02-02 00:46

Mine favoritforretninger er Flyvefi

Fra : Martin Heller

Dato : 20-02-02 00:56

"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse

Jeg prøver lige igen.

> Forresten Kan du anbefale et sted i kbh området hvor de har disse arter?
> Brian

Mine favoritforretninger i Kbh er Flyvefisken og
Planteimporten. I Vallensbæk ligger Cichlide Centeret,
som også har et pænt udvalg i Tanganyikaer.

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-02-02 19:33

"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> wrote in message
> update.
> Fandt nogen billeder af Julidochromis og dem har jeg faktisk haft før. De
> var MEGET agressive så dem synes jeg ikke så meget om

Nu forekommer det mig at både dine oplysninger om størrelse og din
beskrivelsen af adfærden passer meget dårligt på jul. ornatus. Du tror ikke
du har haft en Melanochromis auratus:
http://www.akvariebladet.dk/galleri/cichlider/Malawisoen/Melanochromis/Melan
ochromis_auratus.html

Her kan både temperement og størrelse passe til dine oplevelser.

Mvh
Jan

Fra : Brian Søgaard

Dato : 20-02-02 20:06

> [...]
> ochromis_auratus.html
>
> Her kan både temperement og størrelse passe til dine oplevelser.

Det kan jeg så med det samme afvise!! Men efter jeg har kigget rundt på alle
de sider jeg har fået henvist herinde fra og links fra de sider har jeg set
mange som kan ligne dem jeg havde.(hvis jeg dog bare havde gemt den seddel
med navnene på fra forhandleren) Nå men det kan lære mig næste gang.
Men omvendt er jeg nok blevet mere forviret af alle disse billeder og
beskrivelser...
Men finder måske ud af det.
Hvor meget kan jeg egentlig tillade mig at hælde i det lille akvarie(60L)
Regner med det bliver nogen sneglehus legende arter.
Brian

Fra : Martin Heller

Dato : 20-02-02 20:49

> Hvor meget kan jeg egentlig tillade mig at hælde i det lille akvarie(60L)
> Regner med det bliver nogen sneglehus legende arter.

Jeg ville sige 1-2 par sneglehuslegende, men hold dig til en art, og så
et par Julidochromis, eller hvis du ikke er så meget for dem, så måske
et par N. leleupi. Hvis du indretter akvariet så bunden er delt op i to
og laver nogle huler af opstavlede sten eller urtepotter, så går der ikke
længe før der kommer unger.

Sørg for at bruge fint grus eller endnu bedre sand i bunden da de
sneglehuslegende gerne graver en del. Og husk at putte rigelige mængder
af tomme sneglehuse i.

God fornøjelse.

Fra : Brian Søgaard

Dato : 20-02-02 21:28

> [...]
> et par N. leleupi. Hvis du indretter akvariet så bunden er delt op i to
> og laver nogle huler af opstavlede sten eller urtepotter, så går der ikke

Har urtepotter i nu og håber jeg kan få nogen sneglehuse hos fiskemanden.

> Sørg for at bruge fint grus eller endnu bedre sand i bunden da de
> sneglehuslegende gerne graver en del. Og husk at putte rigelige mængder
> af tomme sneglehuse i.

Jeg har hvidt sand i bunden så det burde være ok.

Brian

Fra : Martin Heller

Dato : 20-02-02 22:46

> Har urtepotter i nu og håber jeg kan få nogen sneglehuse hos fiskemanden.

Både Flyvefisken og Planteimporten forhandler jævnligt (altid?) sneglehuse.
Evt kan vinbjergsneglehuse benyttes i en snæver vænding. De skal bare ikke
være for små.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-02-02 12:44

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> wrote in message

> Både Flyvefisken og Planteimporten forhandler jævnligt (altid?)
sneglehuse.
> Evt kan vinbjergsneglehuse benyttes i en snæver vænding. De skal bare ikke
> være for små.

Mine Neolamp. occelatus har det fint med konk-huse samlet ved stranden.

mvh
Jan

Fra : Martin Heller

Dato : 21-02-02 21:33

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Mine Neolamp. occelatus har det fint med konk-huse samlet ved stranden.

Jeg kender ikke lige størrelsen på konksneglens huse (er der ikke mange
forskellige
også i DK), men det er min erfaring, at hvis der er flere sneglehuse at
vælge imellem,
så foretrækkes de store gerne frem for de mindre. Hos occelatus har hunnen
og
hannen jo også hver deres sneglehuse, men hvis Brian f.eks vælger at holde
N. brevis,
hvor begge fiskene bor i det samme sneglehus, så er det jo meget godt hvis
de begge
kan være der.

Jeg har også flere gange hos N. brevis set hanner, som stjæler sneglehuse
fra
hinanden. Ikke blot ved at jage den anden væk fra hans territorium og
overtage
det, men ved at stjæle hans sneglehus og slæbe det ind på sit eget. Og det
er
gerne de store huse, der er mest rift om.

Men bare fiskene kan være i sneglehuset er det fint.

Fra : Brian Søgaard

Dato : 21-02-02 23:30

Takker endnu engang for alle de gode tricks og idé'er.
Glæder mig allerede til at skulle indrette til de snart nye beboere
Brian