Junckers Matblitsa og Dypp 40...
Fra : Nynne

Dato : 19-02-02 17:03

Hej Gruppe.

Jeg har lige lavet et skrivebord i MDF-plade. Det fik en gang Junckers
Matblitsa på vandbasis som grunder, og er efterfølgende blevet malet med en
tonet Dyrups Dypp 40.

De første to lag rullede jeg på, men malingen boblede meget - hvilket jeg
aldrig har oplevet før - så jeg penslede 3. lag på. Det boblede stadgig
ldit, men ikke tilnærmelsesvis så meget.

Nu har bordet stået siden lørdag eftermiddag og tørret/hærdet op og det
klistrer stadig lidt.

Jeg har to spørgsmål:
Er der nogen som har oplevet en helt almindelig god plastmaling, som dypp
40, som boblede/skummede når I malede med den når malingen så er tørret op,
er der stadig små ringspor tilbage efter de bobler som brast.

Og er det "normalt" at det er så længe om at hærde op - ganske vist er
bordet blevet malet tre gange, ca med 7 timers tørretid mellem hver. Men
tørretiden er sat til 6 timer, ifølge brugsforvirringen på bøtten.

Mvh Nynne

Fra : Per H

Dato : 19-02-02 19:08

On Tue, 19 Feb 2002 17:02:46 +0100, "Nynne" <nynne@nynnesen.dk> skrev:

>De første to lag rullede jeg på, men malingen boblede meget - hvilket jeg
>aldrig har oplevet før - så jeg penslede 3. lag på. Det boblede stadgig
>ldit, men ikke tilnærmelsesvis så meget.

Det kunne vist tyde på at de 2 komponenter slet ikke kan lide
hinanden.

Mdf plade er ellers velegnet til maling, men lakken er vist unødvendig
som grunder.

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-02-02 01:16

Dypp 40 er en olie maling, den er ikke egnet til anvendelse oven på vandig
lak!
Desuden er der ikke anbefaleseværdigt at bruge en lak som grunder, der
findes særlige produkter som er egnet til grunding på nyt træværk. Det er
ikke samme grunder man anvender til olie og plastmaling.
Se mere på nedenstående.
Dyrups hjemmeside http://www.dyrup.dk

Du skal regne med 24 timers tørretid for oliemaling, før påføring af næste
lag.

Når du har påført så mange lag, skal du vente nogle dage før videre
bearbejdning.
Det skulle være muligt at bruge den bund du nu har på følgende måde:
Vent til det er gennemtørt.
Afslibning til mat overflade med sandpapir korn 120/150.
Evt. spartling med en olie spartelmasse.
Strygning med dypp 40 evt. fortyndet med terpentin..
Kan tages i brug efter 24 timer, men har først fuld styrke efter 2-3 dage.

Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Per H

Dato : 20-02-02 19:52

On Wed, 20 Feb 2002 01:16:08 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
skrev:

>Malermester John Vedsegaard
>http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

hej John. Kan man bruge vægmaling som grunder på træværk??

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : Ida Nielsen

Dato : 20-02-02 21:43

Nej det kan du ikke, du skal bruge en rigtig træ grunder.
Husk at give shell lak på knasterne først ellers slår de igennem.

Hilsen
Ida
Farvehandler.

Ps. Undskyld jeg svarede John

Fra : Per H

Dato : 20-02-02 22:24

On Wed, 20 Feb 2002 21:42:57 +0100, "Ida Nielsen"
<idani@worldonline.dk> skrev:

>Nej det kan du ikke, du skal bruge en rigtig træ grunder.
>Husk at give shell lak på knasterne først ellers slår de igennem.

Jeg har aldrig brugt andet end vægfarve, jeg kan bare ikke se
hvorfor det ikke skulle kunne bruges. Umiddelbart virker det godt.

Skal chellakken slipes for ellers kommer der da en kant.?

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : Ida Nielsen

Dato : 21-02-02 19:03

Grunden til at du ikke bør bruge en vægfarve som grunder, er at dens ved
hæftning slet ikke er god nok. Samtidig har en trægrunder den fordel at den
flyder godt sammen således at man undgår det store slibe arbejde, du kan
bare nøjes med at matterer engang.
Sandsynligheden for at man får slået malingen af bliver langt mindre hvis du
bruger en rigtig trægrunder, samtidig er vægfarven langt mere blød i
overfladen, og giver dermed ikke den samme hårde og slagfaste overflade.

Mht. Shellakken, så er den meget tynd og påføres bare i et tyndt lag, hvis
den bliver for blank i overfladen kan den matteres engang, bare pas på ikke
at slibe igennem.
Håber at dette er uddybne nok, ellers så skriv gerne igen.
Venlig hilsen
Ida
Farvehandler.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 23-02-02 18:58

Det kan I HVERT TILFÆLDE IKKE ANBEFALES, der er jo en grund til at man
udvikler grunder!!!!

Fra : Per H

Dato : 23-02-02 21:13

On Sat, 23 Feb 2002 18:57:55 +0100, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
skrev:

>Det kan I HVERT TILFÆLDE IKKE ANBEFALES, der er jo en grund til at man
>udvikler grunder!!!!

Ja foretning.

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : John Vedsegaard

Dato : 02-03-02 12:50

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse | skrev:

| Ja foretning.|

Der må jeg fortælle dig at det IKKE er pga. forretning.

En grunder har bedre vedhæftning, er nemmere at male med og er finere revet.
I øvrigt koster det næsten det samme.
OG grunder har bedre dækevne da den ikke er gennemsigtig...

Fra : Frede Sørensen

Dato : 22-02-02 17:41

Blitsa og dypp 40 er ikke en god blanding, desuden skal enhver vandopløselig
maling rulles forsigtigt på, så der ikke kommer bobler.
De fleste er nemlig emulgeret, og danner derfor nemt bobler.
Dypp 40 er i øvrigt ikke oliebaseret, men vandopløselig acrylmaling, mest
beregnet til udvendig brug. Den bliver nemlig klistret, hvis du bruger den
steder, hvor du sætter fingre - brug i stedet Indendørs 50.
Pg brug så en ordentlig grunder/mellemstrygningsmaling.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 23-02-02 19:00

Undskyld gruppe, jeg maler ikke normalt med Dyrups, det er rigtigt at Dypp
findes som vandig...
Det har ikke altid været tilfældet

John