Jeg vil gerne skifte fra Windows til Linux
Fra : Allan M

Dato : 19-02-02 13:00

Jeg har en mailserver og webserver kørende hjemme på min ADSL.
Findes der nogle guider til opsætning af mailserver på Linux ?
Nu har jeg installeret Linux 5-6 gange og hvergang gået tilbage til windows
da jeg ikke
kunne finde ud af at sætte en mailserver op.

... Allan

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-02-02 13:21

Allan M wrote:

> [...]
> Nu har jeg installeret Linux 5-6 gange og hvergang gået tilbage
> til windows da jeg ikke
> kunne finde ud af at sætte en mailserver op.
<snip>

Hvis du gerne vil have en række letlæselige anvisninger om Linux
generelt, er SSLUGs linuxbøger stedet at starte. Bøgerne findes
her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/

I bogen "Linux - Friheden til systemadministration" finder du
sikkert det du mangler.

Hvis din ADSL er en TDC BredBånd eller Netexpress kan du ikke
køre SMTP på port 25, da denne er filtreret fra hos TDC.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-02-02 14:30

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

> Hvis din ADSL er en TDC BredBånd eller Netexpress kan du ikke
> køre SMTP på port 25, da denne er filtreret fra hos TDC.

Med mindre man har sit eget domæne og selv kan sætte MX op. I så
fald kan man nemlig give sin egen MX den højeste prioritet og så
sætte en af TDC's MX'er som backup-mailhost med en lavere prioritet.
På den måde vil alle externe hosts aflevere post til TDC's MX, som
så igen vil levere direkte til ens egen mailhost.

// Klaus

Fra : Allan M

Dato : 19-02-02 15:21

> [...]
> På den måde vil alle externe hosts aflevere post til TDC's MX, som
> så igen vil levere direkte til ens egen mailhost.

Jeg har Tiscali og har mulighed for at sætte DNS som jeg vil
Mit største problem er selve opsætningen af selve mailserveren og evt. valg
af mailserver.

... Allan

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-02-02 15:23

Allan M wrote:

<snip>
> Jeg har Tiscali og har mulighed for at sætte DNS som jeg vil
> Mit største problem er selve opsætningen af selve mailserveren
> og evt. valg af mailserver.
<snip>

http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/postfix.html

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-02-02 16:27

Allan M <allan@allanm.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Hatc8.70$PE.5142@news000.worldonline.dk...

> Jeg har Tiscali og har mulighed for at sætte DNS som jeg vil
> Mit største problem er selve opsætningen af selve mailserveren og evt.
valg
> af mailserver.

Hvis din maskine ellers er sat korrekt op (med hostnavn, domæne og tld) er
installationen af postfix vha. en RPM på en RedHat* eller Mandrake*
distribution out-of-the-box, med meget små justeringer af
konfigurationsfilerne for at tilpasse sig din konfiguration.

Det største problem er nok at ændringer i konfigurationsfilerne IMHO lettest
gøres vha. en editor, dvs. du skal mentalt være forberedt på at
konfigurationen foretages med et tastatur og en editor fremfor en mus og en
fancy gui. Man kan sikkert finde en grafisk front-end til konfigurationen af
postfix, men jeg foretrækker klart en editor. Er du kommet dertil at du kan
finde konfigurationsfilerne (/etc/postfix/main.cf f.eks.) er der masser af
hjælp at hente i selve konfigurationsfilen, samt her i gruppen. Men prøv i
første omgang at læse i sslug bogen, vælg en distribution som indeholder
postfix (jeg bruger med stor tilfredshed Mandrake, som er baseret på
RedHat), og installationen af postfix foretages direkte under installationen
og du er meget hurtigt i luften. Materialet i sslug bogen er derfor mere for
at give dig en ide til hvad du har gang i.

*RedHat og Mandrake er nævnt for dem kender jeg - andre er sikkert lige så
lette.

Jørn

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-02-02 22:39

"Allan M" <allan@allanm.dk> writes:

> Jeg har Tiscali og har mulighed for at sætte DNS som jeg vil
> Mit største problem er selve opsætningen af selve mailserveren og evt. valg
> af mailserver.

http://lifewithqmail.org - giver en ganske fin vejledning i opsætning af qmail.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen