militær kryptering ?
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 19-02-02 11:50

Hej.
Jeg har på nettet fundet noget der hedder "military strength encryption".
Det betyder formentlig en meget stærk kryptering så selv kineserne ikke kan
knække den.
På tysk har jeg fundet "militärstarke Kryptierung" - som vel er det samme.

Hedder det begreb noget på dansk?

Hilsen,
Poul Erik

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 19-02-02 13:37

Se afsnittet 'Military Grade' i "Snake Oil Warning Signs"

Du finder den på URL:
http://www.interhack.net/people/cmcurtin/snake-oil-faq.html

Mvh
Peter Lind Damkjær

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-02 22:10

On Tue, 19 Feb 2002 11:50:29 +0100,
Poul Erik Jørgensen <JR@fc.aalborghus.dk> wrote:
> [...]
> Det betyder formentlig en meget stærk kryptering så selv kineserne ikke kan

Er der en algoritme ? Jeg mener at NATO aldrig har accepteret
DES eller 3DES som acceptabelt for Hemmeligt stemplet materiale.

Til gengæld er XOR vel OK til "Til Tjenestebrug".

NATO har en klassificering der hedder Cosmic Top Secret, og jeg
tvivler på at du må transmitere sådanne data med din military
grade teknologi. Du må regne med, at fjenden måske også har
alien technology til at knække det med.

> På tysk har jeg fundet "militärstarke Kryptierung" - som vel er det samme.

Næh, det er vel en kodebog fra en ubåd fra anden verdenskrig ? :)

Snak ikke om sådanne ord, det er algoritmen der er relevant.

> Hedder det begreb noget på dansk?

Villedende markedsføring.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-02-02 09:56

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Er der en algoritme ? Jeg mener at NATO aldrig har accepteret
> DES eller 3DES som acceptabelt for Hemmeligt stemplet materiale.

Hvis man har adgang til store mængder beregningskraft kan DES
brydes med bruteforce indenfor en overskuelig tid. 3DES er det
mig bekendt ikke muligt at bryde endnu, men pga den meget lille
blokstørelse bør man aldrig anvende samme nøgle til mere end
ca. en halv MB. DES er ved at blive afskaffet og erstatet med
den nye standard AES.

> Til gengæld er XOR vel OK til "Til Tjenestebrug".

XOR kryptering er intet værd. Hvis mængden af tekst er blot en
del større end nøglen kan den brydes så nemt som ingenting.

--
Kasper Dupont
For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 22-02-02 22:59

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> XOR kryptering er intet værd. Hvis mængden af tekst er blot en
> del større end nøglen kan den brydes så nemt som ingenting.

Men hvis nøglen derimod er længere og kun bliver brugt en enkelt gang er
den i sig selv ubrydelig.

Men hvis man nu forestillede sig, at man var hos Tvind eller lignende
organisation politiet kunne være meget interesseret i. Så kunne man bruge
en nok så perfekt kryptering. Politiet kunne (med en dommerkendelse) bare
installere en tastelogger og ens 150 tegn lange password og kryptografisk
sikkert tilfældige XOR-nøgle ville intet være værd.

Så at bruge militær kryptering som privatperson giver ikke alt for meget
mening alene.

PGP ID: 0x79701FB3 FP: 14CE E6BA 29CC 4ECE D7A3 30D3 FB74 A1CB 7970 1FB3

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-02-02 23:00

In article <ktdd7usj89629mvo7nsr9g32a3iaq992mt@news.image.dk>, Niels Teglsbo wrote:

> Men hvis nøglen derimod er længere og kun bliver brugt en enkelt gang er
> den i sig selv ubrydelig.

Du mangler lige en vigtig faktor: Nøglen skal være tilfældig (for
forskellige værdier af tilfældig :)

--
Andreas Plesner Jacobsen | The man who raises a fist has run out of ideas.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 22-02-02 23:29

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Du mangler lige en vigtig faktor: Nøglen skal være tilfældig (for
> forskellige værdier af tilfældig :)

En af de mere overbevisende definitioner af tilfældighed jeg har hørt er:

En følge som kræver en uendelig lang turingmaskine for at blive
beskrevet.

Hvordan man så fremstiller noget tilfældigt, eller beviser at noget er
tilfældigt er vist ikke helt trivielt.

PGP ID: 0x79701FB3 FP: 14CE E6BA 29CC 4ECE D7A3 30D3 FB74 A1CB 7970 1FB3

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-02-02 11:15

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, det er vel en kodebog fra en ubåd fra anden verdenskrig ? :)

Nein, mein Führer. Det er som jeg skrev i første posting

Mit spørgsmål er: Findes udtrykket på dansk? Det gør det åbenbart ikke,
siden I eksperter i ikke har hørt det.
Det er formentlig rigtigt som det antydes et sted, at det er pral fra en
krypteringsudvikler - men det er så en anden sag.

Poul Erik

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-02-02 10:14

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> samme.

> Nein, mein Führer. Det er som jeg skrev i første posting
>
> Mit spørgsmål er: Findes udtrykket på dansk? Det gør det åbenbart ikke,
> siden I eksperter i ikke har hørt det.

Kan det ikke være lige meget, om der findes et tilsvarende
udtryk på dansk, når det alligevel ikke giver ret meget
mening. "Military strength encryption" er jo fuldstændigt
intetsigende, lad os hellere få facts på bordet:
- Antal bits i nøglen.
- Antal bits i cipherblocks.
- Kompleksiteten af bedst kendte angreb.
- Hvem og hvor mange har kigget efter svagheder i algoritmen?
- Hvor meget kan bevises om sikkerheden?

> Det er formentlig rigtigt som det antydes et sted, at det er pral fra en
> krypteringsudvikler - men det er så en anden sag.

Hvordan kan det være pral, når de intet siger?

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 23-02-02 10:59

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det ikke være lige meget, om der findes et tilsvarende
> udtryk på dansk,

Jo for dig, men ikke for mig.
Jeg spurgte bare ad, om ordet fandtes. Og jeg har konkluderet én gang, at
det gør det nok ikke.

Da tilsyneladende hverken ord eller begreb findes, er det lidt svært at
dykke ned i spørgsmål om antal bits i nøglen etc.
Jeg selv vil jo da af gode grunde ikke kunne angive dem.

PEJ