Hvad sker der her?
Fra : Kim Lykkegaard

Dato : 18-02-02 16:21

Hej Alle.

Jeg tvivler ikke om det er en dum lille fejl, men jeg kan simpelthen ikke få
øje på den, så er der nogen der kan forklarer mig hvorfor dette lille stykke
kode kan køre igennem løkken 2 gange hvorpå den går ned...

Kim

----- kode -----
<head>
<title>Untitled</title>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!-- Start hiding JavaScript statements
MyArray = new Array(4);
MyArray[0]="<a href='Link'>http://www.url.dk/test.html'>Link 1</a>";
MyArray[1]="<a href='Link'>http://www.url.dk/test.html'>Link 2</a>";
MyArray[2]="<a href='link'>http://www.url.dk/test.html'>link 3</a>";
MyArray[3]="<a href='Link'>http://www.url.dk/test.html'>Link 4</a>";
current_link = 0;
no_of_link = MyArray.length;
function RotateLink() {
if (current_link == no_of_link) {
current_link = 0;
}
document.write(MyArray[current_link]," [", current_link, "]<br>");
current_link++;
setTimeout("RotateLink()", 1000);
}
-->
</script>
<noscript>
</noscript>
</head>

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!-- Start hiding JavaScript statements
RotateLink();
-->
</script>

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 18-02-02 17:15

Kim Lykkegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> øje på den, så er der nogen der kan forklarer mig hvorfor dette lille stykke
> kode kan køre igennem løkken 2 gange hvorpå den går ned...

Hvis man bruger document.write/document.writeln efter at dokumentet er renderet
færdigt vil statementet implicit åbne et nyt document.
Dette nye document kender ikke 'MyArray' idet det kun er declareret på den
oprindelige side.
Du får derfor en 'Error: Object expected'

Opret en tabel el. lign hvor du skifter indholdet med din rotator function.

mvh.
Carsten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 18-02-02 17:31

Carsten Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> oprindelige side.
> Du får derfor en 'Error: Object expected'

RETTELSE! :-/

Det er faktisk ikke fordi funktionen går ned på 'MyArray', men derimod fordi siden
efter andet gennemløb kun indeholder linket 'Link2'!
Kaldet til setTimeout("RotateLink()", 1000); i andet gennemløb får derfor
browseren til at smide en fejl idet siden nu ikke indeholder funktionen
'RotateLink() - som jo er blevet overskrevet...!

Det ændrer dog ikke ved den kendsgerning, at man skal være meget varsom meg at
bruge document.write(ln) på en side efter at den er renderet færdig...

Fra : Kim Lykkegaard

Dato : 18-02-02 19:21

> [...]
> browseren til at smide en fejl idet siden nu ikke indeholder funktionen
> 'RotateLink() - som jo er blevet overskrevet...!

Jeg har kikke på koden, og prøvet at slå op i mine bøger, men et eller andet
går min næse forbi, hvorfor forsvinder mit array?

Som jeg tror/troede tingene fungerede, var setTomeout() et kald til mit
window objekt om at eksekvere mit script efter C millisekunder. Samt når jeg
havde defineret et array så var det der - til siden blev unloadet - men
fordi jeg (gen)kalder en funktion så loades vel ikke hele siden igen? Så jeg
kan ikke gennemskue hvor mit Array forsvinder hen, og hvad jeg gør for at
løse mit problem.

Undskyld hvis det er dumt spurgt, men jeg prøver at forstå det

> Det ændrer dog ikke ved den kendsgerning, at man skal være meget varsom
meg at
> bruge document.write(ln) på en side efter at den er renderet færdig...

Det skal jeg huske. tak.

mvh.

Kim

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 18-02-02 23:38

> [...]
> kan ikke gennemskue hvor mit Array forsvinder hen, og hvad jeg gør for at

Prøv at udskifte din RotateLink() med nedenstående funktion...

function RotateLink() {
if (current_link == no_of_link) {
current_link = 0;
}
document.getElementById("Place4RotatingLinks").innerHTML =
MyArray[current_link]+ " [" + current_link + "]" ;
current_link++;
setTimeout("RotateLink()", 1000);
}

...og indsæt flg. linie umiddelbart under dit <body> tag...

Så skulle det virke!

Fra : Kim Lykkegaard

Dato : 20-02-02 23:24

Hej Carsten

> Prøv at udskifte din RotateLink() med nedenstående funktion...

Mange tak for hjælpen.

Kim