CDrom drev i FreeBSD
Fra : GC

Dato : 18-02-02 16:01

Hej

Jeg har downloadet webmin.tgz fra nettet og brændt det på en CD-ROM.
men jeg kan ikke hitte mit CDR drev fra root prommen.
hvis jeg "cd cdrom" og "ls"
kommer der intet frem

nogen foreslag ?

mvh
gc

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 18-02-02 17:00

In article <3c7115da$0$62903$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, GC wrote:
> [...]
>
> Jeg har downloadet webmin.tgz fra nettet og brændt det på en CD-ROM.
> men jeg kan ikke hitte mit CDR drev fra root prommen.

man mount

> mvh
> gc

/ole

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

It is far better to do nothing that to do
something efficiently.
      -- Siezbo

Fra : tommy

Dato : 18-02-02 17:38

On Mon, 18 Feb 2002 17:00:29 +0100, Ole Guldberg Jensen wrote:

> [...]

mount /mnt/cdrom

Hilsen tommy

Fra : GC

Dato : 19-02-02 10:07

Så skriver den "unknown special file or file system"

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 19-02-02 16:00

In article <3c72145d$0$205$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, GC wrote:
> Så skriver den "unknown special file or file system"

Det gør min også.. Det er højest sandsynligt fordi mountpointet ikke
eksisterer

Se her

> cat /etc/fstab
# Device Mountpoint FStype Options Dump Pass#
/dev/ad0s1b none swap sw 0 0
/dev/ad0s1a / ufs rw 1 1
/dev/acd0c /cdrom cd9660 ro,noauto 0 0
proc /proc procfs rw 0 0

så kan jeg mount min cdrom drev med

# mount /cdrom

Men læs man siden til mount!!

> man mount

/ole

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

How long a minute is depends on which side of the
bathroom door you're on.

Fra : GC

Dato : 20-02-02 10:04

Tak for det.

Efter jeg fjernede noauto i fstab virker det.

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 20-02-02 10:36

In article <3c73651b$0$331$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, GC wrote:

> Efter jeg fjernede noauto i fstab virker det.

Det vil medføre at systemet forsøger at mounte /cdrom under boot,
og hvis der tilfældigvis ikke sidder en disc i (eller den er unreadable,
fx. audio-cd) vil den fejle og stoppe boot-processen.

Removable media er bedst at mounte manuelt eller evt. med en automunter-
daemon (amd(8)).

--
Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk>
- Part of an RFC 1876-compliant network.

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 21-02-02 00:42

Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk> writes:

Se evt: