Fisk og skilpade i samme akvarium ?
Fra : Nikolaj

Dato : 18-02-02 15:31

Hej Gruppe

Er der nogen der har erfaringer med at have fisk (helt almindelige som guppi
og zebra fisk og den slags) og en skilpade i det samme akvarium ? Kan man
det eller er det helt udelukket ?

Mvh

Nikolaj

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-02 16:21

"Nikolaj" <nikolaj@**vibede.dk> wrote in message

> Er der nogen der har erfaringer med at have fisk (helt almindelige som
guppi
> og zebra fisk og den slags) og en skilpade i det samme akvarium ? Kan man
> det eller er det helt udelukket ?

Du vil blive forbløffet over med hvilken effektivitet rødørede terapiner
(for det er vel nok noget i den retning, der er tale om), når de får lyst
til frisk fisk. Og det gør de en tre-fire-fem gange om dagen, når det er
fisk af guppykaliber, der er på menuen.

mvh
Jan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 18-02-02 19:00

Min veninde har en rødøret terapin den har i halvlandet år boet sammen med
en malle af ukendt herkomst men en dag blev den uheldige malle spist. men
det kan lade sig gøre i kortere eller længere tid.

Mvh Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-02 09:04

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message
> Min veninde har en rødøret terapin den har i halvlandet år boet sammen med
> en malle af ukendt herkomst men en dag blev den uheldige malle spist. men
> det kan lade sig gøre i kortere eller længere tid.

Nu blev der spurgt om guppy'er og ikke maller. Jeg kunne umiddelbart godt
forestille mig at en malle var noget bedre til at hytte sit eget skind end
en guppy. Da mine unger var små, havde den ene af dem et lille akv. med
nogle sværddragere mv. samt et akvarium med 2 rødørede terapiner. Ved en
lejlighed kom han til ved et uheld at ramme akvariet med en fodbold (SIC)
med deraf følgende flækket frontrude, og undertegnede ville lige parkere
fiskene ovre hos padderne til dagen efter, hvor en ny rude kunne være isat.
Efter et par timer var fiskene imidlertid ædt. Men måske har mine ungers
pilskadder været mere fit for fight end din venindes

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 18-02-02 21:44

> [...]
guppi
> og zebra fisk og den slags) og en skilpade i det samme akvarium ? Kan man

Hej Nikolaj.
Jeg vil overhovedet ikke anbefale dig at have skilpader og fisk sammen. Vi
havde et todelt akvarie da jeg var lille, af sorten hjemmebygd til formålet.
Skilpaderne var fysisk adskildt fra fiskene, men aligevel var det temmelig
ofte at vi måtte samle krybene op fra selv akvariet og da manglede der også
mange fisk, efter deres besøgsrunder. Så er du glad for dine fisk, så ikke
sæt dem sammen, men hav dem hver for sig.
Hilsen Ditte

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-02-02 22:17

In article <a4r37e$3rv$1@newsreader.mailgate.org>,
> [...]

> og zebra fisk og den slags) og en skilpade i det samme akvarium ? Kan man

Det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver meget plads, og man
skal nok forvente at padderne i starten er _meget_ ivrige efter
en snack. Og ja Jan, de kan være effektive! Men efter en tid
falder iveren ganske betydeligt. Jeg har i mange år haft guppyer
sammen med min terrapin, og det går helt fint. Også da jeg
tidligere havde flere terrapiner. Og da såmænd også i 'gamle
dage' da jeg havde små terrapiner i et 200 liters. Men OK, man
undgår nok ikke helt at der ryger en fisk i ny og næ. Jeg har
også sværddragere, og både dem og guppyerne yngler og holder fint
en sund bestand oppe sammen med min ca. 25-årige terrapin i et
800 liters. Har man fisk der ikke yngler, er ideen nok ikke god.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Nikolaj

Dato : 19-02-02 08:38

Hmmmm.....Jeg tænker på at anskaffe et 80-85 l akvarium, i lyset af jeres
kommentare må jeg nok holde mig til fisk.
Måske med en landskildade på gulvet en gang. I ved vel ikke tilfældigvis
hvordan det ville gå sammen med en kat ? *lol*

Tak for tips´ne

Nikolaj

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-02-02 19:27

In article <a4svda$sj$1@newsreader.mailgate.org>,
> [...]
> Måske med en landskildade på gulvet en gang. I ved vel ikke tilfældigvis
> hvordan det ville gå sammen med en kat ? *lol*

Hmm.. landskildpadder hører absolut ikke til på gulvet! Det er
en gammel sejlivet misforståelse at de skulle kunne trives dér.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ivan Højlund

Dato : 27-02-02 00:17

Hej
Jeg har også et par akvatiske arter skildpadder (3 stk dyr i alt) gående i
et 500 liters akvarier med en hel del fisk.

Ud over at det kan koste en mindre sum at finde ud hvilke fisk der bedst
smutter fra skildpadderne så kan det med tiden godt lade sig gøre. Og ja
paddernes iver efter at forsøge at fange fiskene falder. Sjovt nok er de dog
altid på mærkerne hvis man tilfører nye fisk. De må lugte anderledes (?).
Guppyer er iøvrigt ganske udmærkede.

MEN.....Du skriver et akvarie på 80 liter.......... OG til
skildpadder......... Absolut ikke anbefalelsesværdigt efter min mening. Og
for mange arters vedkommendde vil det kun være en meget stakket frist hvis
man køber skildpaddebabyer!!!!

I øvrigt er opbygningen og filterarrangementer af ganske væsentlig betydning
for et godt og stort set vedligeholdsfrit akvaterrarie. Men det kan lade sig
gøre. Jeg skifter kun vand ca. hver 5 - 6 måned og tilfører ej heller vand.

Har skrevet et par artikler herom i Aktive Herpetologers Sammenslutnings
blad AHS Nyt.

mvh Ivan