Netværk HJÆLP!
Fra : Andrew

Dato : 18-02-02 13:14

Hej

Jeg er i den situation at jeg har Webspeed Kabelinternet fra TDC og snart 3
computere.
Computer 1, 2 og 3.

Kan man ikke, for at dele internetforbindelsen, opsætte f.eks. computer 2
som en slags server/router/hub, sådan at kabelmodemet er koblet op på den,
og så står den ellers hele tiden tændt og deler forbindelsen ud til de to
andre computere. Så slipper jeg for at købe et RØV-dyr router!

TDC har formået at gøre deling af internet med Webspeed UMULIGT, med mindre
man har en hub.

Hvis man nu havde 3 netkort i computer 2: et hvor kabelmodemet går ind
(internettet), et der deler forbindelsen til computer 1 og et der deler
forbindelsen ud til computer 3?

Mvh Anders

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-02-02 13:50

On Mon, 18 Feb 2002 13:14:06 +0100, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>og så står den ellers hele tiden tændt og deler forbindelsen ud til de to

Jo - hvis vi snakker Windows 98SE og senere kan du bruge ICS (Internet
Connect Sharing, Deling af internet-forbindelse) - eller du kan bruge
et 3. parts produkt som fx Wingate.
ICS - se:

> Så slipper jeg for at købe et RØV-dyr router!
>
>TDC har formået at gøre deling af internet med Webspeed UMULIGT, med mindre
>man har en hub.

Nu kender jeg ikke TDC's produkter - men du burde kunne komme uden at
bruge en hub ved at lave et 10 Mbps netværk med coax-kabel.
Om det så er ret meget billigere end en hub afhænger bl.a. af om selv
kan lave den slags kabler eller du skal ud og købe dem. En hub/switch
er jo ikke voldsomt dyr længere (under 10 pct. af en ny PCs pris).

>Hvis man nu havde 3 netkort i computer 2: et hvor kabelmodemet går ind
>(internettet), et der deler forbindelsen til computer 1 og et der deler
>forbindelsen ud til computer 3?

Det er muligt du kan få det til at køre (???), men jeg tror du skaber
lige så mange problemer som du løser ...

Good luck,
Jørn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-02 14:03

<andvalen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> og så står den ellers hele tiden tændt og deler forbindelsen ud til de to

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare

-A

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 18-02-02 14:03

> Jeg er i den situation at jeg har Webspeed Kabelinternet fra TDC og snart
3
> computere.
> Computer 1, 2 og 3.

Kender for godt problemet og efter indtil flere mere eller mindre (u)heldige
episoder skal jeg nu fortælle dig, hvad du skal gøre. *G*

> [...]
> og så står den ellers hele tiden tændt og deler forbindelsen ud til de to
> andre computere. Så slipper jeg for at købe et RØV-dyr router!

Jo, det kan du på den måde du selv beskriver nedenunder.

> TDC har formået at gøre deling af internet med Webspeed UMULIGT, med
mindre
> man har en hub.

Det tror jeg sq ikke på.

> Hvis man nu havde 3 netkort i computer 2: et hvor kabelmodemet går ind
> (internettet), et der deler forbindelsen til computer 1 og et der deler
> forbindelsen ud til computer 3?

Lige nøjagtigt!
Netkort 1: Her har du dit Webspeed-snask på med internet forbindelsen.
Netkort 2: IP: 192.168.0.2
Netkort 3: IP: 192.168.0.4

Nu kommer det vigtigste!! Find De DNS'er PC 2 bruger til internettet. Kan
som regel findes med ipconfig (ellers kan de findes på TDC's hjemmeside
under en eller anden obskur menu. Disse skal bruges på både PC1 og PC3.

PC1: IP: 192.168.0.1, DNS'er sættes til det du fandt på PC2
PC3: IP: 192.168.0.3, DNS'er sættes til det du fandt på PC2

Sådan!! Så skulle alle være glade og det har ikke kostet en bondegård.

--
Forget 911, I dial .357
Trespassers will be shot

Mvh Kim, Aalborg

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 18-02-02 14:04

Glemte at sige, at på PC1 skal Gateway sættes til 192.168.0.2 og på PC3 til
192.168.0.4

Sådan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-02-02 16:33

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev:
> [...]
>kabelmodemet er koblet op på den, og så står den ellers hele
> tiden tændt og deler forbindelsen ud til de to andre

Hvad med at købe en switch?

3 netkort koster 3*125kr. (måske mere) = 375kr.
En 10/100Mbps switch koster = 395kr. (eller mere ~ porte)

Venligst
Mikael

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 18-02-02 16:38

> Hvad med at købe en switch?
>
> 3 netkort koster 3*125kr. (måske mere) = 375kr.
> En 10/100Mbps switch koster = 395kr. (eller mere ~ porte)

Det kunne jo være der allerede er netkort i pc'erne og der også er et til
Webspeed, så skal han jo kun købe eet netkort.....

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-02-02 00:27

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76@hotmail.com> skrev:
> Det kunne jo være der allerede er netkort i pc'erne og der
> også er et til Webspeed, så skal han jo kun købe eet
> netkort.....

Stadigvæk, jeg syntes nu ikke 400kr. er dyrt for en switch.

/Mikael

Fra : Andrew

Dato : 19-02-02 14:07

Computer 1 har Windows 2000
computer 3 har Windows XP

hvad skal computer 2 (den der uddeler forbindelsen) køre med? XP eller
2000??? evt. win 98 SE???

Mvh Anders

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 19-02-02 14:20

> Computer 1 har Windows 2000
> computer 3 har Windows XP
>
> hvad skal computer 2 (den der uddeler forbindelsen) køre med? XP eller
> 2000??? evt. win 98 SE???

Det er da ligegyldigt, så længe skidtet har ICS (Internet Connection
Sharing)

--
Forget 911, I dial .357
Trespassers will be shot
Survivors will be shot again

Mvh Kim, Aalborg

PS: Hold dit indlæg til gruppen medmindre det er meget vigtigt eller jeg
selv beder om en mail. Tak