Relative position in static box
Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-02 00:38

Jeg prøvede at lave en kasse med noget tekst i. Ideen var at lave
en <div> box og placere teksten i den med position:absolute.
Ifølge det jeg læste, så skulle den absolutte position være relativt
til den omkringliggende box, så positionerne bliver relativt til <div>en.

Resultatet var dog at positionen blev relativt til dokumentets start,
både i Opera 6 og IE 6.
Lidt søgning viste at det var det Microsoft sagde skulle ske hvis
samme.

Så forsøgte jeg at læse CSS2 specifikationen, og der kunne jeg ikke se
nogen undtagelse for statiske omkrandsende boxe. Er der noget jeg har
misset? Har Microsoft ret? :)

Venligst
/L

Fra : mola

Dato : 18-02-02 01:51

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
se
> nogen undtagelse for statiske omkrandsende boxe. Er der noget jeg

Er ikke helt sikker på at spørgsmålet er forstået, men tag et kig på
http://mola.homepage.dk/css2/position.html

Virker det ikke som forventet?

Hvis det er totalt misforstået, kan du så angive en url?

mvh
mola

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-02 04:51

"mola" <mola@vip.cybercity.dk> writes:
> Er ikke helt sikker på at spørgsmålet er forstået, men tag et kig på
> http://mola.homepage.dk/css2/position.html
>
> Virker det ikke som forventet?

Ja, det virker som forventet. Det, for mig, uforventede sker hvis
"container" er position:static istedet for position:absolute. I det
tilfælde bliver "box1" og "box2" placeret i forhold til dokumentet
istedet for i forhold til "container". Dette kan ses hvis du ændrer
container til static og margins til noget synligt, fx 10.

> Hvis det er totalt misforstået, kan du så angive en url?

Ikke misforstået, men se alligevel:

http://www.daimi.au.dk/~lrn/position.html

Her er "Tekst 1" og "Tekst 2" begge placeret absolut med left:200 og top:20.
Den øverste kasse er position:static og den nederste position:relative med
offsets på 0. Her placeres Tekst 1 igen i forhold til dokumentet og ikke i
forhold til den omkransende box.

Mit spørgsmåle var om dette er den forventede opførsel, og i så tilfælde
hvor i CSS2 definitionen det står?.

Jeg har siden fundet det, i afsnit 9.8.4
(http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/visuren.html)

"The containing block for a positioned box is established by the
nearest positioned ancestor (or, if none exists, the initial
containing block, as in our example). "

En blok der er position:static tæller ikke, og måden at omgå det på
er at lave en relativ position uden offset. Så blev jeg også klogere
idag, om ikke andet så på at læse w3c dokumenter :)

Venligst
/L