RAID ?
Fra : keldm

Dato : 17-02-02 15:20

vente ses ofte i indlæg i forbindelse med HD og Bundkort - Hvad er RAID?

Keldm

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 17-02-02 15:35

> vente ses ofte i indlæg i forbindelse med HD og Bundkort - Hvad er RAID?

RAID er

Når 2 eller flere harddiske sættes i et "array", så data enten:

1: Fordeles på alle diske samtidigt (RAID 0, udnytter alle diskenes plads
og øger både skrive- og læsehastigheden)

2: Skrives redundant til alle diskene, dvs. samme data på alle (begge, man
bruger det som regel kun med 2 diske) diskene (RAID 1, giver samme
skrivehastighed som een disk og udnytter kun pladsen for een disk selvom der
er flere, men øger læsehastigheden væsentligt, især hvis der er tale om
flere diske og du har altid en kopi af data på den/de andre diske)

3: Fordeler data på et antal diske (som RAID 0) og så bruger een disk til at
holde styr på indholdet af de andre diske (RAID 5, øger både skrive- og
læsehastigheden og sikkerheden, for mister man een af diskene, så kan den
gendannes udfra det info, som ligger på den ene man bruger til at "holde
styr" på de andre.

Håber den forklaring er ok for dig.

--
Forget 911, I dial .357
Trespassers will be shot

Mvh Kim, Aalborg

Fra : Hansen

Dato : 17-02-02 16:05

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> gendannes udfra det info, som ligger på den ene man bruger til at "holde

RAID 5 bruger ikke kun 1 disk til at "holde styr" på info
(partitionsoplysninger).
RAID 5 benytter sig af alle diskene, til partitionsoplysningerne. Det kaldes
også
distribueret partitionering.
RAID 4, derimod, har en decideret partitionsdisk, hvor alle
partitionsoplysninger
ligger på.

Se evt. billeder i news:dk.binaer med subject RAID 4 og 5

--

Hansen

To reply, remove NOSPAM in email.

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 17-02-02 16:09

> [...]
> også
> distribueret partitionering.
> RAID 4, derimod, har en decideret partitionsdisk, hvor alle

Min fejl, men manden kommer højst sandsynligt kun til at bruge RAID 0 (måske
også 1), så ingen skade sket.

Fra : Devast8or

Dato : 17-02-02 16:32

Det var da nogle gode og og forståelige billeder. Har du tilsvarende
billeder for resten af RAID konfiguratrionerne også? Hvis du har, gider du
at poste dem?

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail use: devast8or (at) systembl (dot) dk

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 17-02-02 18:12

Devast8or wrote:

> Det var da nogle gode og og forståelige billeder. Har du
> tilsvarende billeder for resten af RAID konfiguratrionerne
> også? Hvis du har, gider du at poste dem?
<snip>

Det er faktisk nogle overordentligt gode billeder, endnu et
request for flere

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 17-02-02 18:17

Øv, jeg har ikke adgang til de binære grupper....nogen der ved, hvor de
ellers kan findes?

Fra : Devast8or

Dato : 17-02-02 18:40

Smid mig en mail og jeg sender dem til dig.

Devast8or

Fra : Hansen

Dato : 17-02-02 20:29

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message

> <snip>
>
> Det er faktisk nogle overordentligt gode billeder, endnu et
> request for flere

Jeg er da glad for, at kunne hjælpe

På nedenstående url kan der findes mere info om RAID, og det er der, jeg har
fundet billederne.
Jeg startede med at søge på images.google.com efter "raid 5"

http://www.msi.com.tw/support/techexpress/tech_column/raid/raid_1.htm

Fra : Karsten

Dato : 18-02-02 07:30

keldm :

>vente ses ofte i indlæg i forbindelse med HD og Bundkort - Hvad er RAID?
>
>Keldm

hvis du kan læse norsk, så er denne link ret god, synes jeg :)

http://www.pcworld.no/dataguiden/maskinvare/lagringsmedier/raid.shtm

Mvh. Karsten