/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
At bevise
Fra : damn


Dato : 17-02-02 14:13

Hvis man har en ny ide om et eller andet høre man tit:"Kan du bevise det??"

Men kan det egentlig ikke være lige meget om man kan bevise det? Et bevis
tager vel altid udgangspunkt i et eller andet fx matematik. Men dette
grundlag er jo ikke absolut og man taler vel ikke om at matematikken er
"rigtig" det er jo blot en teoretisk fremstilling som i visse tilfælde kan
tilnærme sig noget i naturen (ifinitesimalregningen - eller hvad den nu
hedder). Men man ønsker vel beviser for at kunne vide noget med sikkerhed,
men findes denne sikkerhed overhovedet og bilder man sig ikke noget ind ved
at tro dette? Videnskaben er under konstant udvikling og hvad var umuligt
igår er måske muligt i morgen. Så hver gang man har besluttet sig for at
bevise noget udfra en bestemt grundlag så kunne det jo forestilles at dette
grundlag pludselig er erstattet af noget andet i morgen. Så giver det
overhovedet nogen mening at sige at man kan bevise noget absolut?

Handler det ikke i højre grad om at noget kan give mening selvom man ikke
kan bevise det? Eksempelvis at menneskets væsen er uforgængeligt og det kun
er kroppen som kan "dø". Dette kan man vel ikke sådan lige bevise, men jeg
syntes da det giver mere mening end at påstå at når man er død så er man
100% borte. Bare fordi ens nuværende teorier ikke kan sige en mere om den
kendsgerning at man skal dø er det så ikke lidt dumt ikke at være åben
overfor andre opfattelser. Og hvis man vil forstå noget nyt og uforklarligt
så kan man vel heller ikke altid regne med at kunne bruge sine gamle
teorier, men burde vel i stedet prøve på at skabe nye.

Jeg er klar over der er en masse ting som jeg har overset og håber nogen kan
hjælpe med at fylde hullerne ud.

Johs



 
 
Peter Knutsen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 17-02-02 14:40



damn wrote:
>
> Hvis man har en ny ide om et eller andet høre man tit:"Kan du bevise det??"
>
> Men kan det egentlig ikke være lige meget om man kan bevise det? Et bevis

Man kan ikke bevise noget. I virkeligheden er det det omvendte krav
der skal stilles. Enhver påstand skal være modbeviselig.

Derfor er det galt, når flippere og dummernakker kommer med vage og
uklare påstande om åndelige fænomener, idet sådanne påstande ikke
kan knaldes. Og fordi de er uknaldbare er videnskaben ligeglad med
dem.

Ovenfor skrev jeg, at man ikke kan bevise noget, hvilket er korrekt
(når vi snakker den virkelige verden - man kan godt bevise ting i
matematikkens abstrakte univers). Men man kan sandsynliggøre
hypoteser, og det gøres ved at komme med forudsigelser. Man skal
komme med meget præcise forudsigelser, som så kan efterprøves
eksperimentelt af flere forskellige og uafhængige forskergrupper.
Og hvis disse eksperimenter så ikke falder ud sådan som man har
forudsagt, så er ens hypotese blevet *knaldet*.

Og eksempelvis de "alternative helbredere" arbejder med så vage
og uklare hypoteser at de ikke kan knaldes. Hvilket også er
grunden til at jeg er så sur på netop den type mennesker. De
render jo rundt og hælder lort ud af munden, uden at kunne
drages til ansvar på samme måde som forskere kan. Den kultur
som flipperne kommer fra har udviklet en snedig metode til at
"usårligegøre" sig, hvilket er dybt kujonagtigt og krysterligt
i forhold til videnskabens modige fremlæggelse af præcise og
i høj grad knaldbare påstande.

> tager vel altid udgangspunkt i et eller andet fx matematik. Men dette
> grundlag er jo ikke absolut og man taler vel ikke om at matematikken er
> "rigtig" det er jo blot en teoretisk fremstilling som i visse tilfælde kan
> tilnærme sig noget i naturen (ifinitesimalregningen - eller hvad den nu
> hedder). Men man ønsker vel beviser for at kunne vide noget med sikkerhed,
> men findes denne sikkerhed overhovedet og bilder man sig ikke noget ind ved
> at tro dette? Videnskaben er under konstant udvikling og hvad var umuligt

Nej, man bilder sig ikke noget ind. Videnskaben er en fremragende
metode til at frembringe konkrete resltater og løse reelle
problemer. Den har eksempelvis udviklet telefonen, computeren,
og dengang der var nosser til sendte den sågar omkring et dusin
mænd til en anden klode (ham med nosserne blev desværre skudt,
derfor er vi ikke kommet videre de sidste 30 år).

Det kan de alterantive ikke prale med. Faktisk har de slet ikke noget
at komme med. Og heller ikke de religiøse.

> igår er måske muligt i morgen. Så hver gang man har besluttet sig for at
> bevise noget udfra en bestemt grundlag så kunne det jo forestilles at dette
> grundlag pludselig er erstattet af noget andet i morgen. Så giver det

Jeps, en hypotese der er blevet tilstrækkeligt sandsynliggjort ophøjes
til teori. Senere kan det så godt vise sig, at der er undtagelser hvor
hypotesen ikke er helt korrekt. F.eks. viste det sig at Newtons mekanik
ikke havde forudsigelseskraft når man kom op på meget høje hastigheder
eller var i meget stærke tyngdefelter. Dér kom Albert så og ændrede en
lille smule på Newtons formler, og sør'me om de så ikke passede på alt
hvad der observeres

I øvrigt vidste man godt, at Newtons formler ikke var perfekte, idet
man længde havde kunnet observere at Merkur ikke opfører sig sådan
som Newton forudsiger at den skal. Men de andre planeter havde 100%
stuerene kredsløb, og derfor stod det klart at Newtons formel var
et særdeles anvendeligt værktøj, selv om der altså var en lille
mangel ved den. Og den mangel ventede man så på ville blive
udbedret ved hjælp af en mere præcis teori.

> overhovedet nogen mening at sige at man kan bevise noget absolut?

Nej, det gør det ikke, det har du ret i.

> Handler det ikke i højre grad om at noget kan give mening selvom man ikke
> kan bevise det? Eksempelvis at menneskets væsen er uforgængeligt og det kun

Man kan godt tale om empiri, jo. Altså at man observerer en udpræget
tendens, men ikke kan forklare hvorfor.

Problemet er så at visse personer, eksempelvis dig, så tilskynder til
at man bare skal give op og acceptere sin uvidenhed. I virkeligheden
skal man i stedet anse det uforklarede men tydeligvis eksisterende
(altså i modsætning til åndelige ting) fænomen som en *udfordring*
for videnskaben. Som et problem der skal løses. Snarere end en
undskyldning for at lægge sig på ryggen og svælge i vidunderlig
og befriende hjælpeløshed.

> er kroppen som kan "dø". Dette kan man vel ikke sådan lige bevise, men jeg
> syntes da det giver mere mening end at påstå at når man er død så er man

Der er intet der tyder på eksistensen af den menneskelige sjæl,
derfor repræsenterer den menneskelige sjæl ikke en udfordring
for videnskaben. Den er bare et uunderbygget postulat, som nogen
har drømt op i en tyk cannabis-tåge.

> 100% borte. Bare fordi ens nuværende teorier ikke kan sige en mere om den
> kendsgerning at man skal dø er det så ikke lidt dumt ikke at være åben
> overfor andre opfattelser. Og hvis man vil forstå noget nyt og uforklarligt

Jamen vi er skam da alle sammen åbne herinde. Disk du bare op med
indicier for eksistensen af den menneskelige sjæl, så skal vi nok
snakke seriøst om emnet

> så kan man vel heller ikke altid regne med at kunne bruge sine gamle
> teorier, men burde vel i stedet prøve på at skabe nye.

Som regel sker der det at de gamle teorier viser sig at have bitte
små fejl. Det sker sjældent at en teori der bygger på videnskab
(hvor vi må huske at videnskab et er forhldsvis nyt fænomen) bliver
helt forkastet og erstattet af en teori som modisger den gamle.
Snarere bliver der justeret lidt på den gamle teori, sådan at den
passer bedre med det man observerer.

> Jeg er klar over der er en masse ting som jeg har overset og håber nogen kan
> hjælpe med at fylde hullerne ud.
>
> Johs

--
Peter Knutsen

Filip Larsen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 17-02-02 20:35

Peter Knutsen skrev bl.a.

> Der er intet der tyder på eksistensen af den menneskelige sjæl,
> derfor repræsenterer den menneskelige sjæl ikke en udfordring
> for videnskaben. Den er bare et uunderbygget postulat, som nogen
> har drømt op i en tyk cannabis-tåge.

Jeg synes det hører med til diskussionen, at mange mennesker misforstår på
hvilket fundament videnskaben baserer sig, og tror, at den kan anvendes i
folks subjektive verden. Nogle tror vist endda, at videnskab forsøger at
fortrænge eller bortforklare de subjektive verdensopfattelser folk ellers
måtte have. Til gengæld er der måske så også andre, der har en tendens til
at se ned på folks subjektive verdensopfattelse fordi den netop er
subjektiv.

Jeg tror, at man gør sig selv en tjeneste ved at huske på, at det er
menneskes evne til at danne subjektive verdensbilleder der gør, at mennesker
kan tro på forskellige indbyrdes uforenelige absolute sandheder uden at det
gør det ene verdensbilled mere subjektivt sandt end det andet. Noget andet
er så, at det desværre ofte giver konflikter mennesker imellem.

Videnskab er i denne sammenhæng en subjektiv tro på, at vi mennesker deler
en objektiv verden, dvs. man kort sagt tror på en fælles ydre verden der
eksisterer og kan beskrives uafhængig af en selv. Det betyder også, at
videnskab slet ikke kan udtale sig om andre subjektive verdensopfattelser.
Ganske vist kan man via psykologi og andre lignende videnskabelige studier
af menneskes "psykiske" behov få et indblik i hvorfor mennesket i
videnskablig forstand har behov for at tro på ting og sager, men disse
teorier er "meta-teorier" der ikke kan afgøre den absolute sandhed af folks
konkrete subjektive opfattelser.

Så vidt jeg er bekendt med, så er alle filosofiske og metafysiske teorier
enige om (eller kan i det mindste ikke afvise), at al ydre erkendelse er
"relativ", hvilket må betyde, at den eneste absolutte erkendelse er den
grunderkendelse hvert eneste menneske bevist eller ubevist bygger sit
verdensbilled på. Selv indenfor videnskaben har man erkendt, at der
nødvendigvis bliver nødt til at være et aksiomatisk fundament et sted hvis
man ønsker en fornuftig (konsistent) teori, og at man typiske ikke kan
anvise et aksiomsæt som værende mere "sandt" end et andet.

Nå, det blev vist en anelse filosofisk. Det jeg vist prøver at sige her, er,
at mennesket både som individ og som samfund har behov for at tro på mange
ting som videnskaben slet ikke forholder sig til, ensige kan be- eller
afvise. Samfundet som helhed bruger fx. næsten al tid og resourcer på at
diskutere og tage stilling til mellem-menneskelige forhold, så der er
åbenlyst brug for ikke-videnskabelige verdensbilleder. På det individuelle
niveau har folk åbenbart også brug for at have "frihed" til at tro på lidt
af hvert. Det er som om mange gerne vil kunne afgøre ting ved at diskutere
det over en kop kaffe, eller ved at tænke intenst over det i et par dage.
Hvis man føler sig godt tilpas med "resultatet", ja, så er man tilbøjelig
til at "tro på det". Videnskaben har nok til dels taget noget af denne
frihed fra folk. Folk føler msåke ikke de i det daglig kan bruge videnskaben
til at forstå verdenen, enten fordi det ville være for kompliceret eller
fordi folk ønsker at forstå noget videnskaben slet ikke udtaler sig om.
Alene det at afgøre, om et forhold eller fænomen potentielt kan beskrives af
videnskaben, og i så fald hvordan, kræver ofte dyb indsigt i området.

Personligt har jeg ikke behov for at tro på sjæle og er faktisk rimelig
overbevist om at et sådant begreb ikke umiddelbart har noget fysiskt
indhold. Alligevel kan jeg godt acceptere, at der findes folk der af grunde
jeg ikke helt kan forstå eller forholde mig til, ønsker at tro på en
menneskelig sjæl i en eller anden form. Sålænge en sådan tro ikke overtræder
min tro på videnskab og menneskelige værdier har jeg principelt intet
problem med dette. Jeg kan dog til tider, ligesom Peter tilsyneladende er,
være en smule skuffet over, at folk så let godtager sammenblandet og
fornuftsstridige verdensbilleder eller dele heraf, og at mange åbenbart ikke
har fået lært (eller har glemt) at forholde sig kritisk til omverdenen.
Efter min mening er kritik en fundamental egenskab for en stabil verden,
specielt hvis denne verden skulle være af den ikke-videnskabelige slags.


Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>



Per Abrahamsen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Per Abrahamsen


Dato : 17-02-02 20:01

"damn" <fedevaps@yahoo.dk> writes:

> Men man ønsker vel beviser for at kunne vide noget med sikkerhed,
> men findes denne sikkerhed overhovedet og bilder man sig ikke noget ind ved
> at tro dette?

I naturvidenskab er "beviser" meget svagere end i matematik, det
"bevis" der kræves er blot en demonstration af at man kan producere
bedre forudsigelser hvis man bruger den ny ide, end hvis man ikke
bruger den.

Lyder det ikke som et meget rimeligt krav?
Videnskaben er under konstant udvikling og hvad var umuligt

> Handler det ikke i højre grad om at noget kan give mening selvom man ikke
> kan bevise det?

Ikke i naturvidenskaben, mening hører til i religion.

Martin Ehmsen (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Ehmsen


Dato : 18-02-02 17:44

damn wrote:

> Hvis man har en ny ide om et eller andet høre man tit:"Kan du bevise
> det??"

Jeg har hørt følgende citat (men kan selvfølgelig ikke huske hvem der
oprindeligt sagde det, men det kan andre med garanti):
"Et bevis, er et argument, som vil overbevise en fornuftig person."
(Citatet er oversat fra engelsk).
Jeg synes definitionen er rammer rimeligt godt...

Martin Ehmsen

Jeppe Stig Nielsen (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 18-02-02 18:13

Martin Ehmsen wrote:
>
> damn wrote:
>
> > Hvis man har en ny ide om et eller andet høre man tit:"Kan du bevise
> > det??"
>
> Jeg har hørt følgende citat (men kan selvfølgelig ikke huske hvem der
> oprindeligt sagde det, men det kan andre med garanti):
> "Et bevis, er et argument, som vil overbevise en fornuftig person."
> (Citatet er oversat fra engelsk).

Jeg kunne ikke finde citatet på

http://math.furman.edu/cgi-bin/test2.pl?isindex=proof&boolean=auto&max=250

men der står da nogle andre ting om beviser...
(Det er en søgning på citater der indeholder ordet "proof".)

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408950
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste