Køb af nye dele!!!!!
Fra : Christian Pedersen

Dato : 17-02-02 11:08

Hej, jeg ville gerne opgradere min Pc:

I440bx - bundkort
p2-466MHz
Inno GeForce 2 Mx 200 - 32 Mb
256 Mb ram
10 Gb harddisk
USB mus - Standard - kun to knapper
20 * cd-rom drev.

Da jeg snart skal konfirmeres, overvejede jeg at købe nyt af det hele, men
det vil betyde at jeg får et andet Grafikkort, og havd så med det gamle. Jeg
kunne også vælge bare at opgradere nogle af tingene. F.eks Bundkort, Cpu,
Cd-rom drev, eller andet.
På forehånd tak!!!!
(i skal lige vide at jeg ikke har så mange penge at gøre godt med, ca
3000-5000, så jeg håber i kan finde en god løsning)

Fra : Lasse

Dato : 17-02-02 11:41

MIT RÅD:
Behold hvad du har. Det er da ikke så ringe endda. Har du brug for en
brænder en bedre/større skærm eller mere harddiskplads... så slå til når
Bilka har et godt tilbud på en af disse ting. Ellers vil jeg råde dig til at
gemme pengene et sikkert sted :) og måske lægge lidt oven i, når muligheden
byder sig. Om ca. 1-2 år når din nuværende PC'er alligevel "måske" bliver
ustabil pga. gammel hardware mm. Ja så har du råd til en helt ny pc'er med
det hele. Fx en "fabriks-samlet" HP eller andet tilsvarende.

Mvh. Lasse

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-02-02 12:08

On Sun, 17 Feb 2002 11:40:58 +0100, "Lasse" <freak@esenet.dk> wrote:

> [...]
>ustabil pga. gammel hardware mm. Ja så har du råd til en helt ny pc'er med
>det hele. Fx en "fabriks-samlet" HP eller andet tilsvarende.

OK, p2-466MHz er måske ikke lige det nyeste på markedet, klart at det
er udmærket til nogle ting, men man kan altså godt mærke forskel på
466MHz og 800MHz. Så mit råd er, hvis han føler, at det han har er for
gammelt, hvorfor så forhindre ham i at købe nyt? Han har heller ikke
fortalt os hvad han skal bruge computeren til, jeg tvivler på at Max
Paine vil køre voldsomt godt på den PC.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-02-02 12:09

"Lasse" <freak@esenet.dk> skrev
> [...]
med
> det hele. Fx en "fabriks-samlet" HP eller andet tilsvarende.

Lyt ikke til Lasse. Hvis du mener, at du vil have en hurtigere computer,
kan du ligeså godt slå til nu. Du skal IKKE købe "gode tilbud" fra Bilka,
med mindre der er tale om ordentlige varer - fx skal du holde dig væk fra
deres noname-skærme og tilbud på Samsung-harddiske. Og hvorfor dog købe
en fabriks-samlet HP, når man kan samle noget bedre og billigere selv?!

Nå, men for 5000 kroner får du ikke meget. I første omgang vil jeg
anbefale dig at vente med at opgradere harddisk og grafikkort - så skulle
det til gengæld være muligt at få eksempelvis:

Athlon XP 1800+ (1533 Mhz) box
Soltek SL-75DRV4 ATX
Apacer DDR-Ram, 256 mb
Et godt kabinet

I alt ca. kr. 4500,- Tjek evt. selv priserne på www.midtdata.dk eller
www.edbpriser.dk

mvh
Peter

Fra : Esben

Dato : 17-02-02 18:17

"Christian Pedersen" <cvp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (i skal lige vide at jeg ikke har så mange penge at gøre godt med, ca
> 3000-5000, så jeg håber i kan finde en god løsning)

Prøv i første omgang om du kan opgradere cpu'en kun - hvilket bundkort er
det præcist du har?

--
Esben

Fra : Lasse

Dato : 18-02-02 22:47

Lige et sidste råd...Lyt ikke til Chuke, Lars og Esben.

Jo, Bilka har også kvalitetsskærme, som fx Nokia. IBM harddiske og fede
grafikkort mm. til billige penge. Check fx bare deres grafikkort tilbud i
denne uge !!. Nu er jeg ikke speciel Bilka-fanatiker, men deres garanti- og
ombytningspolitik ved info-skranken er god. Og det er mere værd end de sølle
100 kr man kan spare ved handel på I-nettet.

Nå men helt kort, så mener jeg stadig, at du sagtes kan lege med de store
drenge, med dit nuværende hardware.
Det er rigtig som "de 3 verdensmestre" skriver, at du får mere for pengene
ved selv, at samle diverse skrammel, når man ser på det rent ydelsesmæssig.
Men du risikere også at ende op med en gammel skrotdynge som er ustabil som
bare ...... og som larmer ad h...... til.

Det er med pc'er, som med alt andet her på denne planet; "prisen følger
kvaliteten".

Fra : Esben

Dato : 19-02-02 01:16

"Lasse" <freak@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Lige et sidste råd...Lyt ikke til Chuke, Lars og Esben.

Lad os da håbe at drengen kan tænke selv.

Hvis hans bundkort tillader det, kan han jo sagtens sætte en større cpu i,
som tilmed ikke behøver at koste en bondegård. Dette er et marginalt indgreb
i pc'en, og jeg kan ikke se hvorfor dette skulle gøre den til en gammel

Fra : Lasse

Dato : 21-02-02 01:23

> Lad os da håbe at drengen kan tænke selv.

Selvfølgelig kan han tænke selv. At han stiller spørgsmålene her i denne NG,
er selvfølgelig fordi han søger kyndig råd og vejledning.

> Hvis hans bundkort tillader det, kan han jo sagtens sætte en større cpu i,
> som tilmed ikke behøver at koste en bondegård.
Jo en bondegård i hans økonomi. Ca. 25 % af hans samlede formue !! Og med
hans nuværende GeForce2 MX vil han blive skuffet over den synlige forskel i
spillene. Og i pc'ens almene brug vil han næsten ikke bemærke nogen forskel.
Husk at en kæde ikke er stærkere end det svageste led.
Hvis man køre 466MHz og skifter til fx 1000 MHz så køre man jo ikke dobbelt
så hurtigt !!

> Dette er et marginalt indgreb
> i pc'en, og jeg kan ikke se hvorfor dette skulle gøre den til en gammel
> skrotdynge som er ustabil som bare ...... og som larmer ad h...... til.

Gammel fordi den allerede er det i forvejen
Ustabil... nej ikke endnu. Men min erfaring siger, at når en pc'er når en
alder på ca. 4 - 5 år, så begynder de at opføre sig mærkelig
Larmer... jo for det gør den sikkert allerede i forvejen. Næsten alle gamle
pc'er larmer. Medmindre den er købt som en "fabrikssamlet low-noise kasse"

Lasse

Fra : Esben

Dato : 21-02-02 02:37

> [...]
> Husk at en kæde ikke er stærkere end det svageste led.
> Hvis man køre 466MHz og skifter til fx 1000 MHz så køre man jo ikke

Grunden til at jeg foreslår en ny cpu, er at jeg selv for nyligt opgraderede
fra en 450MHz cpu til en 1000MHz, uden at røre ved andet.
Hastighedsforskellen i almindelige Office/kontorprogrammer er selvfølgelig
marginal, men i 3d spil har det gjort underværker - og det synes jeg var de
700 kroner værd.

--
Esben

Fra : Lasse

Dato : 21-02-02 19:38

- og det synes jeg var de 700 kroner værd.

> --

OK, du får ret, og jeg får fred :)

Fra : Esben

Dato : 21-02-02 21:15

> - og det synes jeg var de 700 kroner værd.

> OK, du får ret, og jeg får fred :)

Frækkert :)