/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
billigste tuning til speedfigther?
Fra : kirk1930


Dato : 17-02-02 09:56

Jeg har en speedfigther 2 ac der har kørt 2000 km. Jeg er træt af at
tøffe afsted med 50km/t, jeg er blevet fortalt at den nemmeste løsning
er at save det vinkelrette rør der sidder på udstødning af, og bagefter
svejse hullet til. Er der nogen der arfaringer med det ?enet (4 3640)



--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
Morten Larsen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 17-02-02 11:23


"kirk1930" <kirk1930.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:O5Kb8.13715$5L3.588127@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en speedfigther 2 ac der har kørt 2000 km. Jeg er træt af at
> tøffe afsted med 50km/t, jeg er blevet fortalt at den nemmeste løsning
> er at save det vinkelrette rør der sidder på udstødning af, og bagefter
> svejse hullet til. Er der nogen der arfaringer med det ?enet (4 3640)
>
>
>

Virker fint, men det smarteste er nok at skære det af, lukke
hullet, og så svejse røret på igen, så man ikke kan se det er lavet
(find evt. en smed der svejser pænt)

Morten



bill gates (17-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 17-02-02 11:37

Du kan også montere en 70 ccm cylinder, den kommer til at køre ski godt,
HEBO laver en 47,6 mm 12HK alu til 1548.- eller en støbejern med 10HK. til
1098.- og så en 19mm kabu på så køre den 100+



Brian aka Hekto (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Brian aka Hekto


Dato : 17-02-02 22:31

Fjern begrænsningerne i udstødning og vario. (Og glem alt andet, med mindre
du har tid og råd!)
Da det er en AC, kan man med fordel modificere afgangsrøret på udstødningen,
en smule.
Se www.speedfight.cjb.net

/Brian

"kirk1930" <kirk1930.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:O5Kb8.13715$5L3.588127@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en speedfigther 2 ac der har kørt 2000 km. Jeg er træt af at
> tøffe afsted med 50km/t, jeg er blevet fortalt at den nemmeste løsning
> er at save det vinkelrette rør der sidder på udstødning af, og bagefter
> svejse hullet til. Er der nogen der arfaringer med det ?enet (4 3640)
>
>
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>



Morten Holm (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Holm


Dato : 18-02-02 23:27

NEJ!
Du skal købe et helt nyt Udstødningsrør!
DU kan få det inde ved www.protuna.dk . Der kan du få næsten alt tun udstyr!

MVH.
Morten



bill gates (19-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 19-02-02 02:13

Jeg har selv en Peugeot og de Next udstøninger er da SKOD og ikke en disse
bedere end en afdroslet org. det var da det dårligeste køb jeg har lavet,
topracing laver en god og billig udstønning til den.
jeg har hørt rygter om at den skulle have godt af to bundpakninger, men om
det hjælper ved (tror) jeg ikke.


"Morten Holm" <miniholm@mailme.dk> wrote in message
news:3c717fdb$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> NEJ!
> Du skal købe et helt nyt Udstødningsrør!
> DU kan få det inde ved www.protuna.dk . Der kan du få næsten alt tun
udstyr!




RpR (19-02-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 19-02-02 15:01

> Jeg har selv en Peugeot og de Next udstøninger er da SKOD og ikke en disse
> bedere end en afdroslet org. det var da det dårligeste køb jeg har lavet,
> topracing laver en god og billig udstønning til den.

Hjælper sikkert hvis du fjerner de spærringer der er i Next potten..

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Brian/Hekto (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 19-02-02 15:26

De eneste udstødninger jeg har set, der har forskelligt varenummer for om
modellen er til en AC eller en LC, er Gianelli. Der ER forskel på de to
motorer m.h.t. portene, så udstødningerne skal faktisk være forskellige.
Det er ikke helt ligegyldigt hvordan udstødningen er designet, hvis man vil
have det optimale ud af investeringen.
Min eraring er, at std. udstødningen den er monteret med, sammen med at man
fjerner begrænsningerne, rigeligt rækker til at kørekortet smutter!

/brian


"Morten Holm" <miniholm@mailme.dk> wrote in message
news:3c717fdb$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> NEJ!
> Du skal købe et helt nyt Udstødningsrør!
> DU kan få det inde ved www.protuna.dk . Der kan du få næsten alt tun
udstyr!
>
> MVH.
> Morten
>
>



bill gates (19-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 19-02-02 19:49

1. hvis der skulle være en blokering i NEXT potten kan du lige sige mig
hvori den ligger

2. Brian, der er ikke så meget forskel på en AC og en LC at den kræver to
forskellige udstøninger, bare fordi et eneste firma finder på at lave to
numere, og 15 andre så er dumme tror jeg vist ikke, jeg har altså så meget
tjek på det så den holder ikke den ide, samtlige andre firmaer har kun en
til den samme model, det der er vigtigt på en resonans potte er længden og
konus vinklerne, og ikke ret meget på portene i selve cylinderen, og vi
snakker LANGT fra optimalt noget som helst på en Peugeot med max 9-10 Hk på
en polini, men godt forsøgt.





RpR (20-02-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 20-02-02 07:22

> 1. hvis der skulle være en blokering i NEXT potten kan du lige sige mig
> hvori den ligger

Nogle modeller har resonansrør på forrøret der skal skæres af og svejses
til, andre har simpelthen bare en metal prop i dæmperen.
Hvis Next potten ikke har givet mærkbar effekt så er der ihvertfald noget
galt, den er netop konstrueret til at give effektforøgelse på standard
motoren.

> 2. Brian, der er ikke så meget forskel på en AC og en LC at den kræver to
> forskellige udstøninger, bare fordi et eneste firma finder på at lave to
> numere, og 15 andre så er dumme tror jeg vist ikke, jeg har altså så meget
> tjek på det så den holder ikke den ide, samtlige andre firmaer har kun en
> til den samme model, det der er vigtigt på en resonans potte er længden og
> konus vinklerne, og ikke ret meget på portene i selve cylinderen, og vi
> snakker LANGT fra optimalt noget som helst på en Peugeot med max 9-10 Hk

> en polini, men godt forsøgt.

Nu får ud mig altså til at grine =)
Potten er NETOP afstemt på portene i cylinderen, ellers var der ingen ide i
det.
Desuden vil jeg lige tilføje at størrelsen på potten, altså dens volumen,
også spiller en væsentlig rolle i modtrykket der skal bygges op.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



bill gates (20-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 20-02-02 09:14

Nej den har ikke noget blindrør på forrøret og den er ikke plombet.

Og der er helt rigtigt at volumen også har noget at sige, men portene i
cylinderen har bestemt meget lidt at sige, nu ved jeg ikke om du nogen sinde
har set udregnings formlerne for en resopotte, det lyder ikke sådan, den
indeholder intet beregnings mæssigt forhold som man skal tage med i dens
udformning, potten aner intet om porthøjder kun om udstønningsbølgens
bevægelse igennem potten fra det øjeblik der åbnes fra cylinderen til den
retunere i modkonussen og vrandre tilbage imod motoren og skal presse den
friske blanding som er "lageret" i forrøret tilbage i cylinderen, og det er
altsammen bestemt af omd.tallet og motorvolumen og ikke portene, de har kun
betydning for motorens skylning og afstemning i det ønskede antalt omd. man
sætter motoren op til, så grin du bare, men det må så blive af din egen
uvidenhed, kan jeg så oplyse dig fra en der har lavet og tunet to takts
motore i 20 år, der er bare dele der er mere værdiløse i forhold til andre
og sådan er det.




"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3c734072$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > 1. hvis der skulle være en blokering i NEXT potten kan du lige sige mig
> > hvori den ligger
>
> Nogle modeller har resonansrør på forrøret der skal skæres af og svejses
> til, andre har simpelthen bare en metal prop i dæmperen.
> Hvis Next potten ikke har givet mærkbar effekt så er der ihvertfald noget
> galt, den er netop konstrueret til at give effektforøgelse på standard
> motoren.
>
> > 2. Brian, der er ikke så meget forskel på en AC og en LC at den kræver
to
> > forskellige udstøninger, bare fordi et eneste firma finder på at lave to
> > numere, og 15 andre så er dumme tror jeg vist ikke, jeg har altså så
meget
> > tjek på det så den holder ikke den ide, samtlige andre firmaer har kun
en
> > til den samme model, det der er vigtigt på en resonans potte er længden
og
> > konus vinklerne, og ikke ret meget på portene i selve cylinderen, og vi
> > snakker LANGT fra optimalt noget som helst på en Peugeot med max 9-10 Hk
> på
> > en polini, men godt forsøgt.
>
> Nu får ud mig altså til at grine =)
> Potten er NETOP afstemt på portene i cylinderen, ellers var der ingen ide
i
> det.
> Desuden vil jeg lige tilføje at størrelsen på potten, altså dens volumen,
> også spiller en væsentlig rolle i modtrykket der skal bygges op.
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --
>
>



Brian/Hekto (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 20-02-02 10:32

Jeg giver RpR Ret!

..... Og der er forskel, på de to motorer!!!
Målinger af udstødningstemperaturen viser endog en del forskel! Temperaturen
er også en parameter der betyder noget for designet af potten.

Du kan jo selv prøve her:
http://www.hekto.dk/speedfight/udstdn.htm

eller:
http://www.macdizzy.com/2stroke1.htm

/Brian
"bill gates" <micro@sucks.cum> wrote in message
news:WUIc8.858$Rz2.40861@news010.worldonline.dk...
> Nej den har ikke noget blindrør på forrøret og den er ikke plombet.
>
> Og der er helt rigtigt at volumen også har noget at sige, men portene i
> cylinderen har bestemt meget lidt at sige, nu ved jeg ikke om du nogen
sinde
> har set udregnings formlerne for en resopotte, det lyder ikke sådan, den
> indeholder intet beregnings mæssigt forhold som man skal tage med i dens
> udformning, potten aner intet om porthøjder kun om udstønningsbølgens
> bevægelse igennem potten fra det øjeblik der åbnes fra cylinderen til den
> retunere i modkonussen og vrandre tilbage imod motoren og skal presse den
> friske blanding som er "lageret" i forrøret tilbage i cylinderen, og det
er
> altsammen bestemt af omd.tallet og motorvolumen og ikke portene, de har
kun
> betydning for motorens skylning og afstemning i det ønskede antalt omd.
man
> sætter motoren op til, så grin du bare, men det må så blive af din egen
> uvidenhed, kan jeg så oplyse dig fra en der har lavet og tunet to takts
> motore i 20 år, der er bare dele der er mere værdiløse i forhold til andre
> og sådan er det.
>
>
>
>
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
> news:3c734072$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > 1. hvis der skulle være en blokering i NEXT potten kan du lige sige
mig
> > > hvori den ligger
> >
> > Nogle modeller har resonansrør på forrøret der skal skæres af og svejses
> > til, andre har simpelthen bare en metal prop i dæmperen.
> > Hvis Next potten ikke har givet mærkbar effekt så er der ihvertfald
noget
> > galt, den er netop konstrueret til at give effektforøgelse på standard
> > motoren.
> >
> > > 2. Brian, der er ikke så meget forskel på en AC og en LC at den kræver
> to
> > > forskellige udstøninger, bare fordi et eneste firma finder på at lave
to
> > > numere, og 15 andre så er dumme tror jeg vist ikke, jeg har altså så
> meget
> > > tjek på det så den holder ikke den ide, samtlige andre firmaer har kun
> en
> > > til den samme model, det der er vigtigt på en resonans potte er
længden
> og
> > > konus vinklerne, og ikke ret meget på portene i selve cylinderen, og
vi
> > > snakker LANGT fra optimalt noget som helst på en Peugeot med max 9-10
Hk
> > på
> > > en polini, men godt forsøgt.
> >
> > Nu får ud mig altså til at grine =)
> > Potten er NETOP afstemt på portene i cylinderen, ellers var der ingen
ide
> i
> > det.
> > Desuden vil jeg lige tilføje at størrelsen på potten, altså dens
volumen,
> > også spiller en væsentlig rolle i modtrykket der skal bygges op.
> >
> > --
> >
> > - RpR
> > Moped Gallery.com - The World's biggest!
> > http://www.mopedgallery.com
> > ICQ: 19284098
> > "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> > --
> >
> >
>
>



bill gates (20-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 20-02-02 11:08

Hold da kæft hvor i mangler meget, selvfølgelig er der temp forskel, den ene
er vand kølet og en luftkølet og der er kompresions forskel og mage andet
derfor skal udstønningen ikke ændres, og det ændre ikke på at potten er
minimalt afhængrig af porttider internt i motoren, og jeg kender godt din
side brian også din svar,de er ikke allesammen er lige gode, men til dem der
er helt på bar bunde er de da hjulpet, der er bare langt til at i kommer
først over stregen i et real race.



Brian/Hekto (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 20-02-02 17:06

Nu taler vi slet ikke om at komme over stregen i noget race???

Der er flere sæt formler til beregning af 2-T udstødningssystemer, og de
tillægger de forskellige parametre, forskellig vægt. Dog er de alle sammen
enige om at porttiderne har en hel del at gøre med hvordan selve potten skal
udformes, for at den har den tilsigtede virkning, nemlig at yde et modtryk,
så den uforbrændte gas, der 'skyller' udstødningsgasserne ud, pliver
'stoppet' tilbage i cylinderen, inden stemplet lukker for udstødningsporten.
Udstødningssystemet 'suger' og 'pumper', og det sker inden for et ret
snævert omdrejningstal, hvor skylle porte og udstødningsport er åbne på
forskellige tider, i forhold til hinanden, og udstødningporten åbner og
lukker for 'pumpen'.
Du påstår at porttiderne ikke har nogen indflydelse på denne proces??

Så behøver man jo slet ikke have besværet med at krølle potterne rundt om
motorn og stellet; men istedet bare lave dem så de ser pæne ud og er lette
at lave, for så er længnden vel også uden betydning??? For slet ikke at tale
om systemer som YPVS og Rave, der giver variable udstødningsporte, kan helt
undværes??


'spør bare???

/B

"bill gates" <micro@sucks.cum> wrote in message
news:SzKc8.2466$PE.46829@news000.worldonline.dk...
> Hold da kæft hvor i mangler meget, selvfølgelig er der temp forskel, den
ene
> er vand kølet og en luftkølet og der er kompresions forskel og mage andet
> derfor skal udstønningen ikke ændres, og det ændre ikke på at potten er
> minimalt afhængrig af porttider internt i motoren, og jeg kender godt din
> side brian også din svar,de er ikke allesammen er lige gode, men til dem
der
> er helt på bar bunde er de da hjulpet, der er bare langt til at i kommer
> først over stregen i et real race.
>
>



RpR (20-02-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 20-02-02 15:33

> Nej den har ikke noget blindrør på forrøret og den er ikke plombet.

Oki, købt ved Protuna i stedet for T. Hansen så. Den vil stadigvæk, hvis
motoren er korrekt opsat med de rigtige ruller og rigtigt inddyset, give en
del forskel på ydelsen, og ikke mindst topfarten.

> Og der er helt rigtigt at volumen også har noget at sige, men portene i
> cylinderen har bestemt meget lidt at sige, nu ved jeg ikke om du nogen
sinde
> har set udregnings formlerne for en resopotte, det lyder ikke sådan, den
> indeholder intet beregnings mæssigt forhold som man skal tage med i dens
> udformning, potten aner intet om porthøjder kun om udstønningsbølgens
> bevægelse igennem potten fra det øjeblik der åbnes fra cylinderen til den
> retunere i modkonussen og vrandre tilbage imod motoren og skal presse den
> friske blanding som er "lageret" i forrøret tilbage i cylinderen, og det
er
> altsammen bestemt af omd.tallet og motorvolumen og ikke portene, de har
kun
> betydning for motorens skylning og afstemning i det ønskede antalt omd.
man
> sætter motoren op til, så grin du bare, men det må så blive af din egen
> uvidenhed, kan jeg så oplyse dig fra en der har lavet og tunet to takts
> motore i 20 år, der er bare dele der er mere værdiløse i forhold til andre
> og sådan er det.

Det du siger er altså er portningen på en 2-takter så godt som ingen
indflydelse har på ydelsen motoren spytter ud?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



bill gates (20-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 20-02-02 18:14

Jammen jeg tror da vi taler lidt forbi hinanden, hvis i mener med porttid
det at den åbne i uds.takten og hvad det så har af betydning for resten af
funktionen, du går xtremt meget op i port tid, det er minimalt hvad du kan
ændre i porthøjde når vi snakker højeste ydelse i en 2T på en scooter der
ikke har YPVS som du nu begynder at blande ind i det, der hvor det afgørende
i praksis ligger er tre forhold, 1. længde 2. pottens "midt" diameter og
bagkonus "vinkel" altså hvor lang keglen er.

Total længde = omdr. området hvor den yder mest.

Midt dia. hvor stor "suget" i forrøret bliver når trykbølgen expandere i
første konus.

og bagkegle længde = over hvor "hårdt" den reflektere, jo fladere jo mere
"turbo" effetk opnår den når dentrykker tibage i cylinderen, og længere
giver et bredt område hvor den yder.en noget mindere topydelse, og derfor
spiller "porthøjden ikke nogen større betydning for POTTEN´s funktion i
praksis da man kan gøre den længere hvis "porten ER lukket når bølgen kommer
tilbage og kortere hvis den stadig er i skylletakten derfor betyder det
intet med "PORT TIDER" det kan være der er en teoretisk faktor, men der er
som sagt lille.

Så jo længere den bagerste keglen er jo minder absulut top effekt opnår man,
derfor har eks. HEBO Racing III potten et meget snevert arb. område på
mindere end 2500 omd. i sammen spil med Manston racing Cylindern ligger dens
arbejds område på 13.000 til 14.500 Omd. og den er næsten 45 grader i
bagkonusen og meget tyk, ca dobbelte dia. af en NEXT potte, og når i kikker
på bagkonussen på next er den langt fra 45 grader stejl, og temmelig lang
tilmed, den org. har meget større dia, og stejlere konus, og derfor er en
NEXT en SKOD potte.



Michael Frederiksen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 20-02-02 19:55


"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:6PQc8.993$Rz2.55725@news010.worldonline.dk...

> tilmed, den org. har meget større dia, og stejlere konus, og derfor er en
> NEXT en SKOD potte.


Det kommer KRAFTEDDEME an på hvilken cylinder man har på!!!


--
Michael Frederiksen
Honda SFX - M Next der yder noget mere end stanard potten!
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P


bill gates (20-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 20-02-02 22:05


Nej det er ikke nogen hjælp for den udst. den er kun til "sport " tuning og
dens arbejds område er for bredt og top ydelsen for lille, derfor er den
ikke meget bedere end den org. som er fixet på en peuteot, så lidt at det
ikke er pengene værd et købe den, og jeg tror ikke den er bedere på nogen
anden model for dens opbygning går ud fra samme "formel" nemlig at den skal
SE mere sport ud end den er, du skulle mærke en motor når der kommer en
RIGTIG race potte på, så mærker man "rykket" når den går i resonans, ikke
som nexten det bliver kun til "ja, der kom det" og så var det ligesom det.



RpR (21-02-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 21-02-02 00:40

> og jeg tror ikke den er bedere på nogen
> anden model

Heh, Peugeot motoren sutter nu at tune anyway. Forrøret er ALTID for langt
på den motor.
Next kører ret fint på Minarelli motorerne.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Michael Frederiksen (21-02-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 21-02-02 18:42


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c7433b8$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > og jeg tror ikke den er bedere på nogen
> > anden model
>
> Heh, Peugeot motoren sutter nu at tune anyway. Forrøret er ALTID for langt
> på den motor.
> Next kører ret fint på Minarelli motorerne.
>

Og honda's skulle jeg hilse og sige fra min lille skat =)
har btw oz malet røret, sender nogle billeder når vejret blir lidt bedre,
gider ikk nu!


--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P



Michael Frederiksen (21-02-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 21-02-02 18:45


"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:PbUc8.2767$PE.76753@news000.worldonline.dk...
>
> Nej det er ikke nogen hjælp for den udst. den er kun til "sport " tuning
og
> dens arbejds område er for bredt og top ydelsen for lille, derfor er den
> ikke meget bedere end den org. som er fixet på en peuteot, så lidt at det
> ikke er pengene værd et købe den, og jeg tror ikke den er bedere på nogen
> anden model for dens opbygning går ud fra samme "formel" nemlig at den
skal
> SE mere sport ud end den er, du skulle mærke en motor når der kommer en
> RIGTIG race potte på, så mærker man "rykket" når den går i resonans, ikke
> som nexten det bliver kun til "ja, der kom det" og så var det ligesom det.

Det pis gider jeg slet ikke diskutere.. hvis du mener at tingene skal rykke
fra x til y på z tid, så er det fint med mig. jeg fortæller virkeligheden
som jeg oplaver den, og på en honda SFX yder en technigas next udstødning
bedre end stanard udstødning. BASTA!!
så er jeg skide ligeglad med dine RIGTIGe race potter..
desuden er SFX begrænset til 7250 omdrejninger, så det hjælper ikk så skide
meget at knalde en potte på der først yder fra 12K+


--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P



RpR (20-02-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 20-02-02 22:16

> Jammen jeg tror da vi taler lidt forbi hinanden,

Yep, det er en mulighed.

> hvis i mener med porttid
> det at den åbne i uds.takten og hvad det så har af betydning for resten af
> funktionen, du går xtremt meget op i port tid, det er minimalt hvad du kan
> ændre i porthøjde når vi snakker højeste ydelse i en 2T på en scooter der
> ikke har YPVS som du nu begynder at blande ind i det, der hvor det
afgørende
> i praksis ligger er tre forhold, 1. længde 2. pottens "midt" diameter og
> bagkonus "vinkel" altså hvor lang keglen er.

Portningen i cylinderen har lige så meget indflydelse på i hvilket område
motoren skal arbejde som potten. Potten bliver bygget til cylinderen, ikke
omvendt.

Og hvor nævner jeg variabal højde på udst. kanalen?

> Så jo længere den bagerste keglen er jo minder absulut top effekt opnår
man,
> derfor har eks. HEBO Racing III potten et meget snevert arb. område på
> mindere end 2500 omd. i sammen spil med Manston racing Cylindern ligger
dens
> arbejds område på 13.000 til 14.500 Omd. og den er næsten 45 grader i
> bagkonusen og meget tyk, ca dobbelte dia. af en NEXT potte, og når i
kikker
> på bagkonussen på next er den langt fra 45 grader stejl, og temmelig lang
> tilmed, den org. har meget større dia, og stejlere konus, og derfor er en
> NEXT en SKOD potte.

Synes du selv det ville være en super ide at smide en potte som f.eks Metra
Kit Pro Race, Polini Evolution stage 5 eller Malossi MHR Team på en standard
cylinder?

Hvordan potten skal laves kommet helt 100% an på hvilken cylinder man kører
med, og hvor mange kubik og hvilke skylletider den har.
Next har netop en relativ "blød" konus da den er beregnet til at forbedre
ydelsen på standard motoren, der som bekendt ikke tager en fandens masse
omdrejninger.

Men ser vi på en udstødning som f.eks Top Performances Nardo, så er vinklen
på den faktisk også relativ blød, og tilmed er den ret lang, og alligevel så
vil den helst over 10k rpm før den begynder at virke som den skal.

> og derfor
> spiller "porthøjden ikke nogen større betydning for POTTEN´s funktion i
> praksis da man kan gøre den længere hvis "porten ER lukket når bølgen
kommer
> tilbage og kortere hvis den stadig er i skylletakten derfor betyder det
> intet med "PORT TIDER" det kan være der er en teoretisk faktor, men der er
> som sagt lille.

Hvis porten er lukket når trykbølgen kommer tilbage så spiller det ikke
sammen.
Cylinderens porttider bestemmer hvornår gassen får lov til at smutte ud i
potten, og hvis porttiderne er tilstrækkeligt skrappe så skal potten
selvfølgelig være passende kort.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



bill gates (21-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 21-02-02 00:06

Jamen så er vi jo reelt enige, men min erfaring viser bare at NEXT potten
ikke har en væsentlig effekt forøgelse set i forhold til de org. potter som
sidder på langt de fleste scootere og at det derfor er en falsk "salgstale"
man får når man siger at den er en tunings potte for den er ikke mange 4-5
km/t bedere end den afdroslede org. og så er det ærgeligt at smide 6-700 kr
ud på noget der ikke har den funktion man tror den har, så helere bruge
6-700 mere på en ordenlig Cylinder (noget andet end de billige Athena, proma
og Arrow og sådan nogene hobby cylindere men købe noget med pontiale i og så
vente til man så har råd til en ordenlig potte og få et godt resultat.



RpR (21-02-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 21-02-02 23:24

> Jamen så er vi jo reelt enige, men min erfaring viser bare at NEXT potten
> ikke har en væsentlig effekt forøgelse set i forhold til de org. potter
som
> sidder på langt de fleste scootere og at det derfor er en falsk
"salgstale"
> man får når man siger at den er en tunings potte for den er ikke mange 4-5
> km/t bedere end den afdroslede org. og så er det ærgeligt at smide 6-700
kr
> ud på noget der ikke har den funktion man tror den har, så helere bruge
> 6-700 mere på en ordenlig Cylinder (noget andet end de billige Athena,
proma
> og Arrow og sådan nogene hobby cylindere men købe noget med pontiale i og

> vente til man så har råd til en ordenlig potte og få et godt resultat.

Arrow laver nu kun udstødninger, og de laver faktisk nogle ret imponerende
vil jeg mene, heller ikke just i den billige ende.
Mest til 50cc cylindre, men nogle stykker til 70cc findes der da.

Med henhold til om Next giver mere vil jeg tro det afhænger af motoren.
F.eks går min Area 51 et sted mellem 90 - 95km/t med spærringer taget og
Tecnigas Basic potte (ikke just en tun potte, men den virker formidabelt på
50cc standard cylinderen), hvorimod en Yamaha Neo's med spærringer fjernet
og Basic render omkring de 75km/t, med Next ca. 80 - 85km/t og væsentligt
bedre træk.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste