Hvor kan man købe forskellige frugttræer?
Fra : villyskov@my-deja.co~

Dato : 25-01-01 08:50

Er der nogen der kender et godt sted hvor man kan købe en masse
forskellige frugttræer, ikke for dyrt og det skal helst være et sted på
sjælland?

Jeg skal bruge ca. 50-80 forskellige frugttræer. Både forskellige
sorter og arter.

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-01-01 20:32

villyskov@my-deja.com wrote:

> [...]
> sjælland?
>
> Jeg skal bruge ca. 50-80 forskellige frugttræer. Både forskellige

Hvor har du plads til dem?

25m2 x 60 = 1500m2 = 30m x 50m

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 26-01-01 00:34

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> wrote in message

> Hvor har du plads til dem?
> 25m2 x 60 = 1500m2 = 30m x 50m

Hvad er problemet? Er det særligt usædvanligt at have en så stor have?
Vores er på 2300 m2, og bestemt ikke den største her i kvarteret og
har du en "rigtig" landbrugshave, så er det jo ikke noget overhovedet.

Jeg kender desværre ikke noget sted hvor så mange forskellige sorter
kan købes. Men jeg kan anbefale at ringe til Haveselskabets
telefonlinie (hvis du er medlem). De plejer at vide stort set alt om
planter,
også specielle sorter og arter. Og det de ikke ved kan de slå op.

Men en billig metode ville måske være at plante nogle få billige
grundsorter/stammer og så selv pode resten dem. Du kan ofte få
podekviste
gratis eller meget billigt, fra både venner og bekendte, samt via
møder i Haveselskabet.

--
Erik P. Ernst
* http://www.bygnythus.net * http://www.bmipartners.com

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 26-01-01 03:26

"Erik P. Ernst" <eernst@spam.bmipartners.com> skrev i en
meddelelse news:BL2c6.768$Re5.440050705@news.euroconnect.net...
> "Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> wrote in message
> på

forskellige

klip

Prøv at spørge Landbohøjskolen

Pometet
Agrovej 1
2630 Tåstrup
tlf 35 28 21 76

De ved alt om frugttræer, og deres sortssamling er meget
omfattende (ca. 700 æblesorter hvoraf 200 er danske).
Du kan også købe podekviste der.

mvh
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for haveelskere, og de
der bare vil slippe lidt nemmere om ved havearbejdet

Fra : villyskov@my-deja.co~

Dato : 26-01-01 08:27

Jeg har ca. 800 m2 til træerne.

Jeg regner med at give dem ca 7-8 m2 hver.

/villy

In article <3A707F47.9B44BF8B@haabet.dk>,

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-01-01 01:15

villyskov@my-deja.com wrote:

> Jeg har ca. 800 m2 til træerne.
>
> Jeg regner med at give dem ca 7-8 m2 hver.

Det er for lidt, til vandnød, pære, hyld, kirsebær, mirabel, blomme og
æble.

Kvæde må være sagen. 100 kvæder, så har du marmelade nok til alle
venderne.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 27-01-01 01:56

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er for lidt, til vandnød, pære, hyld, kirsebær, mirabel, blomme og
> æble.

Kommer det ikke an på, hvordan træerne beskæres?

Jeg læste i øvrigt et sted, at på et givet areal, vil mange små træer
give ca. det samme some få store.

Jeg havde selv en ide om at lave en "frugt alle" med to (eller flere)
rækker af forskellige frugttræer med 3 m imellem rækkerne og 3 m mellem
træerne og ca 2 m højde, hvor kronerne efterhånden vil danne et vandret
sammengroet tæppe på søjler (stammerne). Nogen kommentarer til en sådan
alle?

> Kvæde må være sagen. 100 kvæder, så har du marmelade nok til alle
> venderne.

Og de dufter godt! :)

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-01 09:31

On Sat, 27 Jan 2001 00:55:58 GMT, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Kommer det ikke an på, hvordan træerne beskæres?

Jo, til dels. Man kan komme langt med beskæring - hvis man gider.
Til valnød er det for lidt, det er også for lidt til mirabel, blommer
og kirsebær.
Men man kan sagtens finde æbletræer som er svagtvoksende, og så er det
nok. Ikke optimalt, men nok.
Der kan også findes svagtvoksende pæresorter.
Blommer og kirsebær bliver med tiden for store, men de giver begge bær
ret hurtigt, tit allerede året efter de er plantet. (Når vi snakker
træer købt i planteskolen, altså). Så man kunne godt få lidt ud af dem
også, men det vil nok blive nødvendigt at fælde dem efter nogle år.
Også for at give plads til resten af træerne.

> [...]
>træerne og ca 2 m højde, hvor kronerne efterhånden vil danne et vandret
>sammengroet tæppe på søjler (stammerne). Nogen kommentarer til en sådan

Det bliver noget smat at gå på om efteråret når alt frugten falder
ned.
Men det vil se pænt ud om foråret når træerne blomstrer.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 27-01-01 19:30

Tak for obs om frugttræers pladskrav.

Mads Lie Jensen wrote:

> Det bliver noget smat at gå på om efteråret når alt frugten falder
> ned.

Jamen det er jo heller ikke meningen at frugten skal falde ned og man
bagefter skal gå i det
Det skulle jo gerne havne i frugtkasser og lignende!

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-01 22:34

On Sat, 27 Jan 2001 18:29:36 GMT, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Jamen det er jo heller ikke meningen at frugten skal falde ned og man
>bagefter skal gå i det
>Det skulle jo gerne havne i frugtkasser og lignende!

Der sker meget i haven som ikke er meningen
Vi har f.eks fået et fint nyt torv her i byen. Men en petang-bane
(tror jeg det er). Sådan en hvor man kaster nogle kugler som lander i
en slags sand. Deri er der plantet 4 paradisæbler. Nogle rigtig flotte
træer med masser af små gule æbler om efteråret. "Nogen" har bare
glemt at æblerne havner nede midt i petang-banen så den bliver fyldt
med snask.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 28-01-01 00:01

In article <3A73138E.D404B4BA@cpk.auc.dk>,
Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> wrote:

> Jamen det er jo heller ikke meningen at frugten skal falde ned

Det gør den....

> og man bagefter skal gå i det
> Det skulle jo gerne havne i frugtkasser og lignende!

Så er det bedre at gå i det på jorden end i frugtkasserne

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS Windows 3.70

Fra : N/A

Dato : 26-01-01 08:25

Fra : villyskov@my-deja.co~

Dato : 26-01-01 08:25

At pode lyder som det helt rigtige.

Hvor kan man købe de rigtige grundstammer? Kan man købe dem hos
planteskoler?

/villy

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-01 08:59

On Fri, 26 Jan 2001 07:25:28 GMT, villyskov@my-deja.com wrote:

>At pode lyder som det helt rigtige.
>
>Hvor kan man købe de rigtige grundstammer? Kan man købe dem hos
>planteskoler?

Enhver planteskole bør kunne få dem hjem til dig. Men du skal ikke
regne med at det er lagervare.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : N/A

Dato : 28-01-01 19:57

Fra : villyskov@my-deja.co~

Dato : 28-01-01 19:57

Det lyder som om det er nogle erfarne gutter jeg får råd fra.

Men jeg har et par spg. mere.
Hvilken jord er bedst for grundstammer, og hvordan skal de passes? Skal
de stå i skygge, vandes tit, gødes mv. Og planter man dem ud efter et
par år?

Ved endelig placering, skal man da sætte træerne med mellemrum ca.3x3
eller 2x4?

/villy

In article <94sj8o$17ot$1@news.cybercity.dk>,
"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:
> Podekviste kan du få hos venner og bekendte, eller købe af
Landbohøjskolen
> (Pometet) eller Planteopformeringsstatione i Lunderskov (tlf.
75586026).
> [...]
>
> Steffen anbefaler at okulere, jeg foretrækker at pode. Jeg plejer at
> indsamle podekviste ultimo februar, pakke dem ind i vådt avispapir,
putte
> dem i en plastikpose og lægger dem i køleskabet. Primo april tager jeg
> kvistene frem og poder mine grundstammer.
>
> Jeg startede for 4 år siden og har i dag en samling på 45 æbletræer
fordelt
> på 19 sorter, men de er meget små endnu og jeg forventer at der vil gå
endnu
> 2 år, inden jeg begynder at få et rimeligt udbytte af mine

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-01 21:11

On Sun, 28 Jan 2001 18:56:57 GMT, villyskov@my-deja.com wrote:

>Men jeg har et par spg. mere.
>Hvilken jord er bedst for grundstammer, og hvordan skal de passes? Skal
>de stå i skygge, vandes tit, gødes mv. Og planter man dem ud efter et
>par år?

Grundstammer, det er den rod du poder dit træ på. Når man poder nye
træer gør man det helt nede ved jordoverfladen. (Svært at forklare
uden tegninger, lån evt. en bog). Når man har podet, så omtaler man
det ikke længere som en grundstamme, men som et frugttræ (i dette
tilfælge i hvert fald).

Når du køber grundstammerne, så er de store nok til at pode på.
Når det er gjort, så skal træet stå i sol og passes med vand og
gødning. Dvs. have lidt at leve af midt på sommeren og vandes i god
tid før tørre perioder.
Når man poder bruger man en gren med 3-4 knopper på. Den øverste knop
vil sandsynligvis blive til det kraftigste skud, men de andre knopper
vil også blive til grene. I løbet af maj/juni måned når man kan se
hvilket skud der er kraftigst og vil give den mest lige stamme, så
fjerner man resten og beholder det gode. Giv det en pind så det bliver
lige, det er dette skud som giver stammen til dit træ.

Når vinteren kommer, så klipper man alle sidegrenene af sin nye
podning og klipper topskuddet af ca. 80 cm over jorden. (Jeg kan
stadig mærke i mit lår hvor 80 cm er, vi holdt nemlig saksen på det
samme sted når vi gjorde den slags

Når foråret kommer vil træet sætte krone, de nye grene vil skyde frem
i toppen af den 80 cm høje stamme og der vil komme 3-7 nye grene.
Følgende efterår er træet klar til salg.

Det var sådan vi gjorde der hvor jeg var i lære, træerne blev dyrket i
mark, dvs. grundstammerne blev plantet ud i lange lige rækker og vi
gik med røven i vejret og podede. Nu dyrkes de fleste frugttræer i
potter helt fra de er podninger, man står inde og poder om vinteren og
potter derefter op. Til hjemmebrug vil jeg ikke anbefale at gøre det i
potter, de kræver for meget pasning for at blive pæne. Og træerne
bliver faktisk pænere af at stå i mark.

Dvs. efter 2 år så kan du have et frugttræ magen til dem du kan købe i
planteskolen, de vil i hvert fald være store nok til at plante ud.

>Ved endelig placering, skal man da sætte træerne med mellemrum ca.3x3
>eller 2x4?

På blivestedet ville det nok være bedst med 5x5 meter. Mens de er
podninger kan du bruge 80 cm mellem planterne, 120 cm mellem rækkerne.
De skal jo kun stå der i 2, måske 3 år.

Er du modig kan du også pode de på blivestedet. Men der vil altid være
nogle som ikke slår an så de skal podes om. Så vil de være et år bagud
i forhold til resten. Og hvis det er første gang du skal forsøge dig
ud i podningens ædle kunst, så regn med at mange af dem slår fejl.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk