Hvornår kommer AMD over 2 Ghz?
Fra : Thostrup

Dato : 17-02-02 00:09

Nogen der ved hvornår der kommer nogle CPU'er fra AMD der kommer over de 2
Ghz?

På forhånd tak

Mvh. M. Thostrup

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 17-02-02 00:13

> Nogen der ved hvornår der kommer nogle CPU'er fra AMD der kommer over de 2
> Ghz?

Pffff, ikke foreløbigt så sløve som de er, men de er jo meget hurtigere pr.
MHz end P4. Så nu må vi se om de kan følge med Northwood'en også.

--
Forget 911, I dial .357
Trespassers will be shot

Mvh Kim, Aalborg

Fra : Rune183

Dato : 17-02-02 12:03

"Thostrup" <thostrup@REMOVEmailme.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der ved hvornår der kommer nogle CPU'er fra AMD der kommer over de 2
> Ghz?
>
> På forhånd tak
>
> Mvh. M. Thostrup

I slutningen af året hvis de er heldige...

Fra : Karsten Vinding

Dato : 18-02-02 16:29

Rune183 wrote:

> I slutningen af året hvis de er heldige...

Det har intet med held at gøre. AMD's 0.13 mikron produktion er igang,
og deres første Thoroughbred baserede processor forventes i dette
kvartal eller lige i starten af det næste.

Quote fra et af AMD's seneste webcasts. Jeg har tilføjet FAB30 og FAB25
for klarhedens skyld:

******
No more CPU's at FAB25 (Austin) by end of '02
by end of Q2, there'll be more 130nm than 180nm in production.
90nm conversion at FAB30 (Dresden) in '03

The conversion to 130nm in FAB30 began in the fourth quarter, and the
latest silicon output on this technology has already yielded more die
per wafer at lower cost than the record numbers that we just achieved on
180nm. We have already sampled to customers and expect to ship 130nm
product for revenue this quarter (Q2). We are on plan to achieve full
conversion by year end. In addition, we started silicon in the fourth
quarter on our leading edge 130nm SOI technology. This is a technology
that will be used for our first lots of 64-bit Hammer products, where
first silicon out is imminent.
******

Inden udgangen af Juni forventer AMD at have mere end halvdelen af deres
produktion på 0.13 mikron. og i år 2003 koverterer de til 0.09 mikron

Med 0.13 mikron får de ingen problemer med at nå over 2GHz. 0.09 mikron
bliver kun aktuelt på deres næste generations processor
(K8/sledgehammer), der lanceres engang i 2. halvår af 2002.

Her er lidt info sakset fra JC's hjemmeside:

*****
According to it, the Athlon XP 2200+ may be introduced during this
quarter, and Q2 could possibly see the release of a 130nm XP 2500+
(running at 2.00GHz, which is in-line with AMD's current (66MHz=100XP)
schema).
*****

Sandsynligvis (og forhåbentlig af hensyn til konkurrencen) ser vi 2GHz+
længe inden udgangen af år 2002.

Der er forøvrigt et foto af Thoroughbred processoren her:

"http://216.194.77.198/news/2002/02/020201_PC/020201_PC.htm"

Som det kan ses er udformningen af kernen lidt ligesom TBird, men bare
mindre p.g.a. den nyere teknologi. Ændringen i udformningen har givet
rygter om forøget cache mængde, men det tror jeg nu ikke vi skal regne
med (men man ved aldrig).

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.