Tælle til ti
Fra : DAN RENÉ JENSEN

Dato : 15-02-02 23:24

Hej
Jeg er godt klar over, at der er forskel på børn, men er der nogen der ved,
hvornår det er normalt at et barn kan tælle til ti?
vh. Dan

Fra : alka

Dato : 15-02-02 20:54

Hejsa

Jeg ved ikke, om det er normalt eller ej. Min søn kunne tælle til ti, da han
var ca. 2½.

Fra : Milea

Dato : 17-02-02 13:21

HMm...mine var ca. 3 - 3½ år, men de har også haft taleproblemer

/Milea

Fra : Rita Gründl

Dato : 17-02-02 12:39

"DAN RENÉ JENSEN" <dan_tina@get2net.dk> wrote in message
> [...]
ved,
> hvornår det er normalt at et barn kan tælle til ti?

Ja, børn er jo forskellige, nogle taler som 1-årige, nogle venter med deres
første ord, til de er 3.. og hvornår de kan tælle til ti, kommer kun an på,
hvornår barnet er begynt at tale, hvor hurtigt sproget udvikler sig, og på,
hvornår I begynder at lære ham/hende forskellige børnerim og remser.
Det at tælle til ti er meget nemt for børn at lære, hvis man gentager det
sammen med dem tilstrækkellig mange gange - ligesom sange eller små
børnerim. Jeg tror min datter var omkring 20 mdr, da hun begyndte at sige
talord, og måske 2 år, da de så småt begyndte at komme i en rigtig
rækkefølge...
Men hvornår de begynder at forstå, hvad det betyder -at tælle - det kommer
jo lidt senere... Det er jeg f.eks. ikke sikker på endnu, at min datter på
3½ fatter... Når vi sidder og leger, og så begynder hun at "tælle" f.eks.
fingrene på hænderne, så ser det ikke ud, som om hun forstår mig, når jeg
spørger "og hvor mange er der så i alt på een hånd?" hun siger bare igen "en
to tre fire fem" mens hun peger på fingrene. Det samme når hun hopper ned af
trappetrinnene, når vi går ned af trappen - hun siger tallene i en korrekt
rækkefølge, hver gang hun hopper et trin ned, men når jeg spørger, hvor
mange trin der er, så siger hun noget der slet ikke passer, og griner glad -
"sytten" eller "seks og halvfems" er hendes yndingstal tallene som "seks
og halvsyv" til "seks og halvelleve" eksisterer forresten også i hendes
"system" Det er jo lidt sjovt, når børn kan finde ud af at lege med
sproget på den måde
Så jeg vil tro at i den alder kan de godt "tælle", men for dem betyder det
ikke så meget mere, end en anden lille børnerim
Jeg har desværre ikke erfaring med større børn ...
MVH
Rita

Fra : Stine

Dato : 17-02-02 14:18

> [...]
ved,
> hvornår det er normalt at et barn kan tælle til ti?

Ih, ja. min søn på knap 3 kan sagtens tælle til ti 1, 2, 3, 8, 7, 9, 10 -
det går skam let :)

Hvornår han for alvor lærer det, ved jeg ikke :)

/Stine

Fra : Nyberg

Dato : 17-02-02 19:47

Min søn er fra nov. 99 og han kan tælle til ti, for det meste korrekt, men
ind i mellem smutter der et tal eller to, men det er jo så forskelligt - han
var fx. 13 mrd. før han fik sin første tand!

Mvh.
Malou
Stine <unknown@unknown.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a4oapi$3bj$1@sunsite.dk...

Fra : Nina Hald

Dato : 18-02-02 10:42

Som allerede skrevet hænger det meget sammen med sprogudviklingen.
Min datter var 11 måneder da hun sagde sætninger som :" Jeg hedder Anna
Elisabeth Hald" som 18 måneder kunne hun remse tallene op til og med tyve,
dog glemte hun femten indtil hun var cirka 3 år. Som 2½ årig kunne hun
genkende tal op til 9 der var skrevet og tælle ting op til 7, som ca. 3 årig
forstod hun forskel på skrevne tal med to decimaler, hun kan stadig ikke
sige hvilket tal det er men hvilket tal der er støst. Feks, er 9-7 (altså
syv og halvfems) mere end 7-9 (ni og halvfjerds) hun siger selv at det er
fordi det første tal er højest. Nu som 4½ kan hun tælle til 49 men går så i
stå fordi hun ikke kan huske hvad der kommer først af 50 og 60. og længe har
vi haft tal der ikke helt eksisterer med i tal rækken f.eks tiogtyve efter
29. og 11 halvfjers. Ligessom tidspunkter er meget forvirrende, altså når nu
det hedder kvart i og kvart over, hvornår er klokken så 15 minutter over?
Men som sagt har hun også altid været hurtig sprog og opfattelsesmæssigt fra
hun var to år forstod hun begrebet højre og venstre og vidste at venstre for
mig var højre for hende når vi stod overfor hinanden. Hun er også typen der
retter voksne hvis de taler ukorrekt, en dag sad hun og tegnede og en voksen
som hun ikke kendt sagde at noget var urelevant hvorpå hun siger "Det hedder
irrelevant" og fortsætter med at tegne, hele lokalet lå flade af grin. Hun
ved dog ikke hvad ordet betyder, men hun ved i hvertfald hvad det hedder.
Venlig hilsen Nina Hald.
Ps. Min venindens dreng på 3½ kan stadig ikke tælle til ti og læse tal, men
til gengæld kan han cykle og spille fodbold, det kan min datter ikke.

Fra : -=temka=-

Dato : 18-02-02 15:12

Jeg mener man skal kunne stave sit navn og tælle inden man starter
børnehaveklasse ikk?

Min dreng på 5½ år kan skrive sit navn og tælle til 20.. derefter
30..40..50..60..70..80..90..100 det har han kunnet siden han var 4 år skal
til børnehaveklasse til august. Han er meget stolt han kan tælle og skrive
sit navn og han kan også skrive sine søstres navne og vores navne (mor og
far) ikke vores egen navne)

Min datter på 4 hun gider ikke at lære dem endnu, detr er okay.man skal ikke
presse hende hvis hun vil ikke, men hun vil heller TEGNE end at lære tælle..
sådan er hun bare. men skal nok lære snart for det skal hun kunne inden
næste år når hun skal komme til børnehaveklasse 2003.

Min anden datter på 2 er jo endnu for små til at tælle og stave sit navn hi

Temka