Indstilling af 660L
Fra : Thomas B. Pedersen

Dato : 16-02-02 18:58

Hej

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af et 660L aquastabil akvarie,
incl underskab af samme mærke

Jeg har vasket grus og kommet det i, jeg havde inden sat det hele i
vater.

Jeg har nu kommer ca 7 cm vand i bunden, jeg villle så kontrollere at
det hele stod lige, MEN der er ca 3 mm mere vand i den ene ende, SÅ
jeg vil gerne vide om det betyder noget for om glaset kan klarer
vandtrykket inden jeg fylder det helt op?????????????

Thomas

Fra : J@N

Dato : 16-02-02 20:29

"Thomas B. Pedersen" <tp@c-systems.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg vil gerne vide om det betyder noget for om glaset kan klarer
> vandtrykket inden jeg fylder det helt op?????????????

3 mm betyder ingenting, det vigtigste er at underskabet er fuldstændigt
plant - Er der ikke stilleskruer på underskabet?

Jan

Fra : Thomas B. Pedersen

Dato : 16-02-02 20:42

>3 mm betyder ingenting, det vigtigste er at underskabet er fuldstændigt
>plant - Er der ikke stilleskruer på underskabet?

Jo da, og jeg har sat underskabet i vater INDEN jeg satte akvariet
ovenpå

Thomas

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 17-02-02 11:13

Hvad for et gulv har du der hvor akvariet står ?, det er jo de færeste som
har det placeret direkte på et støbt gulv som nok er den eneste gulvtype der
ikke gir sig lidt når du fylde dit akvarium op.

Leo Vaeversted
http://www.hobbylink.dk

Fra : Thomas B. Pedersen

Dato : 17-02-02 18:17

On Sun, 17 Feb 2002 11:13:13 +0100, "Leo Vaeversted" <leo@venlig.dk>
wrote:

>Hvad for et gulv har du der hvor akvariet står ?, det er jo de færeste som
>har det placeret direkte på et støbt gulv som nok er den eneste gulvtype der
>ikke gir sig lidt når du fylde dit akvarium op.

Det står på et linolium (stavefejl) gulv, under er det beton

Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 19:17

Thomas B. Pedersen <tp@c-systems.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fapv6usrhajpqg18t9l974oevn53pid18k@4ax.com...

> Det står på et linolium (stavefejl) gulv, under er det beton

Hvis det står på et beton gulv, og selv om der er linolium på gulvet,
burde det ikke
kunne give sig.

Der er noget der kan tyde på at du skal igang med vatterpas igen!!
Hvis du har en lille donkraft, kan du måske hæve det på den måde, så du
kan
dreje på stilleskruerne.

Carsten

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 17-02-02 23:02

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

> Hvis det står på et beton gulv, og selv om der er linolium på
> gulvet,

Eller også er det vinyl.... for som du skriver, Linolium burte ikke kunne
give sig, men mange tager fejl af de to materialer, og vinyl kan godt give
sig ved hård belastning...

MVH

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 15:00

Thomas B. Pedersen <tp@c-systems.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sedt6uk30vch8f4gjrsdpaq3hj89k5snie@4ax.com...

> Jo da, og jeg har sat underskabet i vater INDEN jeg satte akvariet
> ovenpå

Som Leo også skriver giver gulvet sig, når der kommer tryk på gulvet.
Tænk på at de 7 cm vand, næsten er 100 L og med akvarie og bord, er du på
den forkerte side
af 200 kg. Ikke at de er noget problem, for akvariets glas er dimisoneret
til det, men tænk på at
hele akvariet vægt, hviler på 6 små fødder.
Men så længe at akvariet ikke vrider, burde de 3 mm ikke være noget
problem.

Jeg skal selv her i sommer have sat et 576 l op, og der vil jeg da købe en
vandfast krydsfiners plade og lægge under,
for at fordele trykket mere.

Carsten

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 17-02-02 19:58

Hej Thomas
Det er sku nu du skal rette det op, når det er helt fyldt er det umuligt.
Gør det nu Thomas - du vil senere fortryde hvis du ikke gør det.
Det er skide irriterende at se på den skrånende vandstand og det er muligvis
en belastende vridning.
Har du afprøvet dit vaterpas? En masse af de vaterpas man går og køber idag
er ikke justeret korrekt. Men brug vandstanden som rettesnor, det vil ikke
snyde.(med mindre du bruger tungt vand i den ene ende). lol lol
Hilsen
Jørgen

Fra : Per

Dato : 18-02-02 13:18

Thomas B. Pedersen <tp@c-systems.dk> wrote in

> [...]
> i den ene ende, SÅ jeg vil gerne vide om det betyder noget for
> om glaset kan klarer vandtrykket inden jeg fylder det helt

Hej Thomas!
Jeg synes bestemt du bør rette dit akvarium op nu. Personligt bruger
jeg selv følgende metode:
Underskabet stilles i vater på alle leder og kanter efter vaterpas.
Akvariet stilles op på underskabet og der fyldes vand i lige netop op
til kanten af alurammen. Herved har du mulighed for at se hvis
vandoverfladen står bare en millimeter højere i den ene ende. Dette
skal selvfølgelig gøres inden der kommer grus i.

--
Hilsen Per.
To reply by e-mail remove "fjernluft"