Memory Disc i FreeBSD 4.2
Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 21-01-01 17:03

Hej.

Jeg vil meget gerne kære en memory disc/ramdisc i min fysiske memory.

Hvordan gøres dette nemest med FreeBSD 4.2.

Idéen er så at køre MySQL med datatabeller på denne memory disc, og jeg
tænkte at jeg i rc.conf og rc.shutdown kunne kopiere til og fra fysisk disk
ved opstart/nedlukning. Er dette muligt ??

MVH
Christian

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-01-01 12:05

On Sun, 21 Jan 2001 17:02:53 +0100, Christian Bruhn Gufler wrote:

>Jeg vil meget gerne kære en memory disc/ramdisc i min fysiske memory.
>
>Hvordan gøres dette nemest med FreeBSD 4.2.

md(4)

>Idéen er så at køre MySQL med datatabeller på denne memory disc, og jeg
>tænkte at jeg i rc.conf og rc.shutdown kunne kopiere til og fra fysisk disk
>ved opstart/nedlukning. Er dette muligt ??

Ja, men du vil _ikke_ pille i /etc/rc.* filerne.

Er det tabeller du kun vil læse fra?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 25-01-01 14:36

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> skrev i en meddelelse

> md(4)

Jeg gik lidt død i at sætte op med md - hvordan ville man f.eks. lave en
memory disk på 400 MB ?

> Ja, men du vil _ikke_ pille i /etc/rc.* filerne.

Hvorfor ikke - OK rc.shutdown er lidt speciel, men hvordan opnår jeg eller
det ønskede resultat ???

som jeg ser det er procedure ve opstart:

kopier data-tabeller fra lagring til memory-disk
start mysql med datatabeller = memory disk

og tilsvarende ved lukning:

stop mysqld
kopier data fra memory-disk til lagring
luk

processen skal være pr. auto, da det er essentielt at data ikke går tabt.

> Er det tabeller du kun vil læse fra?

Nej jeg vil også gerne skrive til dem, meningen skulle så være at serveren
synkroniserer data ved at lagre på HD.
(Ja, der er en UPS tilsluttet.)

MVH
Christian Gufler

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-01-01 19:21

On Thu, 25 Jan 2001 14:35:32 +0100, Christian Bruhn Gufler wrote:

>Jeg gik lidt død i at sætte op med md - hvordan ville man f.eks. lave en
>memory disk på 400 MB ?

Har du læst mdconfig(8)?

>disk

>Hvorfor ikke - OK rc.shutdown er lidt speciel, men hvordan opnår jeg eller
>det ønskede resultat ???

Du har blot et shell script i /usr/local/etc/rc.d/ der kan kaldes med
parameteret 'stop' (læs evt. /etc/rc.shutdown)

>Nej jeg vil også gerne skrive til dem, meningen skulle så være at serveren
>synkroniserer data ved at lagre på HD.

IMHO en dårlig ide.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Mr. Funny

Dato : 25-01-01 20:55

On 25 Jan 2001 18:20:56 GMT, Michael Lyngbøl <lyngbol@c.dk> wrote:

>IMHO en dårlig ide.

Hmm, hvis ram er hurtigere end HD'en så er det da en god ide eller hva'?
Kan du sige hvorfor det er en dårlig ide?

Men personligt ville jeg lave et script der tager backup,
en gang hvert 10. minut.

- Chano Andersen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-01-01 21:52

On Thu, 25 Jan 2001 20:55:29 +0100, Mr. Funny wrote:

>Hmm, hvis ram er hurtigere end HD'en så er det da en god ide eller hva'?
>Kan du sige hvorfor det er en dårlig ide?

Fordi du ikke har en kopi af dine data.

>Men personligt ville jeg lave et script der tager backup,
>en gang hvert 10. minut.

Et hack.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 26-01-01 00:33

"Mr. Funny" wrote:

> Hmm, hvis ram er hurtigere end HD'en så er det da en god ide eller hva'?

NOOOOOoooo...

> Kan du sige hvorfor det er en dårlig ide?

Fordi du _vil_ miste data. Brug kun mfs til /tmp og /var/run og ting der
virkeligt er temporære.

> Men personligt ville jeg lave et script der tager backup,
> en gang hvert 10. minut.

Du vinder meget, meget, meget lidt med en kæmpe indsats. FreeBSD og en
hver anden unix jeg kender til cacher fint dine data fra disken i
hukommelsen. Jeg mener faktisk at der pt pga. designet af mfs optræder
to kopier af data i RAM, en på filsystemet og en i buffer cachen når
disse data læses (uden dog at være sikker).
Hvis du skulle lave back-up hvert 10. minut vil du sikkert opleve mere
trafik på disken end ellers. MySQL understøtter desuden heller ikke
online backup, så du ville skulle stoppe og starte mysql hver gang du
tog back up.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Mr. Funny

Dato : 26-01-01 22:49

On Thu, 25 Jan 2001 23:33:21 GMT, Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> wrote:
[Snip en lang forklaring på hvorfor memory disk til mysql databaser er en
dårlig ide]

Tak, så blev jeg det klogere :)

- Chano Andersen

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 26-01-01 14:44

> Har du læst mdconfig(8)?

??? Den har jeg ikke på mine FreeBSD systemer

> Du har blot et shell script i /usr/local/etc/rc.d/ der kan kaldes med
> parameteret 'stop' (læs evt. /etc/rc.shutdown)

Ja, ik´

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 26-01-01 15:38

On Fri, 26 Jan 2001 14:43:34 +0100, Christian Bruhn Gufler wrote:

>??? Den har jeg ikke på mine FreeBSD systemer

Ups, det var vist på 5.0-CURRENT. Saxet fra mdconfig(8):

EXAMPLES
To create a 4 megabyte malloc(9) backed memory disk. The name of the al-
located unit will be output on stdout like ``md3'':

mdconfig -a -t malloc -s 4m

To create a disk named /dev/md4 with /tmp/boot.flp as backing:

mdconfig -a -t vnode -f /tmp/boot.flp -u 4

To detach and free all resources used by /dev/md4:

mdconfig -d -u 4

To create and mount a 128MByte swap backed filesystem on /tmp:

mdconfig -a -t swap -s 128M -u 10
disklabel -r -w md10 auto
newfs -f 4096 /dev/md10c
tunefs -n enable /dev/md10c
mount /dev/md10c /tmp

Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 26-01-01 21:31

"Christian Bruhn Gufler" <cbg@mfd.dk> writes:

> Idéen er så at køre MySQL med datatabeller på denne memory disc, og jeg
> tænkte at jeg i rc.conf og rc.shutdown kunne kopiere til og fra fysisk disk
> ved opstart/nedlukning. Er dette muligt ??

Har du egenligt overvejet den "nemme" løsning?

Nemlig at oprette en in-heap tabel i MySQL, og flytte alle data fra
din tabel derover med en SELECT ... INTO ?

(du gør selvfølgelig det omvendte, når du skal geme data på disk ved
nedlukning)

--
Jens Kristian Søgaard,
jk@soegaard.net -- http://www.jksoegaard.dk/