Hvilket Wireless netværksudstyr
Fra : Troels Nielsen

Dato : 16-02-02 16:17

Jeg skal til at lave et trådløst netværk i den virksomhed jeg arbejder i. Vi
har to faste arbejdsstationer og ca 5 bærbare der skal indgå i netværket.

Spørgsmål:
Kan man lave et netværk med kun ét access point som kan bruges til både de
stationære arbejdsstationer og de bærbare computere (altså en station som
kan styre både de trådløse enheder og dem der er forbundet med kabel).

Er der nogle mærker der er bedre end andre på markedet for trådløs netværk
kommunikation?

På forhånd tak

Mvh Troels

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-02-02 16:27

On Sat, 16 Feb 2002 16:17:12 +0100, "Troels Nielsen"
<Troels.Nielsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> stationære arbejdsstationer og de bærbare computere (altså en station som
> kan styre både de trådløse enheder og dem der er forbundet med kabel).

Det normale vil være, at man sætter en lille switch op, hvor til
man forbinder de kablede computere og et access-point for de
trådløse computere (plus evt. en router eller firewall til adgang
til Internet).

Man kan sikkert finde et access-point med indbygget hub eller
switch, men hvorfor skulle man?

> Er der nogle mærker der er bedre end andre på markedet for trådløs netværk
> kommunikation?

Der er nogen forskel i, hvor god sikkerhed de forskellige produk-
ter giver. Typisk er de billigste helt uden sikkerhed, mens de
dyrere giver forskellige grader af sikkerhed. Der kan også være
forskel i rækkevidde etc.

Se fx. på Ciscos Aironet-serie. http://www.cisco.com/go/aironet
Jeg bruger det selv, og er ret godt tilfreds.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-02-02 16:29

"Troels Nielsen" <Troels.Nielsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Jeg skal til at lave et trådløst netværk i den virksomhed jeg arbejder i.
Vi
> har to faste arbejdsstationer og ca 5 bærbare der skal indgå i netværket.

Okay

> [...]
> stationære arbejdsstationer og de bærbare computere (altså en station som
> kan styre både de trådløse enheder og dem der er forbundet med kabel).

Hvad mener du med at de skal *styres* fra access pointet?

Skal du dele en Internet forbindel, og koblet sammen i et netværk?

Så skal du ahve fat i et access point, med Router og Switch. Eller med
Bridge, så du kan lave en "bro" til de stationæres netværk.

> Er der nogle mærker der er bedre end andre på markedet for trådløs netværk
> kommunikation?

Man kan vistnok finde en del test på nettet..

Har fx. hørt at ORiNOCO´s produkter skulle være godt..

Men prøv at se lidt på www.proconsult.dk de er rimeligt godt udstyret, og
kan give dig hjælp til køb.

Men jeg har set, at de i USA nu er kommet med noget hurtigere trådløst
netværk, på op til 72 Mbit... Men det er vist ikke kommet til EU endnu.

Fra : Arne Keller

Dato : 16-02-02 19:39

On Sat, 16 Feb 2002 16:28:49 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Troels Nielsen" <Troels.Nielsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

snip

>Man kan vistnok finde en del test på nettet..
>
>Har fx. hørt at ORiNOCO´s produkter skulle være godt..

Det er en af de producenter som har længst erfaring med trådløst
udstyr.
Sælges idag af:
Avaya
Compaq
Dell

med flere.
Avaya er mig bekendt den eneste af dem som har det fulde program.

Jeg ville til dit formål vælge et AP500.
Der findes en del sikkerheds muligheder som kan kobles til.
En mulighed er også at køre VPN via det trådløse net.

> [...]
>
>Men jeg har set, at de i USA nu er kommet med noget hurtigere trådløst
>netværk, på op til 72 Mbit... Men det er vist ikke kommet til EU endnu.

Det kommer ikke til Europa indenfor overskuelig tid.
5Ghz båndet er optaget af blandt andet militæret i mange Europæsike
lande, de flytter sig ikke lige fordi vi ønsker hurtigere trådløse
net.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.