Edo-ramm og SD-ram
Fra : PETER KIM BORG

Dato : 16-02-02 14:00

Jeg har et spørgsmål da jeg har en gammel IBM PC300PL der bruger 168 pins
edo-ram, er det det samme som pc66 SD-ram ?
For jeg kan ikke finde 168 pins edo-ram nogen steder og det burde jo køre
med samme hastighed

mvh.
/Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-02-02 14:43

"PETER KIM BORG" <kyllerylle@12move.dk> skrev
> Jeg har et spørgsmål da jeg har en gammel IBM PC300PL der bruger 168
pins
> edo-ram, er det det samme som pc66 SD-ram ?

Mit svar vil umiddelbart være, at 168 Pins EDO ram er det samme som
SD-Ram.

Prøv at hoppe ind på www.crucial.com og brug deres Memory Selector til at
se, hvilken type ram du skal bruge. Jeg prøvede og fik SD-Ram som svar,
men da jeg ikke kender den eksakte modelbetegnelse på din computer, må du
hellere prøve selv

Husk i øvrigt at PC133 og PC100 er bagudkompatibelt, hvilket vil sige, at
du ikke behøver at bruge PC66 ram.

mvh
Peter

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 16-02-02 15:49

Således skrev "Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> i
dk.edb.hardware Sat, 16 Feb 2002 14:43:10 +0100:

>Mit svar vil umiddelbart være, at 168 Pins EDO ram er det samme som
>SD-Ram.

Nej. Så vidt jeg husker bruger edo-ram 5 volt, hvor sd-ram bruger
3.3, så man kan risikere en lille paddehattesky, hvis man prøver.

168-pins edo blev typisk brugt i mærkevare-workstations i en periode.

De er umulige at finde i dag, så mit råd vil nok være at droppe
maskinen, med mindre der skulle være nogen i en af markedsgrupperne,
der ligger inden med et par stænger.

Knud
--
Be wary of strong drink.
It can make you shoot at tax collectors -- and miss.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-02-02 16:03

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev

> Nej. Så vidt jeg husker bruger edo-ram 5 volt, hvor sd-ram bruger
> 3.3, så man kan risikere en lille paddehattesky, hvis man prøver.
>
> 168-pins edo blev typisk brugt i mærkevare-workstations i en periode.

Du har helt ret i, at der er en forskel i hvor meget spænding hhv. EDO og
SD-Ram skal have. Men efter at have læst på
http://www.simmtec.com/memory2.asp er forvirringen total. 168 Pins
EDO-ram er opgivet til at bruge 3.3 Volt.

Men mon ikke at de to forskellige ramtyper er designet sådan, at det er
fysisk umuligt at sætte en forkert type RAM ned i soklen?

mvh
Peter

Fra : PETER KIM BORG

Dato : 16-02-02 17:13

jeg har lige testet maskinen med 64 mb pc100 ram og den kommer med en
hukommelsesfejl i opstart, en masse små bips, desværre...
Man kan altså godt smide SD-ram i den, men lortet virker bare ikke :(
nu skal jeg se om jeg kan finde noget af det ram, vidste faktisk ikke at det
eksisterede.

Tusind tak for hjælpen.

mvh.
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-02-02 20:08

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev....

> Men mon ikke at de to forskellige ramtyper er designet sådan, at
> det er fysisk umuligt at sætte en forkert type RAM ned i soklen?

Jo. Der er en lille udskæring i RAM klodserne der skal passe ned i
RAM soklerne, som er forskellig for 5V og 3.3V. Dog ikke mere end at
man godt kan få en forkert RAM klods i alligevel hvis man bruger for
meget vold.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-02-02 17:53

"PETER KIM BORG" <kyllerylle@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> edo-ram, er det det samme som pc66 SD-ram ?
> For jeg kan ikke finde 168 pins edo-ram nogen steder og det burde jo køre

http://www.restlageret.com/

har IBM 32 Mb EDO 5V 168-pin til 150,-

Peter Brandt Jørgensen
peterbj@peterbj.dk